فضا ناامن است مجهز باشید

ویروسی شدن کابوسی است که حالا نه تنها برای دارندگان پی‌سی و لپ تاپ مهم است بلکه برای موبایل‌های هوشمند و همه کاره امروزی نیز مطرح می‌شود. اینجا قصد نداریم به یکباره دری بگشاییم برای مراقبت از همه ابزارهای هوشمند در مقابل خطرات پیدا و پنهان فضای مجازی، چراکه این کار سخت و زمان‌بر است. در پله اول برخی از مهم‌ترین نکاتی که شما را در برابر تهدیدات فضای مجازی محفوظ می‌دارد را ارائه کنیم. با رعایت چنین نکاتی می‌توانید به سلامت اطلاعات محفوظ در ابزارهای هوشمندتان به ویژه کامپیوترهای شخصی که با آن به دنیای مجازی متصل می‌شوید، اطمینان حاصل کنید.

; کامپیوترها یکی از معمول‌ترین راه‌های اتصال به اینترنت و بررسی ایمیل‌های رسیده هستند، بنابراین بیشترین مراقبت باید در دریافت و ارسال نامه‌های ناشناس باشد. بسیاری از ویروس‌ها از طریق پیام‌های ایمیل گسترش پیدا می‌کنند، در نتیجه اگر هرگونه شک و بدگمانی دارید از فرستنده بخواهید هویت خودش را مشخص کند.

; پیوست ایمیل‌های رسیده با موضوعات مشکوک یا غیرقابل انتظار را باز نکنید. در صورتی که می خواهید آنها را باز کنید، ابتدا آنها را بر روی‌هارد دیسک ذخیره و سپس با یک برنامه آنتی ویروس به روز شده کنترل کنید.

; ایمیل‌های ناخواسته را بدون اینکه باز کنید، پاک کنید. آنها را برای فرستنده‌شان بازگشت ندهید و همچنین به آنها جواب ندهید. نام متعارف این دست از پیام‌ها در اصطلاح هرزنامه (Spam) است که اگر از شما جوابی دریافت شود آدرس ایمیل شما به‌عنوان یک آدرس معتبر در فهرست آنها ثبت شده و پس از آن شاهد هجوم ایمیل‌های نامطلوب و ناخواسته خواهید بود.

; این یک اصل است که هیچ چیز را بدون دلیل قبول نکنید. برای اینکه از خطرات ناشی از تله‌ها و دام‌های مجازی در امان باشید ابتدا بیاموزید مدتی را صرف آموختن در مورد امنیت سیستم خود کنید. این کار به راحتی یک گوگل کردن و استفاده از تجربیات دیگران در تالارهای گفت‌وگوی آنلاین است.

; استفاده از آنتی ویروس همانند پییشگیری قبل از درمان و مقابله با بیماری است. با خرید یک آنتی ویروس قابل اعتماد بهتر است از واکسینه شدن در برابر خطرات احتمالی فضای مجازی مطمئن شوید. آنتی ویروسی را انتخاب کنید که کارنامه قابل قبولی داشته باشد.

; برخی نرم‌افزارها به‌صورت بالقوه خطرناک هستند و اگر ضرورتی در نصب آنها وجود ندارد، بهتر است از نصب کردن آنها خودداری کنید. این برنامه‌ها شامل نرم افزارهای کنترل کامپیوتر از راه دور و برنامه‌های اشتراک فایل هستند.

; سیستم و نرم‌افزارهایتان را در اسرع وقت بروزرسانی کنید. البته برخی سیستم‌های عامل و برنامه‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار بروزرسانی شوند و بهتر است شما هم از این امکان به‌صورت کامل استفاده کنید. استفاده نکردن از بسته‌های اصلاحی می‌تواند سیستم عامل شما را در برابر خطراتی که اصلاح‌پذیر هستند آسیب‌پذیر کند.

; هیچ فایلی را بر روی کامپیوتر خود کپی نکنید مگر اینکه از پاک بودن خود فایل و منبع آن مطمئن باشید. از بی‌خطر بودن فایلی که قصد کپی کردنش را دارید در همان محل اولیه با کمک یک آنتی ویروس مطمئن شوید.

; از اطلاعات شخصی مهمتان (اسناد، نامه‌ها، تصاویر و غیره) نسخه پشتیبان تهیه کنید. به این صورت که آنها را بر روی حافظه‌های قابل انتقال مانند CD یا DVD ذخیره کنید و آرشیو فایلهای‌تان را در بیشتر از یک کامپیوتر نگه دارید.

; از رم‌ها یا ویروس‌ها بترسید. آنها از نرم‌افزارهای مخرب یک کد مخرب به سیستم شما وارد می‌کنند که این کد تنها روی سیستم شما کار می‌کند و معمولا نتیجه‌اش از دست رفتن شبکه است. ویروس‌ها همراه با فایل‌های ضمیمه ایمیل‌ها منتقل می‌شوند، در حالی که کرم‌ها به وسیله خودشان منتشر می‌شوند.

; فیشینگ نیز راه دیگر به مخاطره افتادن اطلاعات شماست. این مساله می‌تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود ولی معمول‌ترین آن ایمیل است. این ایمیل‌ها درخواست پسورد و اطلاعات حساب شما را می‌کنند. این ایمیل‌ها به نظر معتبر هستند اما در واقع فقط راهی هستند برای هکرها، ویروس‌ها و نوع خاصی از کدهای مخرب که شما را مجبور می‌کنند برای آلودگی سیستم‌تان، عملیات خاصی را انجام دهید. این نوع از برنامه‌ها برای رسیدن به هدفشان نیازمند همکاری کاربران هستند. بنابراین باز کردن یک فایل ضمیمه همراه Email یا مشاهده یک صفحه وب خاص، نمونه‌هایی از همکاری کاربران در جهت گسترش این نوع از کدهای مخرب هستند.

; کرم‌ها مدلی متفاوت دارند. این نوع از کدهای مخرب بدون نیاز به دخالت کاربر، پخش می‌شود. کرم‌ها، عموما با سوءاستفاده از یک نقطه آسیب‌پذیر در نرم‌افزار فعالیتشان را شروع و سعی می‌کنند کامپیوتر هدف را آلوده کنند. پس از آلودگی یک کامپیوتر، تلاش برای یافتن و آلودگی سایر کامپیوترها هم شروع می‌شود. مثل ویروس‌های کامپیوتری، کرم‌ها نیز می‌توانند از طریق Email، وب سایت‌ها یا نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه، توزیع و گسترش یابند. توزیع اتوماتیک کرم‌ها نسبت به ویروس‌ها یکی از تفاوت‌های محسوس بین این دو نوع کد مخرب محسوب می‌شود.

; تروجان‌ها را هم دست کم نگیرید. این نوع از کدهای مخرب، به شکل نرم‌افزارهایی هستند که ادعای ارائه خدمات دارند اما در عمل، هدف شومی در سر می‌پرورانند. مثلا برنامه‌ای که ادعای افزایش سرعت کامپیوتر شما را دارد، ممکن است در عمل اطلاعات حساس موجود برروی کامپیوتر شما را برای یک مهاجم یا سارق از راه دور ارسال کند.

بنابراین با وجود همه خطرات ناشی از گیر افتادن در دام سارقان اطلاعات در فضای مجازی، نیاز است که دقت بیشتری در محافظت از دارایی‌های آنلاین‌تان به خرج دهید. این مراقبت برای آن دسته از کاربرانی که اطلاعات حساس و مهمی را در کامپیوترها و حافظه‌های متصل به فضای مجازی ذخیره کرده‌اند، بیشتر توصیه می‌شود.