حال و روز خودروها در ترافیک‌های تابستانه
بروز ترافیک‌های جاده‌ای اتفاقی است که با تعطیلات رسمی گره خورده است. وجود ترافیک‌های طولانی در تعطیلات، اگرچه موضوعی است که هر بار و در هر تعطیلی شاهد آن هستیم، اما هیچ‌گاه عادی نمی‌شوند و هر بار مسائل خاص خود رابه همراه دارند. گرفتار شدن مسافران در جاده‌ها برای ساعت‌های پی‌درپی علاوه بر فرسایشی کردن روند مسافرت برای سرنشینان خودرو، برای خودرو نیز فرسودگی‌هایی به همراه دارد. این روند فرسایشی برای خودرو که در ترافیک‌های طولانی رخ می‌دهد، در فصل‌های مختلف متفاوت است. بر همین اساس تعطیلی رسمی اخیر به مناسبت عید فطر نیز مانند سایر تعطیلات رسمی مسافران بسیاری را به جاده‌های کشور کشاند، اما این بار زیر آفتاب داغ تابستان. در این تعطیلات انبوه خودروها برای ساعت‌ها در جاده‌های کشور و در ترافیکی سنگین در راه رسیدن به مقصد بودند. به عقیده کارشناسان خودرو، بعد از تعطیلاتی مانند آنچه در هفته گذشته شاهد آن بودیم، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که تعمیرگاه‌ها، لاستیک فروشی‌ها و به صورت کلی عرضه‌کنندگان خدمات به خودروها روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند. همین روزهای شلوغ برای دریافت خدمات خودرویی می‌تواند به وضوح نشانه‌ای باشد از اینکه مشکلات به وجود آمده برای خودروها، بعد از مسافرتی همراه با ترافیک سنگین، بیش از پیش خواهد بود. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد بعد از بازگشت از مسافرتی که با ترافیکی طولانی همراه بوده است، خودرویتان استارت نخورد یا دردهای پنهان آن ناگهان آشکار شود. بر همین اساس کارشناسان خودرو عقیده دارند پس از بازگشت از مسافرت‌هایی از این دست، حتما خودرو خود را به یک سرویس کامل ببرید. البته این کارشناسان عقیده دارند چنانچه پیش از رفتن به مسافرت خودرو چکابی کامل را از سر بگذراند، در حین مسافرت و پس از آن با آسیب‌های احتمالی کمتری مواجه خواهد بود.
جوش آوردن، معضل ماندن در ترافیک‌
اما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در ترافیک‌های سنگین جاده‌ای در فصل تابستان برای خودرو رخ می‌دهد، «جوش آوردن» است. داود اسماعیلی، یک کارشناس خودرو با ذکر این مورد به عنوان عمده‌ترین مشکل خودروهای در ترافیک‌مانده مسافرت‌های تابستانی می‌گوید: به‌طور کلی، گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق (مثلا به‌خاطر ترافیک سنگین، حرکت در سربالایی، روشن کردن کولر خودرو، اضافه بار خودرو و امثال آن) موجب افزایش دمای موتور و جوش آمدن خودرو می‌شود. از دیگر دلایل جوش آوردن خودرو می‌توان به پایین بودن سطح آب رادیاتور یا پر بودن بیش از حد آن، کثیف بودن مدار رادیاتور، جرم گرفتن بدنه داخلى سیلندر، خرابی پمپ آب یا معیوب بودن ترموستات اشاره کرد. اما از دلایل دیگری که در جوش آوردن خودرو نقش دارند، نامیزان بودن دلکو، نامیزان بودن باد لاستیک، بار زیاد، استفاده طولانی از دنده‌های سنگین، ‌سربالایی زیاد،‌ نامیزانی سوپاپ‌ها، خرابی رادیاتور، سفت بودن یا کار نکردن سوپاپ‌ها و سفت بودن چرخ‌ها است. کم شدن سرمایش کولر و افزایش مصرف بنزین در جاده‌ها از دیگر مشکلات شایع در ترافیک‌های طولانی است. اسماعیلی در رابطه با مشکل کم‌شدن سرمایش کولر خودرو در ترافیک‌های سنگین و طولانی می‌گوید: در ترافیک‌های سنگین که فاصله خودروها کم است، اگزوز خودروی جلویی درست روبه‌روی مدار عبور آب رادیاتور و کولر خودرو قرار می‌گیرد بنابراین گرمای اگزوز به این مدار انتقال یافته و باعث می‌شود که سرمایش کولر کم شود. این کارشناس خودرو در ادامه در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی باید از کولر خودرو استفاده کرد یا خیر، می‌گوید: در ترافیک‌های سنگین به این دلیل که هوای کمتر و گرمی بین خودروها جریان دارد، هوای کولر مانند وقتی که خودرو در فضایی باز قرار دارد سرد نخواهد بود،با این وجوددر ترافیک‌های سنگین و شلوغ نیز می‌توان از کولر خودرو استفاده کرد اما بهتر است از دور کند کولر استفاده شود تا فشار کمتری به کولر وارد شود. از دیگر مواردی که ممکن است برای خودرو مشکل‌آفرین شود، تمام شدن بنزین در ترافیک است، بنابراین می‌توان با اطمینان از پر بودن باک از این اتفاق پیشگیری کرد. اما دیگر اتفاقی که در اثر ماندن در ترافیک‌های طولانی برای خودرو پیش می‌آید، کم شدن عمر روغن خودرو است. اسماعیلی در رابطه با این مشکل می‌گوید: خصوصا برای خودروهای دنده اتومات که روشن بودن بدون حرکت آنها نیز می‌تواند به منزله کار کردن بی‌وقفه خودرو باشد، تعویض روغن در ارجحیت قرار می‌گیرد. این کارشناس به تحت فشار بودن گیربکس خودروهای دنده اتومات بیش از خودروهای دنده‌ای نیز اشاره دارد. اسماعیلی در ادامه می گوید:«به غیر از تصادف که ممکن است برای هر خودرویی در جاده اتفاق بیفتد»، یکی دیگر از مشکلات شایع در شرایط ترافیکی در هوای گرم سوختن واشر سرسیلندر خودرو است. دلیل اصلی این اتفاق این است که در گرمای هوا آب موتور جوش می‌آید و زمانی‌که این آب جوش آمده از موتور خارج می‌شود گرمای بخار آب و همچنین گرمای خود موتور که ناشی از سوختن بنزین در موتور است، باعث می‌شود که سوپاپ‌ها و واشر سرسیلندر بسوزد.
خرابی ترموستات خودرو در ترافیک‌های سنگین تابستانه نیز از دیگر مشکلات رایجی است که در ترافیک‌های تابستانه می‌تواند صاحبان خودرو
را به دردسر بیندازد.