پنج قفل در مسیر سرمایه گذاران اصفهان
باید بپذیریم که در زمینه ارائه بسته های پیشنهادی به سرمایه گذاران خارجی دارای ضعف هستیم. آیا بسته ای که ارائه می کنیم استانداردهای بین المللی را دارد؟ یا پروژه ای که تعریف کردیم در قالب استانداردهای بین المللی هست؟ علیرضا خیام پور، معتقد است که پنج عامل، مسیر سرمایه گذاری خارجی در اصفهان را قفل کرده است. وی ذهنیت منفی نسبت به سرمایه گذاری خارجی، ریسک بالا، توسعه نامناسب بازار مالی، امنیت مالی و بیمه سرمایه گذار و مقررات اداری پیچیده را به عنوان این پنج عامل نام می برد

دنیای اقتصاد- سرمایه گذاری های خارجی و ورود هیات های مختلف تجاری و اقتصادی به اصفهان بعد از توافق هسته ای ایران و غرب به اوج خود رسید. اصفهان با دارا بودن ظرفیت های فراوان گردشگری می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف باشد. در همین رابطه با خیام پور، مدیر روابط بین الملل شهرداری اصفهان گفتگو کردیم.

خیام پور در پاسخ به این سوال که در دوران پسا تحریم و ورود سرمایه گذاری های خارجی به کشور و به خصوص استان اصفهان شهرداری چه نقشی را ایفا می کند، گفت: با توجه به پتانسیل های بالایی که در استان اصفهان برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف وجود دارد هیات هایی که به این شهر سفر می کنند برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند. وی افزود: مجموعه استانداری، اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان برای استقبال از این هیات ها هماهنگ عمل می کنند و با یکدیگر همکاری دارند. شهرداری اصفهان و دفتر سرمایه گذاری مشارکت ها و شهردار اصفهان بسیار بر جذب سرمایه گذاری های خارجی تاکید دارند و از همین رو تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی به امضا رسیده است که در قالب آن به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم.

خیام پور در ادامه تصریح کرد: با ورود هیات های خارجی به اصفهان جلسات متعددی برگزار می شود که گاهی با حضور رسانه ها و گاه بدون حضور آنهاست. باید بپذیریم که در زمینه ارائه بسته های پیشنهادی به سرمایه گذاران خارجی دارای ضعف هستیم. آیا بسته ای که ارائه می کنیم استانداردهای بین المللی را دارد؟ یا پروژه ای که تعریف کردیم در قالب استانداردهای بین المللی هست؟ وی همچنین تاکید کرد: در ماه های گذشته در همایش های راه و شهرسازی و فرصت های سرمایه گذاری در کیش شرکت کردیم و آنجا شاهد بودیم که در همایشی از یکسال قبل، برنامه ریزی شده بود، باز هم در ارائه بسته های فرصت سرمایه گذاری ضعف زیادی وجود داشت.
خیام پور ضمن بیان این نکته که سرمایه گذاران خارجی پتانسیل های موجود را در کشور به خوبی رصد می کنند، گفت: یک سرمایه گذار خارجی که قصد دارد در کشور ما سرمایه گذاری کند باید مطمئن شود که سرمایه ای که برای پروژه ای در نظر دارد بیمه می شود و باید از بازگشت سرمایه اطمینان خاطر داشته باشد که هنوز در این زمینه ها ضعف هایی وجود دارد که البته همه ارگان ها و نهادهای مربوطه برای جبران ضعف ها تلاش می کنند.
مدیر روابط بین الملل شهرداری اصفهان افزود: سرمایه گذاران خارجی مشتاقانه به کشورمان و مخصوصا استان اصفهان سفر
می کنند و این ما هستیم که باید پروژه ها را آماده و جمع بندی شده به آنها ارائه دهیم تا سرمایه گذار چشم انداز روشنی از پروژه ای که می خواهد در آن مشارکت داشته باشد به دست بیاورد. وی ادامه داد: باید موانع جذب سرمایه گذاری های خارجی را در کشور از میان برداریم. موانعی مانند بوروکراسی های اداری، هزینه های سربار اضافی که سرمایه گذار متحمل می شود و اینکه هنوز ما در ارائه پیشنهاداتمان به طرف مقابل دچار ضعف هستیم.
خیام پور ذهنیت منفی نسبت به سرمایه گذاری خارجی، ریسک بالای سرمایه گذاری در کشور، توسعه نامناسب بازار مالی، امنیت مالی و بیمه سرمایه گذار و مقررات اداری پیچیده را پنج قفل در مسیر سرمایه گذاران عنوان کرد.

وی همچنین به پروژه هتل سازی در اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشغول رایزنی با یک برند بین المللی هتل سازی هستیم و شهرداری با تمام توان در کنار این پروژه ایستاده است. وقتی این برند بین المللی جدیت شهرداری به عنوان سکاندار خدمات شهری را در توسعه هتلداری مشاهده کرد آنها هم به صورت کتبی اعلام آمادگی کردند.
خیام پور تاکید کرد: یکی از دغدغه های ما در مجموعه سرمایه گذاری های شهری ، مسئله ریسک سرمایه گذاری و امنیت مالی است. سرمایه گذار در بخش ساخت هتل از ما می خواهد که اگر هتلی که می سازیم به هر دلیلی بازگشت سرمایه نداشت و ضریب اشغال هتل پایین آمد سرمایه اش در شهر ما بیمه شود. پس ما باید با شرکت های بیمه مذاکره کنیم تا این سرمایه را مورد حمایت خود قرار دهند. وی تصریح کرد: برای عملیاتی شدن پروژه هایی که برای توسعه استان در نظر گرفته ایم باید از مرحله حرف فاصله بگیریم و در مسیر عمل حرکت کنیم. وقتی وارد مرحله اجرا می شویم قدم به قدم مشکلات را از پیش پا بر می داریم. مشکلاتی از قبیل بیمه سرمایه گذار و امنیت مالی از مهمترین دغدغه هاست که باید حل شود.
مدیر روابط بین الملل شهرداری اصفهان در ادامه به فرصت استثنایی اشاره کرد که بعد از توافق هسته ای ایران و غرب برای کل کشور بوجود آمده است و گفت: فرصت ایده آل رشد و توسعه نباید از دست برود. ایران در زمینه سرمایه گذاری های خارجی کشوری بکر و تقریبا دست نخورده است. وی افزود: مدیریت شهری اصفهان هم قصد دارد همایش فرصت های سرمایه گذاری بین المللی
پسا تحریم شهر اصفهان را در ۱۳ و ۱۴ ژانویه (۲۳ و ۲۴ دی ماه) برگزار کند. در همین راستا ۲۰۰ پروژه از سطح مناطق و سازمان ها و شرکت ها دریافت کردیم. چیزی در حدود ۲۰ مگا پروژه را در دست تحقیق داریم که می تواند هم برای سرمایه گذار داخلی و خارجی کاملا قابل فهم و درک باشد و می توان بر روی آنها مذاکره کرد و به نتیجه قطعی رسید.

خیام پور تاکید کرد: شاید در گذشته چندان نیازی به سرمایه گذاری خارجی در کشور احساس نمی شد اما امروز با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و تصمیم گیری های کلان در سطح نظام به این نتیجه رسیده ایم که باید به ورود سرمایه گذاری های خارجی البته با رعایت اقتصاد مقاومتی توجه ویژه داشته باشیم. وی همچنین به تعاملات اصفهان با خواهرخوانده های خود اشاره کرد و گفت: به زودی شاهد حضور تیمی از سن پطرزبورگ روسیه در اصفهان هستیم. امسال با کمک استانداری، شهرداری و مجمع گردشگری و اتحادیه صنایع دستی تیمی از اصفهان در جشنواره باغ های سلطنتی سن پطرزبورگ شرکت و مقام دوم را در طراحی باغ ایرانی و صنایع دستی کسب کردند.

خیام پور همچنین به حضور هیاتی از شهر شیان چین در اصفهان اشاره کرد و گفت: دو تفاهمنامه با هیات چینی به امضا خواهد رسید که یکی از آنها در ارتباط با طب سوزنی و سنتی و دیگری در ارتباط با کمربند اقتصادی راه ابریشم است. با شهر فرایبورگ آلمان نیز ارتباطات بسیار گسترده ای در زمینه فعالیت های دانشجویی و انرژی خورشیدی وجود دارد که البته باید ارتباطات خود را با سایر خواهر خوانده ها بیش از پیش افزایش دهیم. وی چشم انداز اصفهان در سال های آینده را روشن ارزیابی کرد و گفت: همه ما باید به توسعه شهرمان کمک کنیم. هدف ما تنها جذب سرمایه گذاری های خارجی نیست بلکه ما سرمایه گذاران داخلی در شهر و کشورمان داریم که پروژه های بسیار موفقی را راه اندازی و به بهره برداری رسانده اند که حتما باید حمایت شوند. باید سرمایه گذار داخلی را برای شهر و استان حفظ کنیم تا مجبور نباشند در استان و یا حتی کشور دیگری سرمایه گذاری کنند.
مدیر روابط بین الملل شهرداری اصفهان همچنین به جاری ماندن زاینده رود اشاره و تاکید کرد: مسئله زاینده رود نه تنها در جذب گردشگر تاثیر فوق العاده ای دارد بلکه به نوعی حیات اصفهان به آن وابسته است و باید به جاری ماندن آن کمک کرد.