چالش فناوری

یکی از چالش‌های امروز ورزش ایران، به خصوص در مورد آن دسته از ورزشکارانی که بیشتر زیر ذره‌بین هستند و دیده می‌شوند، «چالش تکنولوژی» است. در روزگار نه‌چندان دور، اهالی فوتبال بعد از مصاحبه‌های دردسرسازشان خیلی راحت چاره را در «تکذیب» می‌دیدند و تا قافیه به تنگ می‌آمد، زیر همه چیز می‌زدند. یعنی با یک رسانه خاص گفت‌وگو می‌کردند، اما تا متوجه می‌شدند این موضوع دارد برای‌شان گران تمام می‌شود، با یک تکذیب دو خطی از شر همه چیز رها می‌شدند.

پیدایش و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی اما، رفته رفته همه معادلات را به هم زد. امروز کار به جایی رسیده که حتی گمنام‌ترین فوتبالیست‌های ایران هم برای خودشان رسانه دارند و مثلا دیدگاه‌های‌شان را روی صفحه اینستاگرام به انتشار می‌رسانند. این موضوع محاسنی برای آنها دارد؛ مثلا اینکه دیگر نگران تحریف حرف‌های‌شان نیستند و هر چیزی را هر جوری که دل‌شان بخواهد می‌نویسند و مطرح می‌کنند. در مقابل اما، شخصی شدن رسانه اهالی فوتبال، امتیاز بزرگ «تکذیب کردن» را از کف آنها ربوده است. الان دیگر مثل قبل نیست که حرفی را بزنی و حاشا کنی. به فاصله چند دقیقه بعد از اینکه پستی روی اینستاگرام ستاره‌ها قرار می‌گیرد، همه رسانه‌ها از آن عکس می‌گیرند و مطلبش را منتشر می‌کنند.

اینطوری است که اعلام خداحافظی‌های پیاپی و عجیب پیام صادقیان برایش دردسرساز می‌شود یا ماجرای کمک بدون هماهنگی عابدینی و هدایتی به پرسپولیس این همه جنجال درست می‌کند. یکی مثل فرهاد مجیدی که اصولا دست به تکذیب خوبی دارد و در مواردی دیده شده که حتی می‌تواند مصاحبه ۱۵ سال قبلش را هم انکار کند، با تکنولوژی امروز راهی برای خلاصی از تبعات موضع‌گیری‌هایش ندارد و ناچار است پای چیزی که می‌گوید، بماند. خلاصه اینکه همه آقایان باید به هوش باشند. در این مورد دیگر هیچ خطایی قابل جبران نیست و این بار افکار عمومی بدون وساطت رسانه‌ها به قضاوت در مورد شخصیت اهالی فوتبال و البته دیگر حوزه‌ها خواهند پرداخت. چگونگی برخورد با چالش فناوری، می‌تواند نقش مهمی در پایگاه اجتماعی سوپراستارها ایفا کند.