200 میلیارد بودجه لازم دارد

گروه ورزش: مجموعه ورزشی آزادی به منظور برگزاری هفتمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۳۵۳ و در استانداردهای بین‌المللی و با مساحت ۴۶۰ هکتار در غرب تهران احداث شد. با اینکه در سال‌های اخیر استادیوم‌های مناسبی در کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است اما این استادیوم همچنان سرآمد مجموعه‌های ورزشی در ایران است. با توجه به قدمت این مجموعه واینکه یکی از استادیوم‌های بزرگ و مجهز ایران است، مرمت و بازسازی آن اهمیت زیادی برای ورزش ایران دارد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور که مواردی مثل دنبال کردن بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی یا دستور اعزام تیم فوتسال بانوان به مسابقات جهانی نشان داده که ورزش‌دوست است، توجه به زیرساخت‌های ورزش کشورمان را نیز مدنظر دارد. در همین راستا روحانی در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت، خواستار توجه جدی به بازسازی و مرمت ورزشگاه آزادی شده است. دستور رسیدگی مطلوب به وضعیت استادیوم یکصد هزار نفری آزادی در حالی صادر شده است که این ورزشگاه قدیمی همواره با مشکلات عدیده‌ای در تامین اعتبارات مواجه بوده است. رئیس‌جمهور وزارت راه و شهر‌سازی را نیز مکلف کرده است دراین خصوص با وزارت ورزش همکاری کند. بعد از این دستور تیمی از کارشناسان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و وزارت راه و شهر‌سازی برای آسیب‌شناسی ازورزشگاه آزادی تشکیل شد. قراراست این تیم کارشناسی ضمن بررسی آخرین وضعیت این استادیوم، همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند تا مراحل باز‌سازی این سازه باسرعت بیشتری انجام شود.

تقدیر از حسن روحانی

در همین خصوص مصطفی مدبر، مدیر شرکت توسعه ونگهداری اماکن ورزشی کشوردر گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ازتوجه و تلاش رئیس‌جمهوری درخصوص مقوله ورزش تقدیرو تشکر کرد. وی در این خصوص گفت: «این استادیوم جزو ورزشگاه‌های برتر دنیاست که ۵ دهه ازعمرش می‌گذرد. در این مدت درسازه آن خوردگی و پوسیدگی به‌وجود آمده است که برای هر سازه‌ای به‌صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. از سال‌های گذشته با تخصیص بودجه‌هایی سعی شده برخی نقاطی که نیاز به بازسازی دارد ترمیم شود اما کافی نبوده چون مقاوم‌سازی و بازسازی همه اجزا نیاز به بودجه‌ای کلان دارد. در حال حاضر برخی از سالن‌های مجموعه آزادی نیز در حال بازسازی هستند. ما مسابقات قهرمانی والیبال آسیا را که انتخابی المپیک محسوب می‌شود در پیش‌رو داریم، بنابراین مشغول بازسازی و زیباسازی این پروژه هستیم. استادیوم فوتبال آزادی از نظر ساختاری و زیربنایی هیچ مشکلی ندارد، نتیجه آزمایش‌ها از بتن و سازه استادیوم به دست ما رسیده و هیچ مشکلی برای برگزاری رقابت‌های فوتبال وجود ندارد. درهمین راستا اخیرا رئیس‌جمهور در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت درخصوص ایمن‌سازی فضا‌های ورزشی به‌خصوص ترمیم و بازسازی استادیوم آزادی دستوری صادر کرده که مجموعه ورزش کشور این حسن دید و توجه مثمرثمر آقای روحانی را به فال نیک گرفته و حمایت‌هایی را که نسبت به ورزش دارد، قابل تقدیر می‌داند.»

بازگشت به طرح مسقف‌سازی آزادی

وی به تشریح شرایط بازسازی پس از دستور ریاست جمهوری پرداخت و مسقف کردن این مجموعه را بهترین راه برای به تعویق افتادن فرسودگی این مجموعه دانست و گفت: «رئیس‌جمهوری، وزارت ورزش و وزارت راه و شهر‌سازی را مکلف کرده ابعاد مختلف این موضوع را بررسی و اجرایی کنند. ما تیم ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم که در حال حاضردراستادیوم مستقر شده و در حال بررسی نقاطی که نیاز به ترمیم دارد هستند. پیش‌تر قراربر این بود که به‌خاطر روند فرسودگی، این مجموعه مسقف شود که به‌خاطر نبود بودجه مناسب این طرح لغو شده بود اما حالا با توجه به ورود رئیس‌جمهوری به این ماجرا ما قطعا موضوع مسقف کردن آزادی را دنبال خواهیم کرد. در کنار این موضوع البته بودجه‌ای نیز برای بازسازی همه قسمت‌ها و صندلی‌های استادیوم آزادی در نظر گرفته خواهد شد.»

تامین بودجه 200 میلیاردی

مهم‌ترین بخش پیشرفت و ساخت هر مجموعه‌ای تامین بودجه مورد نیاز آن است. مدبر با بیان اینکه بودجه بازسازی این استادیوم مستقل است، درخصوص نحوه تامین این بودجه و تخمین مبلغی که برای این کار نیازاست نیز گفت: «مبلغی که برای همه امور مسقف کردن و بازسازی این مجموعه برآورد شده است ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. اگر دولت در طول دو سال این مبلغ را در اختیار شرکت توسعه و تجهیز قرار دهد با کمک وزارت راه و شهر‌سازی طی همین دو سال این پروژه به اتمام خواهد رسید. قطعا دولت باید برای این موضوع بودجه جداگانه‌ای در نظر بگیرد چراکه بودجه کلی سالانه ما برای کل پروژه‌های کشور ۱۸۶ میلیارد تومان است و طبیعتا بودجه ما برای بازسازی استادیوم آزادی کفاف نمی‌دهد. البته باید بگویم در روند این بازسازی مجری شرکت توسعه و تجهیز خواهد بود و نقش وزارت راه و شهر‌سازی مشاوره‌ای است.»