گران‌های بی‌حکمت!

گروه ورزش: اولین حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تراکتورسازی با توقف این مربی برابر استقلال و پرویز مظلومی همراه شد؛ یک بازی بدون گل که نتیجه‌اش احتمالا هیچ‌کدام از دو مربی را راضی نکرده است. فارغ از دوئل‌های بی‌نتیجه آبی‌ها، این مسابقه یک حاشیه جالب دیگر هم داشت که مربوط به کنار گذاشته شدن مهاجم تونسی تبریزی‌ها از ترکیب تراکتورسازی می‌شد. در حقیقت امیر قلعه‌نویی بلافاصله بعد از قبول هدایت تراکتور، حمزه یونس را از ترکیب تیمش خارج کرد و حتی گفته می‌شود با اعلام عدم نیاز به او، این بازیکن را در اختیار باشگاه قرار داده است.

حمزه یونس تونسی که با قرارداد یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی‌اش گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ پانزدهم محسوب می‌شود، قرار بود در این فصل جای خالی ادینیو را برای تبریزی‌ها پر کند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. نمایش‌های دور از انتظار یونس و نیز برخی حاشیه‌های این بازیکن باعث شد قلعه‌نویی به کلی قید او را بزند؛ تصمیمی که البته با مقاومت چندانی هم بین هواداران و کارشناسان مواجه نشد. یونس البته تنها بازیکن گرانقیمت لیگ پانزدهم نیست که نتوانسته انتظارات را برآورده کند. مواردی شبیه او، کم در لیگ برتر پیدا نمی‌شوند!

اومانیا

فصل گذشته جذب مایکل اومانیا یکی از محورهای اختلاف علی دایی با مدیران وقت باشگاه پرسپولیس بود. سیدجلال حسینی رفته بود و جای خالی او مدام برای پرسپولیس مشکل‌ساز می‌شد. در این بین گزینه اومانیا هم روی میز بود؛ مدافع میانی فیکس کاستاریکا که در جام جهانی هم حسابی با تیمش شگفتی‌ساز شده بود. مدیران آن زمان پرسپولیس در استخدام اومانیا تعلل می‌کردند که همین مساله‌ باعث دلخوری دایی شده بود. سرانجام مایکل به هر ترتیبی که بود جذب شد، اما هر چقدر بیشتر زمان گذشت، بیشتر مشخص شد که او ناجی ساختار دفاعی پرسپولیس نبوده است. با پایان لیگ چهاردهم، اومانیا برای فصل جدید هم سرخپوش باقی ماند و البته با انعقاد قرارداد یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومانی، گران‌ترین بازیکن قرمزها لقب گرفت، اما داستان همان داستان پارسال بود. نمایش‌های کم‌فروغ، گل به خودی ناشیانه در بازی با سپاهان و کمی هم مصدومیت باعث شد او به نیمکت سرخپوشان زنجیر شود.

کرار جاسم

یکی از چهار بازیکن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی استقلال بود که نه تنها کوچک‌ترین تاثیر مثبت فنی روی این تیم نگذاشت، بلکه با ساختن یک دنیا حاشیه و تنش برای آبی‌ها سرانجام مدیران باشگاه را راضی کرد رضایتنامه‌اش را صادر کنند. در مجموعه استقلال تنها پرویز مظلومی حامی کرار و مایل به ادامه همکاری با وی بود، اما او هم سرانجام فهمید که از بازیکن پرحاشیه عراقی آبی برای او گرم نخواهد شد.

پروپیچ

با عنوان «ماشین گلزنی بالکان» و طی یک اتفاق پرماجرا جذب استقلال شد، اما فعلا نتوانسته توانایی‌هایش را در این باشگاه به رخ بکشد. او که پروسه جابه‌جایی‌اش با برخی ابهامات جدی قانونی همراه است،‌ قراردادی ۹۵۰ میلیون تومانی با استقلال بسته، اما هنوز کار خاصی انجام نداده است. اوضاع در مورد پروپیچ چنان است که در مسابقات اخیر حتی بازیکنان جوانی مثل برزای، محسن کریمی، رمضانی و فرشید اسماعیلی که جمع قراردادهای تمام آنها نصف مهاجم بالکانی نیست هم نسبت به وی در اولویت قرار گرفته‌اند!

هادی عقیلی و عبدالله کرمی

امسال ساختار دفاعی متزلزل سپاهان باعث تعجب خیلی‌ها شده است. مسلما در عدم کسب نتایج مطلوب، باید دنبال رد پای عناصر این ساختار و از جمله دو مدافع میانی تیم اصفهانی رفت؛ هادی عقیلی و عبدالله کرمی که از قضا با انعقاد قراردادهای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی، دو تن از گرانقیمت‌ترین بازیکنان لیگ برتر بوده‌اند. آنها اما موفق به برآوردن انتظارات نشده‌اند و از بخش آنالیز برنامه نود هم نمرات بسیار ضعیفی گرفته‌اند.

شیمبا و پادوانی

دو بازیکن برزیلی سپاهان برای لیگ پانزدهم قراردادهایی ۶۳۰ و ۸۳۰ میلیون تومانی بسته‌اند؛ ارقامی که اگر واقعی باشند چندان بالا به نظر نمی‌رسند. اما نکته اینجا است که این دو بازیکن به دلیل مشکلات اداری قراردادهای‌شان در نیم‌فصل اول امکان بازی پیدا نکردند و از ابتدای دور برگشت می‌توانند تیم‌شان را همراهی کند. این در حالی است که کسی نمی‌داند دو بازیکن حرفه‌ای بعد از ماه‌ها خانه‌نشینی و دوری از شرایط مسابقه با چه شرایطی می‌توانند به میدان برگردند و آیا در این وضعیت اصلا قادر خواهند بود گرهی را به سود تیم بحران‌زده سپاهان باز کنند یا نه؟

حمزه یونس

قرار بود جای ادینیو را بگیرد و مدعی آقای گلی لیگ پانزدهم باشد،‌ اما اصلا آن چیزی که انتظار می‌رفت از کار در نیامد. او امسال بیش از ۹۰۰ دقیقه برای تراکتورسازی بازی کرده و البته فقط سه گل زده است. یک گل در هر ۳۰۰ دقیقه، طبعا آمار چندان چشمگیری نیست و شاید هم به همین خاطر قلعه‌نویی ترجیح داده قید این بازیکن را بزند.