ایران وکواچ لب مرزجدایی

گروه ورزش: کواچ به ایران آمد و آخرین دفاعیات خود را مطرح کرد تا فدراسیون والیبال راحت‌تر بتواند برای آینده تیم ملی تصمیم‌گیری کند. تغییر دریکی از محبوب‌ترین تیم‌های ورزشی که افکارعمومی حساسیت بسیاری نسبت به آن دارد، کار راحتی نیست و باید دست به عصا حرکت کرد.

چند راه بیشتر پیش‌روی کواچ و فدراسیون ایران وجود نداشت؛ اول اینکه بوبان بماند و دستیاران خود را تقویت کند و دیگری اینکه با این مربی صربستانی قطع همکاری شود، اما ازشواهد این‌گونه برمی‌آید که گزینه دوم یعنی قطع همکاری با کواچ محتمل‌تر از راه اول است، چراکه شنیده شده فدراسیون والیبال به‌طور غیررسمی مذاکره‌اش را با چند گزینه آغاز کرده است. امیرخوش خبر سرپرست تیم ملی خبرشروع مذاکرات را تایید کرده و به «ایسنا» می‌گوید: «با توجه به اینکه صحبت‌های کواچ را شنیدیم، فدراسیون در حال حاضر به دنبال بهترین گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی خواهدبود. مذاکرات را با چند گزینه اصلی شروع کرده ایم تا در بین همه گزینه‌ها بهترین را انتخاب کنیم. البته این به معنی قطع همکاری با کواچ نیست. اگر گزینه مناسبی برای جانشینی او پیدا کنیم، تغییراتی حاصل می‌شود و می‌توانیم درباره جانشین کواچ تصمیم بگیریم، اما اگر صحبت‌ها و درخواست‌های مربیان منطقی نباشد، با کواچ ادامه می‌دهیم.»اما آیا درچنین فضایی کواچ هم حاضر به ادامه همکاری می‌شود؟

جدی‌ترین گزینه

یکی از جدی‌ترین گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران که این روزها نامش در محافل رسمی و غیررسمی مطرح می‌شود، رائول لوزانو است. وی بازیکن سابق و مربی آرژانتینی والیبال است که در رده باشگاهی سرمربیگری تیم‌های مطرح رکس پوردنونه، اسپولتو، سیسلی ترویزو، متروپولیتن، ایراکلیس تسالونیکی، پالرمو و ماچراتا را بر عهده داشت و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سرمربی تیم ملی والیبال لهستان بود. وی توانست این تیم را به مدال نقره قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۶ برساند و در المپیک ۲۰۰۸ لهستان با هدایت او به مقام پنجم اکتفا کرد. رائول لوزانو در سال ۲۰۰۹ هدایت تیم ملی والیبال آلمان را برعهده گرفت و تا سال ۲۰۱۱ نیز سرمربی ژرمن‌ها بود.

خبرگزاری فارس از قول یکی از نزدیکان این مربی نوشت: «رائول مذاکراتی با فدراسیون والیبال ایران انجام داده است که این مذاکرات از طریق ایمیل صورت گرفته است. لوزانو برای تایید نهایی باید شرایط را بیشتر بررسی کند تا بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. فکر می‌کنم تکلیف لوزانو با فدراسیون ایران تا کمتر از یک ماه دیگر مشخص شود.» اما خوش خبر حرف دیگری می‌زند. وی با تکذیب هرگونه توافق نهایی با لوزانوی آرژانتینی از مذاکره و بررسی شرایط چهار گزینه اصلی برای هدایت تیم ملی خبر داد و گفت: «همچنان آناستازی گزینه مورد نظر ماست. لوزانو، وبر و کلاکویچ هم گزینه‌هایی هستند که فدراسیون با آنها صحبت کرده و شرایطشان را بررسی می‌کند. ما دنبال بهترین مربی برای تیم ملی هستیم؛ کسی که سابقه حضور در المپیک و مسابقات مطرح جهان را داشته و نام بزرگی داشته باشد.»

رئیس کد می‌دهد

به این ترتیب به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال تصمیمش را برای قطع همکاری با کواچ گرفته است و از حالا به دنبال جایگزین برای او است. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال اعلام کرده است یا کواچ را نگه می‌داریم و دستیاران خوبی در اختیار وی قرار می‌دهیم یا باتوجه به محدودیت زمانی یک مربی بهتر از کواچ که شرایط مناسب‌تر از او برای حضور در ایران داشته و البته سرشناس هم باشد انتخاب خواهد شد، اما پیش از آن باید تکلیف کواچ روشن شود. رئیس فدراسیون هم ازچند مربی نام می‌برد اما حاضر به توضیح بیشتر نیست.داورزنی می‌گوید: «لوزانو، برناردی، سیچلو و وبر جزوگزینه‌ها هستند که در گمانه‌زنی‌ها بعضی آنها را گزینه نهایی می‌دانند، اما ما هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و این تصمیم به شرطی است که همه چیز روی روال پیش برود.»

دستیار ایرانی

دراین بین به‌نظر می‌رسد مربیان ایرانی هم فقط درحد نشستن درکنار جناب سرمربی جلو خواهند آمد.خوش خبر دراین خصوص می‌گوید: «باید در این بخش با سیاست بهتری جلو برویم. نباید مواضع ما حالت تحمیلی برای سرمربی تیم ملی داشته باشد زیرا صورت خوشی ندارد و در بعد بین‌المللی هم خیلی مناسب نیست. سرمربی تیم ملی مسوول نتیجه گرفتن یا نگرفتن تیم خواهد بود و می‌تواند دستیارانش را انتخاب کند، اما ما هم باید تلاش کنیم که در یک تعامل مناسب زمینه حضور مربیان ایرانی را روی نیمکت تیم ملی تضمین کنیم.»