جنگ برسر ستاره دربی!

گروه ورزش: بدون شک بهترین بازیکن دربی ۸۱ تهران، مهدی رحمتی بود؛ سنگربان با تجربه استقلال که بارها مهاجمان پرسپولیس را در گلزنی ناکام گذاشت و چیزی نمانده بود تیمش را به یک پیروزی شیرین و خاطره‌انگیز برساند. حالا درخشش و دفع توپ‌های سید در دربی، یک موج بزرگ از فشارها برای بازگشت او به تیم ملی را راه انداخته است. بسیاری بر این باورند که فاصله فنی رحمتی و علیرضا حقیقی که در حال حاضر سنگربان اصلی ایران است، خیلی زیاد به نظر می‌رسد و باید بار دیگر به گلر اصلی استقلال فرصت داد لباس تیم اول کشورمان را به تن کند.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که مهدی رحمتی سال ۹۲ و در حساس‌ترین مقطع زمانی ممکن در بحبوحه مسابقات مقدماتی جام جهانی برزیل از سوی کی‌روش کنار گذاشته شد و از آن به بعد دیگر رنگ تیم ملی را هم ندید. با این وجود به نظر می‌رسد درخشش در شهرآورد پایتخت باعث شده بار دیگر زمزمه بازگشت رحمتی به تیم ملی مطرح شود؛ اتفاقی که رخ دادنش بسیار بعید به نظر می‌رسد.

استعداد آری، شخصیت نه!

همه می‌دانیم که در حال حاضر جنگ بین کی‌روش و اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال به نقطه اوج خودش رسیده است. طرفین به بهانه‌های مختلف با هم درگیر می‌شوند و علیه یکدیگر بیانیه صادر می‌کنند. حالا هم ظاهرا مهدی رحمتی و عدم حضورش در تیم ملی به یک بهانه جدید تبدیل شده است. اسدی بعد از بازی پرسپولیس و استقلال گفته بود: «رحمتی ستاره بی‌چون و چرای دربی بود که توانست سه موقعیت تک به تک را از بازیکنان پرسپولیس بگیرد و ناجی تیمش شود. او یک دروازه‌بان استثنایی است و من این دروازه‌بان را از زمان تیم امید می‌شناسم و با او در ارتباط هستم. به نظرم رحمتی در دربی خارق‌العاده بود و اکنون هم عملکردی داشته که تمام بزرگان تیم ملی از ۲۰،۳۰ سال گذشته رحمتی را تحسین کردند. مگر می‌شود از بضاعت‌هایی که در کشورمان داریم چشم‌پوشی کنیم و من موافق بازگشت چنین استعدادی به تیم ملی نباشم؟ این بضاعت‌ها را در کشورمان داریم و اینها نعمت‌هایی است که خدا به ما داده و اگر از نعمت‌های خداوند استفاده نکنیم، کفران نعمت کرده‌ایم. البته باید بگویم همین حالا هم دروازه‌بان‌های بسیار خوب و با استعدادی در تیم ملی هستند که عملکرد خوبی هم تاکنون داشته‌اند اما شکرگزاری خداوند و استفاده از نعمت‌های او این است که شما از تمام بضاعت‌ها استفاده کنید. رحمتی در دربی اسطوره زمین بود و به خوبی عمل کرد.» وقتی مرد شماره دو فدراسیون به همین وضوح فشار می‌آورد که مهدی رحمتی به تیم ملی برگردد، عجیب نیست که کارلوس کی‌روش هم به موضوع واکنش نشان بدهد. سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان دیروز بیانیه کوتاهی منتشر کرد که همه خبرگزاری‌ها آن را روی خروجی خود گذاشتند؛ جوابی کوتاه و قاطع که با چاشنی طعنه به دبیر کل نیز همراه بود: «معیار انتخاب‌های من همیشه بنا بر دو مطلب اصلی بوده است: ۱- شخصیت ۲-استعداد.

۱- افرادی که از بعد شخصیتی مردود شوند هیچ شانسی با من ندارند، حتی اگر درون زمین استعدادشان را نشان دهند.

۲- متاسفانه انتخاب آقای اسدی در فدراسیون فوتبال نیز بنا بر معیار شخصیت و استعداد نبوده است. انتخاب ایشان هدیه‌ای در تاریکی بوده است.»

رحمتی چه گفته بود؟

امروز که حدود دو سال از کنار رفتن رحمتی از تیم ملی می‌گذرد، شاید خیلی‌ها یادشان رفته باشد مشکل گلر استقلال با کارلوس کی‌روش چه بود؟ حقیقت آن است که مربی پرتغالی در بدو ورودش به تیم ملی نظر مثبتی روی رحمتی پیدا کرد، او را به بازی گرفت و با وجود اشتباهات مرگباری که مثلا در بازی با لبنان یا ازبکستان انجام داد، پشت رحمتی ایستاد. با این حال برخی مصاحبه‌های بسیار عجیب و جنجالی رحمتی باعث شد او به کلی از برنامه‌های کی‌روش کنار گذاشته شود. مهدی رحمتی که گویا با جواد نکونام دچار اختلاف شده بود، یک روز بدون هیچ مقدمه‌ای اعلام کرد قصد دارد به‌طور موقت از تیم ملی خداحافظی کند، چرا که نیاز به استراحت دارد! طبیعی بود که کی‌روش با آن دیسیپلین معروفش مقابل این قضیه بایستد. او همین کار را هم کرد و در برخوردی قاطع، عذر رحمتی را برای همیشه خواست. پس از آن گلر استقلالی‌ها چند مصاحبه آتشین علیه کی‌روش انجام داد. او به طعنه حذف خودش را محصول ارتباط کی‌روش با ملی‌پوشانی که زبان اسپانیایی بلد هستند دانست و بعدتر ادعا کرد مرد پرتغالی کفایت لازم برای سرمربیگری تیم ملی را ندارد و باید زیر دست یک مربی ایرانی کار کند! مجموعه این مسائل رفته رفته فاصله بین رحمتی و تیم ملی را افزایش داد تا کی‌روش در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ فوتبال ایران، به یک گزینه بسیار دور از ذهن اتکا کند. او در سه بازی آخر تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی که برابر قطر، لبنان و کره‌جنوبی برگزار می‌شد از رحمان احمدی استفاده کرد تا گلر سپاهان با سه کلین‌شیت معجزه‌آسا تیم ملی را به برزیل برساند. در مرحله نهایی جام جهانی اما علیرضا حقیقی سنگربان اول ایران بود؛ دروازه‌بانی که نخستین کلین‌شیت تاریخ کشورمان در جام‌های جهانی را به ثبت رساند و تنها در فاصله چند ثانیه تا کلین‌شیت دوم، مقابل ضربه لیونل مسی، بهترین بازیکن جهان به زانو درآمد.

مبارزه با بازیکن‌سالاری؛ پس کی؟

در ارزش‌های فنی مهدی رحمتی جای هیچ شکی نیست، اما باید قبول کرد او در برهه‌ای بی‌نظمی کرده و حالا هم تاوان این اشتباهش را پس می‌دهد. اینکه دبیر کل فدراسیون فوتبال برای دعوت یک بازیکن به تیم ملی اعمال فشار کند، شاید به خودی خود هم نامطلوب و غیرحرفه‌ای باشد، چه برسد به زمانی که راجع‌به یک فوتبالیست، پای مسائل انضباطی در میان است. سال‌هاست در فوتبال کشورمان پیرامون ضرورت مبارزه با بازیکن‌سالاری حرف زده می‌شود، اما عجیب است که حتی وقتی یک مربی خارجی می‌خواهد وارد فاز عملی این داستان شود، این همه مقاومت در برابر او به وجود می‌آید. همین حالا به کرار جاسم نگاه کنید و ببینید بی‌تعهدی او چه بلایی بر سر استقلال آورده است. کاش اگر به خشکاندن ریشه‌های بازیکن سالاری کمک نمی‌کنیم، حداقل مانع از برخوردهای موردی با آن هم نشویم!

رحمتی بود، شاید از گروهمان صعود می‌کردیم

محمد مایلی‌کهن هم به جمع حامیان بازگشت مهدی رحمتی به تیم ملی پیوست. این مربی که از منتقدان سنتی کی‌روش محسوب می‌شود دیروز به خبرگزاری فارس گفته است: «حق هر مربی است که در مقاطعی وقتی بازیکنی مرتکب اشتباه شد او را به تیم ملی دعوت نکند، اما نباید سر بازیکن را برید. مگر وقتی فرزند شما اشتباه می‌کند رفتاری نمی‌کنید که متوجه اشتباهش شود؟ بحث مهدی رحمتی هم همین گونه بوده است. فقط هم مهدی رحمتی نبود؛ اگر هادی عقیلی، محمدرضا خلعتبری و مهدی رحمتی در جام جهانی همراه تیم ملی حضور داشتند شاید از گروهمان صعود می‌کردیم. بله من هم قبول دارم که بازیکن باید تابع مربی باشد و مربی هم حق تنبیه دارد، اما این تنبیه نباید دائمی باشد.»