به فوتبال بودجه بدهید!

گروه ورزش: کشمکش دشوار «حق پخش» میان فدراسیون فوتبال و صدا‌و‌سیما که چند سالی است لاینحل مانده، درلیگ پانزدهم نیز ادامه دارد. درخلال این کشمکش‌ها حتی کار به جایی رسید که فدراسیون فوتبال درمقطعی از ورود دوربین‌های تلویزیونی به استادیوم‌ها جلوگیری کرد که در انتها این حربه نیز با فشارهایی که به فدراسیون وارد شد به جایی نرسید تا دست فوتبالی‌ها همچنان از این حق کوتاه بماند.

با وجود مذاکرات ماه‌های اخیر، تا به امروز توافق نهایی بر سر مبلغ و مدت زمان قرارداد با صداوسیما انجام نشده است. هر چند که با در نظر داشتن اینکه رسانه ملی این روز‌ها در شرایط بد مالی به سر می‌برد، حداقل در مقطع فعلی نمی‌توان انتظار گره‌گشایی از این پرونده را داشت. با این همه نباید فراموش کرد در حال حاضر این فوتبال ایران است که مورد ظلم واقع می‌شود. در این میان شاید یکی از معدود گزینه‌هایی که بشود برای برون‌رفت از این بحران به آن امید داشت، کمک مجلس شورای اسلامی برای تصویب بودجه برای حق پخش مسابقات فوتبال باشد. اگرمجلس با وضع قوانین محکم‌تر و پیگیری اجرای آن قوانین به کمک فوتبال کشور نشتابد، برای همیشه فدراسیون فوتبال با مشکلات حاد مواجه خواهد بود.

در یکی از آخرین اظهار نظرها در این مورد، میرحسینی مدیر شبکه سوم سیما در رابطه با ماجرای حق پخش تلویزیونی و اعتراض باشگاه‌ها و مسوولان فدراسیون فوتبال درخصوص پرداخت نشدن آن به سایت کاپ گفته بود: «این موضوع در درست بررسی است. نتیجه اولیه هم این است که این موضوع باید از نظر قانونی از تمام جوانب بررسی شود و سپس درباره آن یک تصمیم درست بگیریم. مجلس و شورای نگهبان باید نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند. تاکنون و براساس نظراتی که ما از این نهاد‌ها گرفته‌ایم احساس می‌شود پرداخت هرگونه مبلغ به فدراسیون فوتبال غیرقانونی است. اگر قرار است سازمان صداوسیما موظف به پرداخت حق پخش تلویزیونی باشد دولت باید این بودجه را ببیند تا ما هم بتوانیم آن را به حساب فدراسیون یا سازمان لیگ واریز کنیم.»

با این شرایط خصوصی‌سازی محال است

درخصوص موضوع حق پخش مسابقات فوتبال، عزیزالله محمدی رئیس پیشین سازمان لیگ و رئیس اتحادیه فوتبال با «روزنامه دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده است. وی برای ورود به این مبحث می‌گوید: «متاسفانه در این مورد قدم به قدم که جلو می‌رویم شرایط بد‌تر می‌شود. با این وضعیت از فوتبال دنیا بیشتر عقب می‌افتیم. با این شرایط خصوصی‌سازی نیز محال است. اینکه نه وضعیت کپی‌رایت مشخص می‌شود ونه معافیت‌های مالیاتی و نه وام‌های بلندمدت، امکان ندارد باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال را بتوانیم خصوصی کنیم. داستان حق پخش موضوع تازه‌ای نیست. در زمان صفایی فراهانی پیشنهاد حق پخش را به قانون بودجه بردند و در آنجا تصویب شد ولی شورای نگهبان آن را رد کرد. درمرحله بعد درمجمع تشخیص مصلحت نظام هم مصوب نشد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس این مجمع گفته بود ما به رئیس صداوسیما نامه نوشتیم که باید با ورزش تعامل داشته باشید که بازهم صداوسیما از این مسوولیت شانه خالی کرد و ما در نتیجه دوربین‌ها را به استادیوم‌ها راه ندادیم. درآن زمان صداوسیما با فشارهایی که به آن وارد شد توافق کرد برای ۳ سال ۳۰ میلیارد تومان به فوتبال پرداخت کند.»

رد صحبت‌های مدیر شبکه سه

رئیس اتحادیه فوتبال در پاسخ به صحبت‌های جدید مدیر شبکه سه سیما نیز گفت: «این واقعیت است که صداوسیما فعلا بودجه پرداخت حق پخش را ندارد اما اینکه عنوان کرده پرداخت پول به فوتبال غیرقانونی است اصلا حرف درستی نیست و فرافکنی است. اگر این کار خلاف قانون بوده است چرا صداوسیما ۶ سال این پول را پرداخت کرده است؟ سوال بعدی اینکه اگر پرداخت حق پخش برای مسابقات داخلی ممنوع است آیا برای پخش بازی‌های خارجی یا پخش بازی‌های والیبال که قرارداد می‌بندند ممنوع و خلاف نیست؟ پس این حرف درستی نیست. نکته مهم این است که مگر آنها می‌خواهند از بودجه مستقیم خودشان حق پخش را پرداخت کنند؟ ما بار‌ها مطرح کرده‌ایم که اگر صداوسیما فقط نیمی از هزینه تبلیغات قبل و میان مسابقات فوتبال را به فدراسیون پرداخت کند برای فوتبال کافی است اما آنها نه راضی به پرداخت مبلغ تبلیغات هستند نه راضی به پرداخت از بودجه. موضوعی هم که مطرح می‌کنند ما دولتی هستیم و فوتبال نیز دولتی است کاملا اشتباه است. مگر وزارتخانه‌ها و بیشتر بانک‌های ما دولتی نیستند؟ پس چون دولتی هستند از اینها هم پول تبلیغاتشان را دریافت نکنند. ما با این وضعیت چطورانتظار داریم باشگاه‌های ما و به‌ویژه پرسپولیس و استقلال خصوصی شوند؟»

مجلس به کمک فوتبال بشتابد

عزیزمحمدی درادامه پیشنهاد خود برای برون‌رفت از بحران فعلی را ارائه می‌دهد و می‌گوید: «در این شرایط که بین فدراسیون و سازمان صداوسیما کشمکش و جدل وجود دارد، بهترین راه‌حل این است که مجلس به کمک فوتبال بیاید. دولت باید هر چه زود‌تر لایحه‌ای تقدیم مجلس کند و براساس آن بودجه‌ای جدا گانه برای حق پخش فوتبال درنظر بگیرد. زمان آن هم باید قبل از آذرماه باشد؛ چرا که در ماه‌های آذر و دی بودجه سال آینده در مجلس بررسی و تصویب خواهد شد. امسال نیز آخرین سال کاری نمایندگان این دوره مجلس است. امیدوارم آنها با تصویب این بودجه و نیز تصویب نظام جامع باشگاه‌داری که درآن همه نکات درآمدزایی درفوتبال دیده شده، برای خود باقیات صالحات به جا بگذارند و فوتبال را از این بلاتکلیفی و رفتن درگرداب مسائل مالی و در ‌‌نهایت ورشکستگی نجات بدهند. اینها را مجلس باید حل کند. صداوسیما که پول نمی‌دهد. کپی‌رایت که نداریم و وام بلند مدت یا معافیت مالیاتی هم که باشگاه‌ها ندارند، پس فوتبال چطور می‌خواهد درآمدی داشته باشد و روی پای خود بایستد؟ آیا وقت آن نرسیده که دولت و مجلس برای تفریح مردم یارانه پرداخت کنند؟»