معمای حنیف!

گروه ورزش: اگرچه برای سومین فصل متوالی است که رقم بازیکنان و مربیان لیگ برتری در فوتبال ایران افشا می‌شود، اما این اقدام در دو سال گذشته هرگز به اندازه امسال حاشیه نداشته است. امسال دامنه اعتراض‌ها بسیار وسیع بوده است. یحیی گل‌محمدی که طبق ارقام موجود گران‌ترین مربی ایرانی لیگ پانزدهم محسوب می‌شود به شدت از افشای قراردادها انتقاد کرده، درست مثل حمید استیلی که او هم موضوع را تاب نیاورده و آن را اشتباهی بزرگ دانسته است.

این موضوع فقط شامل ایرانی‌ها نمی‌شود؛ چنان که برانکو ایوانکوویچ نیز با سابقه مفصل حضور در فوتبال حرفه‌ای جهان به شدت نسبت به رفتار سازمان لیگ ایران اعتراض کرده است. برانکو می‌گوید این کار، خلاف عرف حرفه‌ای فوتبال جهان است. سرمربی پرسپولیس حتی از این هم فراتر رفته و مدعی شده چنین کاری از نظر قانونی باید با مجازات همراه شود. به هر ترتیب اعتراض‌ها کماکان ادامه دارد، اما سازمان لیگ از تصمیمی که گرفته دفاع می‌کند، به خصوص که در این مسیر پشتیبانی علنی وزارت ورزش را هم همراه خود می‌بیند.

مورد عجیب عمران‌زاده

بی‌تردید اما عجیب‌ترین حاشیه اعلام دستمزد فوتبالیست‌ها در ایران، اعتراض و عقب‌نشینی حیرت‌انگیز حنیف عمران‌زاده بود. مدافع استقلال بعد از پایان بازی این تیم با شهرداری سمنان در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور، در مصاحبه‌ای تند از افشای رقم قراردادها انتقاد کرد. بخشی از اظهارات حنیف را به روایت خبرگزاری فارس بخوانید: «امیدوارم مبلغ دریافتی وزیر ورزش و جوانان، معاونان وی و حتی مهدی تاج، علی کفاشیان و همه را اعلام کنند.» تنها یک ساعت و ۱۰ دقیقه بعد اما، همین رسانه نوشت حنیف عمران‌زاده از وزیر ورزش عذرخواهی کرده است! چند دقیقه بعد هم خبر سوم منتشر شد. این بار سایت رسمی باشگاه استقلال وارد کارزار شد و رسما نوشت: «در پی مصاحبه حنیف عمران‌زاده علیه مسوولان سازمان لیگ، باشگاه استقلال ضمن توبیخ و جریمه حنیف عمران‌زاده، به وی جهت مصاحبه‌هایی از این دست تذکر داد.» باشگاه استقلال که انگار به هیچ‌وجه از موضع‌گیری حنیف خوشش نیامده بود، چند دقیقه بعدتر مصاحبه‌ای دیگر از این بازیکن را روی خروجی سایتش گذاشت که در آن از قول وی نوشته شده بود: «منظور من از انتشار قراردادهای مسوولان، تنها مربوط به مسوولان فدراسیون بود و من زمانی که قصد داشتم از اسامی آنها استفاده کنم به اشتباه نام وزارت ورزش را نیز به زبان آوردم که از همین جا از وزیر دانشگاهی و محترم ورزش و جوانان پوزش می‌طلبم.»

همچنین جا دارد بخشی از مصاحبه حنیف در ساعات پایانی جمعه‌شب را با خبرگزاری تسنیم بخوانید تا حیرت‌تان بیشتر شود: «من وزن کم کرده بودم و از ناحیه کشاله پا مصدوم شدم که همین موضوع باعث شد تحت فشار باشم و آن حرف‌ها را مطرح کنم. بر کسی پوشیده نیست که وزیر ورزش به ورزش ما سر و سامان داده است. وزیر ورزش یک فرد دانشگاهی و از بدنه ورزش کشورمان است. محمود گودرزی پدر ورزش ایران، کفاشیان پدر فوتبال ایران و تاج هم رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران هستند و من در آن مصاحبه قصد توهین به هیچ‌کسی را نداشتم.» بعضی‌ها اعتقاد دارند این عقب‌نشینی شگفت‌انگیز عمران‌زاده با پست مدیرعامل استقلال در وزارت ورزش مرتبط است. بهرام افشارزاده که در حال حاضر سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان محسوب می‌شود، تعامل خوبی با وزیر ورزش دارد. او ساعت ۱۲ ظهر دیروز به «برنا»، رسانه نزدیک به وزارت ورزش گفته: «همان‌طور که حنیف عمران‌زاده در صحبت‌های خود اعلام کرد به هیچ عنوان منظورش شخص وزیر و همکارانش نبوده و باید به‌عنوان مدیر باشگاه استقلال اعلام کنم که مجموعه استقلال همیشه به وزیر ورزش و جوانان به دلیل نیت خالصانه‌ای که در کار دارد احترام می‌گذارد. وزیر ورزش و جوانان در مقام یک استاد ارزشمند است و همچنین هزاران نیروی ورزشی را به جامعه ورزشی کشورمان ارائه کرده است.»

ابهامات جدی

مساله تغییر رفتار حنیف عمران‌زاده در کمترین فاصله زمانی ممکن، یک مساله عجیب و بحث‌برانگیز است، اما این تنها ابهام جدی ماجرای افشای قراردادها محسوب نمی‌شود. علنی کردن دستمزد بازیکنان و مربیان فوتبال حتما محاسنی مثل شفاف‌سازی هزینه‌ها، افزایش آگاهی جامعه هواداران و تعدیل انتظارات رسانه‌ها و کارشناسان را به دنبال دارد، اما در عین حال یک بار برای همیشه باید مشخص شود چنین سیاستی همسو با استانداردهای حرفه‌ای فوتبال جهان هست یا نه؟ به علاوه به تازگی حرف و حدیث‌های زیادی در مورد دستمزدهای کلان برخی رشته‌های غیرفوتبالی هم به گوش می‌رسد؛ مثل گزارشی که اخیرا یک روزنامه ورزشی پیرامون قراردادهای میلیاردی والیبالیست‌ها منتشر کرده بود. این‌طور به نظر می‌رسد که روشنگری در مورد سایر رشته‌های ورزشی می‌تواند کمی فضای شفاف‌سازی برای اهالی فوتبال را قابل هضم‌تر کند.

یک ریال هم از فوتبال درآمد ندارم!

بعد از اعتراض‌ها به افشای رقم قرارداد فوتبالیست‌ها و مربیان، برخی خواهان اعلام دستمزد مسوولان فوتبال شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در همین راستا مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ می‌گوید: «من در ۲۰ سالی که در فوتبال هستم یک ریال هم از فدراسیون و سازمان لیگ نگرفته‌ام و هرکس اگر چنین سندی داشت می‌تواند رو کند. من کاسبی خودم را خارج از فوتبال دارم و از سازمان لیگ و فدراسیون پولی نمی‌گیرم.