کمپین «بله» به استعداد ایرانی!

گروه ورزش: این روزها همه جا حرف از مهدی طارمی است؛ مهاجم محجوب بوشهری که ۱۴ ماه بعد از ظهورش در سطح اول فوتبال ایران حالا سر از تیم ملی درآورده و همه چشم‌ها را به خودش خیره کرده است.

مهدی طارمی متولد ۲۷ تیر ۱۳۷۱ است و تا پیش از پیوستن به پرسپولیس، در ایرانجوان بوشهر توپ می‌زده است. جذب یک بازیکن از رقابت‌های دسته اول باشگاه‌های کشور و فیکس کردن او در پرسپولیس ظرف همان هفته‌های نخست لیگ چهاردهم باعث شد تا علی دایی به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد. او که همراه با طارمی، احمد نوراللهی را هم از فولاد یزد به پرسپولیس آورده و به سرعت در ترکیب اصلی سرخپوشان گنجانده بود، ناچار شد نیش و کنایه‌های فراوانی را به جان بخرد. چند نتیجه ضعیف در هفته‌های آغازین فصل گذشته باعث شد حملات به دایی اوج بگیرد؛ تا جایی که برخی از تحلیلگران پیراهن پرسپولیس را برای خریدهای جدید شهریار «گشاد» دانستند.

او در نهایت پس از مسابقات هفته هفتم لیگ برتر از پرسپولیس اخراج شد تا سریع‌ترین برکناری تاریخ چهل و چندساله این باشگاه را به نام خودش سند بزند. با این وجود خریدهای او در پرسپولیس ماندگار شدند. طارمی در هر دو دربی رفت و برگشت سال گذشته خوش درخشید و در لیگ قهرمانان آسیا نیز یک‌تنه موجبات صعود سرخپوشان از گروهی دشوار را فراهم کرد. حتی احمد نوراللهی هم اردیبهشت ۹۴ برای نخستین بار به اردوی تیم ملی ایران دعوت شد، هرچند بعدها به دلیل مصدومیت نتوانست به حضورش در این تیم ادامه بدهد. حالا او و طارمی به ستون‌های اصلی پرسپولیس تبدیل شده‌اند؛ جایی که غیبت نفر اول در سه بازی نخست سرخپوشان به شدت به چشم آمد و نفر دوم در پنج مسابقه این فصلش برای پرسپولیس و تیم ملی، شش گل به ثمر رسانده است!

شاهراه مبارزه با بازیکن سالاری

سال‌هاست که مرض بازیکن‌سالاری مثل خوره به جان فوتبال ایران افتاده و آن را آزار می‌دهد. به‌طور قطع شکل‌گیری این آفت، دلایل و عوامل متعدد و متنوعی دارد که خودش یک بحث مفصل را می‌طلبد، اما دست‌کم می‌توان این ادعا را با اطمینان مطرح کرد که میدان دادن به استعدادهای جوان و ارزان، یکی از مهم‌ترین ترفندها برای مبارزه با بازیکن‌سالاری است. پرسپولیسی‌ها که خودشان در طول این سال‌ها یکی از اصلی‌ترین قربانیان ستاره‌سالاری بوده‌اند، حالا دو سال بعد از استارت برای پوست‌اندازی و جوانگرایی اولین میوه‌های این طرح را می‌چینند. به اعتراف دوست و دشمن، بازی‌های امسال پرسپولیس با همه فصول اخیر فرق دارد و این تیم جوان شده در صورت مصون ماندن از حواشی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. همین مسائل باعث شد سرخپوشان بعد از سال‌ها سه بازیکن در ترکیب تیم ملی برای بازی با گوام پیدا کنند. جالب است که مهدی طارمی در این مسابقه، نخستین بازیکن پرسپولیس بود که بعد از یک سال و نیم برای تیم ملی گل می‌زد. آخرین‌بار پیام صادقیان زمستان ۹۲ دروازه کویت را باز کرده بود. یادمان باشد طارمی در شرایطی پرسپولیسی شد که این تیم در ابتدای لیگ چهاردهم گزینه‌ای مثل کریم انصاری‌فر، را برای خرید پیش روی خودش می‌دید. با این حال دایی شاید با یک‌دهم قیمت انصاری‌فرد ترتیب جذب طارمی را داد تا این بازیکن ۱۵۰ میلیونی حالا به شکل معناداری جای کریم را در پیشانی خط حمله تیم ملی گرفته باشد.

موجی که راه افتاده

پرسپولیسی‌ها البته اولین باشگاهی نبودند که سراغ جوانسازی تیم‌شان رفتند. در طول سال‌های اخیر نمونه‌های موفق دیگری در این مورد وجود داشته؛ از جمله بازیکنانی که توسط دو باشگاه بزرگ اصفهانی به فوتبال ایران معرفی شدند. همین حالا مهدی شریفی یکی از خوب‌های لیگ ماست، مثل علی کریمی که در قلب میدان سپاهان می‌درخشد. این دو بازیکن در باشگاهی پا گرفتند که اغلب به خریدهای گرانقیمت متهم می‌شود. از سوی دیگر ذوبی‌ها هم در این سال‌ها استعدادهای زیادی را کشف و تربیت کرده‌اند که شاید تازه‌ترین آنها احسان پهلوان باشد. محسن مسلمان و پیام صادقیان مشهورترین ثمرات کار ذوبی‌ها در این زمینه بوده‌اند. این موج از دو سال پیش پرسپولیس را در بر گرفته و حالا رفته رفته به استقلال هم می‌رسد؛ باشگاهی که امسال سعی کرد با پایین آوردن میانگین سنی بازیکنانش، طرحی نو دراندازد. آنها امسال بازیکنانی مثل برزای، محسن کریمی و رمضانی را در فهرست‌شان گنجانده‌اند، هرچند مشخص نیست با وجود این استعدادهای کم‌توقع و کوشا، مسوولان این باشگاه چرا تا این حد ناز کرار جاسم را می‌کشند و شخصیت استقلال را در مقابل یک بازیکن پرخاشگر عراقی تحت تاثیر قرار می‌دهند.