هزینه داوری میلیاردی می‌شود؟

گروه ورزش: ضلع سوم در ارکان برگزاری یک مسابقه فوتبال بعد از مربیان و ورزشکاران، داوران هستند. مساله دستمزد داوران فوتبال و رشد رقم آن هرساله قبل از شروع لیگ برتر محل حرف و حدیث و کشمکش است اما بعضا با افزایش درصد کمی به این مبلغ این موضوع خاتمه پیدا می‌کند.

همین چند روز پیش بود که در کلاس‌های آموزشی داوران که در آکادمی ملی فوتبال و با حضور کفاشیان برگزار شد اکثر داوران به حقوق‌های کم دریافتی و معوقه‌های خود به شدت اعتراض کردند. البته این موضوع مختص به داوران فوتبال ایران نیست چرا که در خبرها بود که اخیرا تعدادی از داوران اماراتی نیز به‌خاطر کم بودن حقوق و دستمزد خود به فدراسیون فوتبال این کشور اعتراض کردند.

محمد الجنیبی داور بین‌المللی امارات در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور از ناچیز بودن حقوق داوران امارات گلایه کرده و گفته بود: «حقوق داوران امارات حداکثر ۹ هزار درهم (۸ میلیون تومان) است که به ازای سوت زدن در هر بازی سه هزار درهم (حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) دریافت می‌کنند و این مبلغ بسیار ناچیز است!» در شرایطی که داوران در لیگ متمول امارات برای قضاوت در هر بازی چنین مبلغی را دریافت می‌کنند در لیگ برتر ایران مبلغ پرداختی به داوران منصفانه است؟

حقوق معوقه 2 ساله داورها

رضا غیاثی یکی از کارشناسان داوری فوتبال درگفت‌وگو با «روزنامه دنیای اقتصاد» تذکر می‌دهد اگر فوتبال ما طالب یک داوری پویا و فعال است باید وسیله رسیدن به این هدف برای جامعه داوری مهیا باشد. رضا غیاثی درخصوص مشکلات پیش آمده برای داورها می‌گوید: «فوتبال ما مسیری راطی کرده که حالا همه قشرهای مختلف اعم از بازیکن، سرمربی و مربی، سرپرست و حتی تدارکات تیم‌ها حقوق و مزایای مناسبی دارند اما داوران با وجود شغل پر استرس و فشار زیاد حقوق و مزایای مناسبی ندارند. هر سال داورها به این مساله اعتراض می‌کنند اما فدراسیون صدای اعتراض و درخواست داورها را نمی‌شنود. تفاوت دریافت برای داورها در همه جای دنیا وجود دارد ولی در ایران داورها به اندازه زحماتشان دریافت نمی‌کنند. حتی متاسفانه الان داورها حقوق معوقه ۲ ساله از فدراسیون طلبکار هستند.»

کفاشیان مسبب مشکل داورهاست

غیاثی مسوول مشکلات داوران را شخص علی کفاشیان رئیس فدراسیون می‌داند و می‌گوید: «من نمی‌گویم اگر حقوق داورها را زیاد کنند دیگر اشتباه داوری وجود نخواهد داشت اما با زیاد شدن حقوق داوری آنها آرامش روانی دارند و روی قضاوت آنها تاثیرمثبت خواهد داشت. به نظرم کفاشیان مسوول این اتفاق است. از زمانی که وی آمده داوران ما هر سال این مشکلات را داشتند. کفاشیان مدام می‌گوید پول‌های ما در فیفا بلوکه شده و وعده پرداخت پس از آزاد شدن این پول‌ها را می‌دهد اما چه کسی است که نداند وی به جامعه داوری توجهی نمی‌کند.

پول اسپانسر داوری به هیچ داوری نمی‌رسد. البته فیفا هم می‌گوید با پول اسپانسر داوری فدراسیون‌ها باید کلاس‌های آموزشی برگزار کنند اما در ایران به ندرت کلاسی برگزار می‌شود. وقتی فدراسیون منابع درآمدی مختلفی مثل بلیت‌فروشی، آگهی‌ها و اسپانسر‌های مختلف دارد باید به اندازه کافی و درزمان معین شده حق و حقوق داورها را پرداخت کند.»

داوران چقدر می‌گیرند و چقدر می‌خواهند؟

اما دریافتی داوران فوتبال که همیشه محل مجادلات مختلفی بوده در سال قبل چقدر بوده و برای لیگ پیش رو چقدر درخواست کرده‌اند؟ غیاثی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اگرحقوق داورها زیاد باشد و امنیت روانی و مالی داشته باشند به‌دنبال شغل دوم نیستند و به این شکل تمرکز بیشتری برای داوری خواهند داشت. حقوق داوران در لیگ قبل برای هر قضاوت ۷۵۰ هزار تومان بود و به کمک داورها ۴۵۰ هزار تومان و همچنین به داور چهارم نیز۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شد. البته مشخصا باید به این موضوع توجه شود که به هر داور با توجه به کثرت داورها ممکن است در طول فصل با حالت خوش‌بینانه بین ۸ تا ۱۰ بازی قضاوت برسد. اما رقمی که کمیته داوران برای فصل آینده درخواست کرده دقیقا دو برابر این قیمت‌ها است اما با توجه به تناقضات فدراسیون بعید می‌دانم با این رقم موافقت شود.»

اسلامیان رئیس شود

غیاثی در پایان با توضیح اینکه طبق قوانین فیفا باید یکی از نایب رئیس‌های فدراسیون فوتبال رئیس کمیته داوران باشد، می‌گوید: «زمانی که تاج مسوول کمیته داوران بود وضع داورها به مراتب بهتر از این بود و به نظرم یکی از راه‌هایی که می‌تواند اوضاع داوران را از این آشفتگی نجات دهد انتخاب اسلامیان به‌عنوان رئیس کمیته داوران خواهد بود. امیدوارم وی این مسوولیت را بپذیرد و به جامعه داوری کمک کند.»

جیب خالی داورها!

اما علی خسروی یکی دیگر از کارشناسان داوری نیزکه با «دنیای اقتصاد» صحبت کرده معتقد است با این شرایط نباید انتظار داوری‌های خوبی در لیگ پانزدهم داشت: «همه می‌دانند داورها کل نیم فصل قبل را از فدراسیون طلبکار هستند. لیگ دارد شروع می‌شود و داورها را دارند مجبور می‌کنند که بدون حقوق و مزایا سوت بزنند. در این شرایط اگر داوری اعتراض کند یا مخالف باشد نیز وارد لیست سیاه می‌شود. من مشکل را بیشتر در کمیته داوران می‌بینم؛ چرا که معتقدم انتخاب افراد در این کمیته با لابی است پس این مشکلات از درون خود کمیته داوران نشات می‌گیرد. ما الان در جامعه داوری با کثرت داور روبه‌رو هستیم، من پیشنهاد می‌کنم از حدود ۱۰۰ داوری که برای لیگ‌های مختلف داریم تعداد آنها را به ۶۰ نفر برسانیم و به آنها آموزش و حقوق‌های حرفه‌ای پرداخت کنیم، بعد خروجی کار قطعا مثبت‌تر از این خواهد بود.»

بازشدن پای 1+5 به ماجرا!

خسروی که عضو کمیته داوران استان تهران است راهکار خارج شدن از این مشکل را توضیح می‌دهد: «به نظر من تا زمانی که فدراسیون از درآمد‌های جاری خود ردیف بودجه‌ای برای داوران در نظر نگیرد این مشکل برقرار است. چطور زیرمجموعه‌های فدراسیون فوتبال مثل فوتسال و فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان و... ردیف بودجه دارند و کمتر دچارمشکلات مالی می‌شوند؟ کفاشیان مدام وعده پرداخت داوران درصورت آزاد شدن پول‌های بلوکه شده فدراسیون را می‌دهد من از آقای کفاشیان می‌پرسم اگر آقای ظریف مذاکرات مثبتی با ۱+۵ نداشت و توافق حاصل نمی‌شد بهانه و وعده شما چه چیزدیگری بود؟»

داورها نیز به مرز میلیارد رسیدند!

با توجه به رقم‌های درخواستی کمیته داوران برای فصل جدید و با احتساب یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان برای داور اول و ۹۰۰هزار تومان برای هر کدام از کمک داوران که مجموع دو کمک داور یک میلیون و۸۰۰ هزارتومان خواهد شد و همچنین ۷۰۰ هزار تومان برای داور چهارم، عدد ۴میلیون تومان هزینه قضاوت هر بازی خواهد شد. اما اگر بخواهیم رقم کل هزینه داوری در فصل آینده را با توجه به درخواست دو برابری شدن حقوق آنها به‌دست بیاوریم باید محاسبات دیگری صورت بگیرد.

بر این اساس وقتی هر هفته ۸ بازی در لیگ برتر انجام می‌شود، برای رسیدن به مبلغ نهایی فصل باید این رقم را در تعداد هفته‌های لیگ برتر که ۳۰ هفته است ضرب کرد، بنابراین هزینه داوری یک فصل ۹۶۰ میلیون تومان خواهد بود که با احتساب هزینه‌های ناظر بازی و بقیه عوامل این رقم میلیاردی خواهد شد.