لیگ برتر با 5 تیم!

گروه ورزش:شاید تنها مقطع از فصل که فدراسیون می‌تواند به باشگاه‌ها فشار آورد تا بدهی‌های خود به بازیکنان و مربیان گذشته را پرداخت کنند همین ابتدای فصل است. اهرم‌های فشارهم همیشه ثابت بوده؛ تهدید به کنار گذاشته شدن از لیگ. اما این بار تعداد باشگاه‌های بدهکار اعلام شده چنان زیاد است که برگزاری لیگ با باقی‌مانده تیم‌ها اصلا ممکن نیست. حالا دیگر شمار تیم‌های لیگ برتری که حق حضور در پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال را ندارند دو رقمی شده است. این را غلامرضا بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفته است: «استقلال، پرسپولیس، ملوان بندرانزلی، نفت تهران، سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال اهواز، تراکتورسازی تبریز، گسترش فولاد تبریز، پدیده خراسان و پیکان تیم‌هایی هستند که در نامه دبیرکل فدراسیون فوتبال تاکید شده است، به دلیل بدهی نباید فعالیت فوتبالی داشته باشند.» اما پرسش اینجاست که مشابه این حرف را تا امروز چند بار شنیده‌اید؟ چند بار در گذشته گفته‌اند و شنیده‌ایم که تیم‌های بدهکار حق بازی در لیگ برتر را ندارند؟ چند بار شده که بگویند لیگ را تعطیل می‌کنیم، با تیم‌های بدهکار برخورد می‌کنیم، هیچ تیم بدهکاری حق فعالیت در هیچ زمینه‌ای ندارد و.... کدام‌یک از این حرف‌ها عملی شده است؟

اگر قرار باشد ۱۱ تیم کنار گذاشته شوند، فقط ۵ تیم برای حضور در لیگ برتر باقی می‌مانند، پس با این شرایط باید قید آغاز لیگ پانزدهم در تاریخ ۸ مرداد را زد مگر اینکه تا چند روز آینده همه این تیم‌ها بدهی‌شان را صفر کرده یا حداقل رضایت طلبکاران خود را بگیرند که البته با شرایطی که تاکنون دیده‌ایم احتمال رخ دادن چنین اتفاقی نزدیک به صفر است درست به اندازه احتمال کنار رفتن ۱۱تیم بدهکار از لیگ برتر.

دفاع به سبک کمیته انضباطی

مسوولان فدراسیون فوتبال از این تصمیم استقبال کرده واز آن دفاع می‌کنند به این امید که از بار صدها پرونده‌ای که درکمیته انضباطی تلنبار شده است کاسته شود. پرونده‌هایی که گفته می‌شود حاصل جمع آن عددی درحدود ۵۰ میلیارد تومان است که محل اختلاف ارکان مختلف باشگاه‌ها است.

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی ضمن استقبال از این اتفاق گفت: «بسیار خوشحالیم که کمیته انضباطی با همکاری فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر از فعالیت باشگاه‌های بدهکار ممانعت به عمل می‌آورد و این جدیت باعث شده تا باشگاه‌ها به ما مراجعه کنند و پس از دریافت ریز بدهی‌های خود، اقدامات لازم را انجام دهند.»

او از شروع تلاش باشگاه‌ها برای رفع بدهی‌ها خبر می‌دهد: «خوشبختانه یک مقام باشگاه گسترش فولاد تبریز با حضور در کمیته انضباطی مدارک خود را مبنی بر پرداخت تمام بدهی‌هایش ارائه کرده و از این پس فعالیتش بلامانع است. اینکه خواسته کمیته انضباطی اجرایی شده و نتیجه داده است جای خوشحالی دارد.» رئیس کمیته انضباطی در پایان به سایت فدراسیون فوتبال گفت: «ما با جدیت بر تصمیم خود ایستاده‌ایم و بدون شک اگر باشگاهی بدهی‌های خود را تسویه نکند، اجازه فعالیت نخواهد داشت. ضمن اینکه به باشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم می‌توانند ۵۰ درصد بدهی خود را پیش از شروع فصل و ۵۰درصد باقی‌ مانده را در طول فصل تسویه کنند. ما همچنان پیگیر و منتظر باشگاه‌های بدهکار هستیم تا با رفع مشکلات مالی خود، اجازه حضور در مسابقات پیش‌رو را برایشان صادر کنیم.»

واکنش باشگاه ها: پول بدهید تا پول بدهیم

انبوه بدهی‌ها که منجربه چالش‌های قضایی درفوتبال ایران شده است یک سرمنشاء مشخص دارد و آن کمبود منابع مالی است. باشگاه‌های بدهکار که در لیست سیاه کمیته انضباطی قرار گرفته‌اند بخشی از مشکلات خود را ازچشم همین فدراسیون و سازمان لیگ می‌بینند. عدم پرداخت حق پخش توسط تلویزیون و عدم پایبندی اسپانسر لیگ به تعهداتش باعث شده که بخش زیادی از درآمدهای باشگاه‌ها توسط همین سازمان لیگ پرداخت نشود و باشگاه‌ها هم طبعا در برآورده کردن تعهدات مالی خود عقیم بمانند که سرآخر این دومینو،‌ شکایت و شکایت کشی باشد.

نظری جویباری معاون باشگاه استقلال با طعنه به خبرگزاری فارس می‌گوید: «جالب است از ١٦ تیم، ١١ باشگاه حق شرکت در لیگ ندارند، پس بهتر است سازمان لیگ یک تورنمنت ١١ جانبه بیندازد و لیگ را بین این باشگاه‌ها برگزار کند.البته راه دیگری هم وجود دارد، یک تورنمنت پنج‌جانبه بین تیم‌های غیربدهکار بیندازند و یک تیم را قهرمان لیگ برتر کنند تا این‌گونه تکلیف باشگاه‌ها روشن شود.» او توپ را به زمین سازمان لیگ می‌اندازد: «وقتی حق پخش یا پول بلیت‌فروشی را به ما نمی‌دهند، چگونه ما می‌توانیم بدهی خود را پرداخت کنیم؟ مگر غیر از این است که تمام باشگاه‌های دنیا از این دو مساله و تبلیغات درآمد دارند؟ تمام درآمد باشگاه‌ها در چند سال گذشته به ترانسفر بازیکنان برمی‌گردد که این اتفاق هم مدت‌ها است در فوتبال ما رخ نمی‌دهد.»

و بالاخره ختم کلام با یک پرسش که می‌تواند کلید حل مشکلات هم باشد: «من از آقای بهروان و تاج سوال می‌کنم که سال گذشته ٦٠ میلیارد و امسال نیز ١٠٠ میلیارد قرارداد امضا کردید، اما حق پخش استقلال و بلیت‌فروشی به ما پرداخت نشد. مگر غیر از این است که بازی‌های استقلال و پرسپولیس از تلویزیون پخش می‌شود؟ پس حق ما را بدهید تا ما هم بدهی‌ها را پرداخت کنیم.»