تصمیم‌های «موقت» سم است

گروه ورزش: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌خصوص فراکسیون ورزش، بعد از مزایده سوم تحرکاتی را برای لغو مزایده آغاز کردند واین شکل واگذاری سازمان خصوصی‌سازی را صحیح نمی‌دانستند. در راس آنها مقداد نجف‌نژاد رئیس این فراکسیون قرار داشت که با ارائه طرح دو فوریتی از لغو مزایده چهارم سخن گفت. به هر عنوان این مزایده لغو شد و سازمان خصوصی‌سازی تنفس دو ماهه برای ادامه واگذاری سرخابی‌ها اعلام کرد. اما در همین بین بهرام افشارزاده مدیرعامل استقلال از طرح اجاره باشگاه استقلال صحبت کرد و اینکه این کار در حال نهایی شدن است. در شرایطی که افشارزاده به تازگی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش نیز شده است طبیعی بود که حرفش موضع وزارت ورزش تلقی شود. اما این موضوع با واکنش سازمان خصوصی‌سازی مواجه شد و آنها اعلام کردند که طرح اجاره دادن باشگاه‌ها توسط وزارت ورزش قانونی نیست و باید از طریق هیات واگذاری این موضوع مطرح شده باشد. درخصوص این موضوع و مسائلی که این روزها حول و حوش این دو باشگاه است حسن زمانی، رئیس کارگروه واگذاری این دو باشگاه در مجلس شورای اسلامی با «روزنامه دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.

طرح اجاره دادن باشگاه‌ها که مطرح شده چقدر مورد تایید مجلس است؟

باید بگویم چیزی به‌نام اجاره دادن باشگاه‌ها در این مقطع وجود ندارد و این موضوع مورد تایید مجلس نیست و دوستان در مجلس قویا مخالف این موضوع هستند. چون مجلس از ابتدا راه را مشخص کرده و رای به واگذاری از طریق مزایده داده است.

اما مزایده محقق نشد و آنهاهم مدعی هستند که به‌صورت«موقت» باشگاه‌ها را اجاره می‌دهند.

این اجاره چه به‌صورت موقت باشد چه هر شکل دیگر مورد تایید مجلس نیست. اصلا کلمه «موقت» الان برای این دو باشگاه سم است و نه دولت و نه وزارت ورزش نباید موقت موقت کنند. باید هر چه سریع‌تر جمع‌بندی شود و تصمیم درستی اتخاذ شود.

پس راهکار قانونی این ماجرا چیست؟

اگر دولت بر این کار اصرار دارد باید این را درقالب طرح یا پیشنهاد به مجلس ارائه کند تا در مورد این موضوع مجلس تصمیم‌گیری کند.

چرا دولت یک مرتبه از خصوصی‌سازی عقب‌نشینی کرد؟

شاید آنها به هر دلیلی صلاح دیده‌اند که در این مقطع این دو باشگاه واگذار نشوند یا خواسته باشند از قضیه عقب‌نشینی کنند یا شاید دولت به معیارهای جدیدی رسیده که فعلا صلاح نیست آنها را مطرح کند و بخواهد این دو باشگاه را واگذار کند. ولی درهرصورت دولت باید هر چه زودتر این دو باشگاه را از این بلاتکلیفی نجات دهد و آنها را سر و سامان دهد. دولت برای ادامه کار تصمیم گرفته این دو باشگاه کماکان در اختیار وزارت ورزش باشند اما برای ادامه کارشان باید نقشه و برنامه داشته باشند چرا که آنها در این مقطع که فصل نقل و انتقالات است نیاز دارند که از این بلاتکلیفی خارج شوند. نمی‌شود الان تیم‌ها وارد مذاکرات با سرمربی و بازیکن شوند بعد دو ماه دیگر بیایند بگویند مزایده را شروع کنیم و دوباره باشگاه‌ها دچار چالش شوند. پس باید هر چه زودتر این پرونده بسته شود.

شما موضع وزارت ورزش و شخص وزیر را در این ماجرا تایید می‌کنید؟

من به شخصه کار وزیر را تایید می‌کنم و معتقدم به جز بخش جوانان که کار وزیر بسیار ضعیف است در بحث ورزش بد عمل نکرده. شاید برخی کاستی‌ها به‌خاطر کمبود منابع بوده اما باید بگویم در چارچوب وظایفش بد عمل نکرده است.

اما گفته می‌شود برخی از نمایندگان در صدد استیضاح وزیر هستند.

بله من هم این موضوع را تایید می‌کنم. برخی از نمایندگان مجلس که تعدادشان نیز رو به افزایش است به‌خاطر عملکرد وزیر به‌خصوص در ماجرای خصوصی‌سازی این دو باشگاه دنبال جمع‌آوری رای برای استیضاح وزیر هستند؛ اما من می‌گویم اگر مبنای این استیضاح خصوصی‌سازی این دو باشگاه باشد وزیر نقش بسزایی ندارد چون او عضوی از اعضای مجمع واگذاری است و تصمیم عدم واگذاری برعهده دولت است.

برای پیدا کردن اسپانسر این دوباشگاه از نهادها و افراد مختلفی نام برده شد اما تا کنون موفقیتی کسب نشده و آنها همچنان بلاتکلیف هستند. حتی دو وزیر اقتصاد و ورزش هم دراین زمینه ورود کردند.

موضوع اسپانسری این دو باشگاه برای فصل بعد خیلی حیاتی است و همین بلاتکلیفی هم آفتی برای این موضوع محسوب می‌شود؛ اما من می‌گویم این بحث هیچ ارتباطی به این دو وزارتخانه ندارد. باید وضعیت مدیریتی این دو باشگاه مشخص شود و بعد مدیرعامل به‌دنبال انتخاب و انعقاد قرارداد با اسپانسر باشد. پس بنابراین در شأن وزیر ورزش و اقتصاد نیست که راجع به اسپانسر این دو باشگاه اظهارنظر یا اقدام کنند.

در کنار واگذاری موضوع حق پخش هم برای این دو باشگاه مهم و ضروری است. موضع مجلس در این خصوص چیست؟

این واضح است که فوتبال برای ادامه حیاتش به منابع مالی نیازمند است و حق پخش، حق فوتبالی‌ها است که متاسفانه تا به‌حال از سوی صدا و سیما مناسب و کامل پرداخت نشده. من قبلا هم گفته بودم که صدا و سیما حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال از محل آگهی‌های برنامه‌های ورزشی کسب می‌کند و اگر آنها نصف این مبلغ را هم به فوتبال بدهند بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد. اگر صدا و سیما هنوز روی موضع عدم پرداخت خود پافشاری کند دولت باید در قالب یک طرح این موضوع را به مجلس بفرستد تا نمایندگان صدا و سیما را ملزم به پرداخت کنند یا ردیف بودجه جداگانه‌ای برای حق پخش در نظر گرفته شود.