شرکت‌های تجاری در جهان هزینه‌های تبلیغاتی زیادی در ورزش می‌کنند چرا که تحقیقات نشان می‌دهد خودرو‌سازان بزرگ جهان بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های تبلیغاتی خود را صرف ورزش می‌کنند و در این میان فوتبال به‌عنوان پرطرفدارترین ورزش جهان از جایگاهی ویژه برخوردار است. در این میان ‌باید یادآور شد که هیچ خودروساز یا هیچ شرکت تجاری در جهان مالکیت باشگاه فوتبال را در اختیار ندارد بلکه با قراردادهای حمایت مالی (اسپانسرشیپ) از یکسو منابع مالی باشگاه‌ها را تامین می‌کنند و از سوی دیگر باشگاه‌ها برای آن برند تبلیغات می‌کند. حامی مالی یا اسپانسر شرکتی است که باشگاه، فرد یا فعالیت خاصی را پشتیبانی مالی و درمقابل خدماتی را دریافت می‌کند. هزینه‌های تبلیغاتی هفت خودروساز بزرگ جهان در فوتبال

نگاهی به ۷ خودروساز بزرگ جهان نشان می‌دهد اولا بین ۸۰ تا ۸۹ درصد هزینه‌های تبلیغاتی این خودروسازان در ورزش است و فوتبال بیشترین سهم را در میان ورزش‌ها دارد.

۱- جنرال موتورز: تخمین هزینه‌های تبلیغاتی این شرکت حدود ۲۶۶ میلیون دلار است. در این میان ورزش ۸۵ درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است که سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار از آن برای برند شورولت روی لباس منچستر یونایتد است. سایرلیگ‌های فوتبال مانند لیگ آمریکا نیز هدف این شرکت بوده است.

۲- تویوتا: تخمین هزینه‌های تبلیغاتی دومین غول خودروسازی جهان ۲۲۶ میلیون دلار در سال است که عمده آن صرف ورزش و فوتبال می‌شود. تویوتا از اسپانسرهای اصلی جام‌های جهانی و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) است و جام بین قاره‌ای فوتبال نیز تا چند سال پیش تویوتا کاپ نام داشت.

۳- فولکس واگن: تخمین هزینه‌های سومین غول خودروسازی برابر با ۲۲۰ میلیون دلار در سال است. ۸۸ درصد این مخارج مربوط به ورزش است که بیشترین مقدار آن صرف اسپانسرشیپ باشگاه ولفسبورگ از تیم‌های معتبر بوندس لیگا است. همچنین سومین کمپانی خودروساز جهان در لیگ برزیل و فدراسیون‌های فرانسه نیز اسپانسر است.

۴- فورد: تخمین هزینه‌های چهارمین خودروساز برابر با

۱۸۸ میلیون دلار در سال است که ۸۰ درصد آن مربوط به ورزش است که رده اول لیست این هزینه‌ها اسپانسرشیپ جام قهرمانان اروپا است. همچنین این کمپانی خودروساز از اسپانسرهای باشگاه دالاس از لیگ آمریکا نیز هست.

۵- نیسان: هزینه‌های نیسان کمپانی خودرو‌ساز ژاپنی برابر با ۱۶۳ میلیون دلار در سال است که ۸۹ درصد هزینه‌ها مربوط به ورزش است باشگاه واسکودوگاما برزیل، فدراسیون فوتبال اسپانیا و المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو بخش اعظم این هزینه‌هاست.

۶- شرکت دایملر- بنز: این کمپانی بزرگ آلمانی ۱۳۹ میلیون دلار در سال هزینه تبلیغاتی دارد که ۸۲ درصد آن مربوط به ورزش است. فدراسیون فوتبال آلمان، باشگاه اشتوتگارت و ورزشگاه این باشگاه (مرسدس آره‌نا) بخش عمده این هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند.

۷- هیوندایی: این شرکت سالانه حدود ۹۸ میلیون دلار هزینه تبلیغاتی دارد. ۸۹ رصد از هزینه مربوط به ورزش بوده که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)و فدراسیون فوتبال چین سه هدف اصلی تبلیغاتی برای این کمپانی هستند. سبد تبلیغاتی این هفت خودروساز بزرگ و سهم فوتبال در آن نشان می‌دهد که روابط تجاری بین خودروسازان و فوتبال منافع سرشاری را برای هر دو طرف معامله داشته است اما سوال اینجاست که کدام کمپانی زیر بار اداره یک باشگاه می‌رود؟ باشگاهداری سازوکارهای خاص خود را دارد و با توجه به تخصصی شدن اکثر شرکت‌های تجاری کمپانی‌ها چنین مسوولیتی را نمی‌پذیرند. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند بنابه دلایل فنی و ایمنی دو شرکت خودروساز داخلی محبوبیت چندانی ندارند و باشگاهداری می‌تواند برای آنها تبعات منفی در بر داشته باشد.

سبد تبلیغاتی هفت خودروساز بزرگ جهان

سبد تبلیغاتی هفت خودروساز بزرگ جهان