والیبال این روزها جایگاه ویژه‌ای بین مردم کشورمان پیدا کرده و به محبوبیت فراوانی دست یافته است. موفقیت‌های تیم ملی کشورمان در مسابقات بین‌المللی یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق بوده است، هرچند به نظر می‌رسد ناکامی‌های فوتبال باعث شده کامیابی‌های والیبال بیشتر به چشم بیاید. گفت‌وگوی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال را با خبرگزاری فارس بخوانید: در مسابقات قهرمانی جهان عنوان ششمی را با مربی جوان و با انگیزه‌ای به نام کواچ کسب کردیم؛ کمی در خصوص این مسابقات توضیح دهید.

در اهداف فدراسیون ما و چیزی که برای امسال تنظیم کرده بودیم این بود که به مرحله دوم صعود کنیم که این موضوع را در تابلوی اتاقم هم نوشتم. مسابقات قهرمانی جهان سطح بسیار بالایی دارد؛ المپیک‌ها هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شوند و به لحاظ رنکینگ و امتیاز دادن به فدراسیون‌ها از ۱۰۰ امتیاز شروع می‌شود. قهرمانی جهان هم از ۱۰۰ امتیاز شروع می‌شود؛ این در حالی است که لیگ جهانی از ۵۰ امتیاز شروع می‌شود. طبیعی است در چند سال اخیر نگاه والیبال جهان به ایران تغییر کرده و پذیرفته‌اند که ایران یکی از قدرت‌های جدید والیبال دنیا است و به ما احترام می‌گذارند. کار ما در مسابقات قهرمانی جهان با دو پیروزی برابر ایتالیا و آمریکا آغاز شد که این پیروزی‌ها این موضوع را در فدراسیون جهانی تداعی کرد که ایران رویای سکوهای جهانی را در سر می‌پروراند. در مجموع انتظاری که از تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان داشتیم تحقق پیدا کرد و حتی فراتر از اهدافی که پیش‌بینی کرده بودیم گام برداشتیم و طبیعتا رفتن به جمع ۶ تیم برتر جهان کار بسیار بزرگی بود که اتفاق افتاد. در جایی که بزرگان والیبال دنیا نتوانستند راه پیدا کنند ایران ششم شد.

حفظ آمادگی بازیکنان در چنین شرایطی هم کار بسیار سختی است.

ما لیگ جهانی را داشتیم و پس از آن به مسابقات مهمی مانند قهرمانی جهان پاگذاشتیم. تمام تیم‌ها تحت فشار بودند و کار به جایی رسید که سرمربی صربستان پس از بازی برابر ایران گفت ما توان بازی نداشتیم و حتی روسیه در بازی برای کسب عنوان پنجم- ششمی با تمام توان وارد شد تا حداقل عنوان پنجمی دوره گذشته خود را تکرار کند. درخشیدن در مسابقات قهرمانی جهان برای والیبال ایران یک ارزش است. همه تیم‌ها یک روز خوب و یک روز بد دارند، اما در مجموع من از کار تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان بسیار راضی هستم و معتقدم برای رفتن به سکوی المپیک باید پخته‌تر، باتجربه‌تر و آبدیده‌تر شویم. شکست برابر تیم‌های بزرگ به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شرایط بهتری برای آینده داشته باشیم و جلوگیری می‌کند از اشباع شدن تیم، چرا که تیم باید احساس نیاز و ولع داشته باشد برای رفتن روی سکوی المپیک. ممکن بود در مسابقات قهرمانی جهان روی سکو هم برویم که این موضوع بسیار خوب و خوشایند بود، اما به قول قدیمی‌ها نباید غوره نشده مویز شویم؛ بلکه باید منطقی و پله پله

پیش برویم.

اخیرا تصمیمی اتخاذ شد تا تیم ملی نوجوانان در قالب یک تیم باشگاهی در رقابت‌های لیگ برتر والیبال حضور پیدا کند. هدف از اجرای این طرح چیست و آیا فکر نمی‌کنید این کار با شکست روبه‌رو شود؟

چند سالی بود که می‌خواستیم این موضوع را تست کنیم. قابلیت تیم‌های نوجوانان ما تاکنون قابلیت خوبی بود اما امسال قابلیت ویژه‌ای داشت، چرا که در مسابقات قهرمانی آسیا بدون واگذاری حتی یک ست به حریفان روی سکوی اول ایستاد. با توجه به اینکه بازیکنان این تیم آینده‌سازان والیبال ایران هستند و قابلیت بالایی دارند خواستیم که زودتر وارد چرخه حرفه‌ای شوند، چرا که انتظارات از والیبال ایران بالا است و نیازمند پشتوانه‌سازی سریع‌تری هستیم و از طرفی میزبان مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان هستیم.

این روزها فوتبالی‌ها به شدت درگیر موضوع حق پخش تلویزیونی هستند؛ این امر در والیبال به چه صورت است؟ شما حق پخش نمی‌خواهید؟

صداوسیما و فدراسیون هر دو متعلق به نظام هستند؛ ما دوست نداریم حرفی بزنیم که صداو سیما از جیبش پولی پرداخت کند و از طرفی درخواست‌مان نباید غیرمنطقی باشد. ما می‌دانیم که مسوولان صداوسیما سال گذشته هزینه زیادی برای والیبال انجام دادند که مهم‌ترین آن هم خرید تجهیزات HD برای پخش مسابقات بود. از این بابت باید از ضرغامی تشکر کنم، اما با توجه به شرایطی که والیبال در جامعه پیدا کرده است، انتظار داریم صداوسیما سهم بیشتری از برنامه‌های خودش را به والیبال تخصیص دهد. بخش بازرگانی صداوسیما به این موضوع باید توجه کند که اگر درآمدی از پخش مسابقات والیبال حاصل می‌شود خود والیبال هم باید در این سهم شریک باشد.

دیگر درگیری این روزهای فوتبال ایران، بحث کارت معافیت و خدمت سربازی بازیکنان است. برخی‌ها می‌گویند کارت پایات خدمت و معافیت بعضی از والیبالیست‌ها هم مشکلاتی دارد؛ این موضوع درست است؟

قیاس کردن کار اشتباهی است. تمام بازیکنان ملی‌پوش ما و بازیکنانی که در لیگ بازی می‌کنند یا باید کارت پایان خدمت داشته باشند یا مدارک تحصیلی برای معافیت موقت داشته باشند. تمام بازیکنان بزرگ ملی‌پوش ما از جمله فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، شهرام محمودی، امیر غفور و پوریا فیاضی به دوره آموزشی رفته و سپس به خدمت مقدس سربازی رفته‌اند. در گذشته هم تیم‌های نظامی بودند و بازیکنان در اختیار این تیم‌ها قرار می‌گرفتند؛ بدون شک در آینده هم همین شرایط خواهد بود و در یک جمله باید بگویم این وصله‌ها به والیبال نمی‌چسبد.

نگران نیستید که والیبال یک سیر نزولی را در پیش بگیرد یا به دلیل ورود پول به این رشته حاشیه‌ها هم وارد والیبال شود؟

تلاش ما این است که والیبال به حاشیه کشیده نشود. تا زمانی که دوستان کمک کنند و این رشته را به حاشیه نبرند ما می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم؛ برخی حرف‌ها نباید رسانه‌ای شود. چه معنی دارد بگوییم که پول به والیبال آمده و با این شرایط والیبال به حاشیه رفته و افت می‌کند؟ سطح کنونی والیبال ایران جهانی است و قیمت برترین بازیکنان جهان هم مشخص است. وقتی بازیکنان ایران بهترین‌های جهان می‌شوند قیمت پیدا می‌کنند. حالا نفس قیمت پیدا کردن آفت است یا ورود دلال‌ها به این موضوع آفت می‌شود؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ در والیبال هم دلال وجود دارد یا خیر و اینکه شما چه برنامه‌ای برای عدم ورود آنها دارید؟

ورود دلال‌ها و بعضی از افراد به این بازار کار را خراب می‌کند؛ برخی‌ها می‌خواهند از این سفره‌ای که برای والیبال پهن شده است سهمی بردارند. در حوزه حرفه‌ای والیبال این موضوع باید درست اداره شود تا بازیکنان و باشگاه وارد دلال‌بازی نشوند، چراکه این کار آفت پیشرفت است. ما هم سعی می‌کنیم در حد توان خود از ورود دلال‌ها جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم کار به حاشیه کشیده شود.