هر امتیاز  500 میلیون تومان!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: بارها دیده شده تیم‌های لیگ برتری به خاطر کسب تنها یک امتیاز به آب و آتش می‌زنند، طوری که اگر داور با اشتباهش مساوی آنها را تبدیل به شکست کند، زمین و زمان را به هم می‌ریزند. در همین راستا گاهی شنیده می‌شود که مدیران معترض ادعا می‌کنند هر یک امتیازی که از کیسه آنها می‌رود، صدها میلیون تومان به اقتصاد باشگاه ضرر می‌زند. حالا اما سوال این است که چنین رقمی دقیقا از کجا می‌آید؟

۵۰۰ میلیون؛ ارزش هر امتیاز!

برای محاسبه ارزش هر امتیاز در لیگ برتر، شیوه‌های مختلفی وجود دارد. با این وجود شاید ساده‌ترین مسیر را برای انجام این محاسبه، منصور قنبرزاده پیموده باشد. مدیرعامل باشگاه نفت تهران چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد کسب هر امتیاز در لیگ سیزدهم برای باشگاه‌های مختلف ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است. استدلال قنبرزاده هم این بود که فصل گذشته تیم‌های مختلف ۳۱۴ میلیارد تومان پول خرج کرده‌اند که در ازایش مجموعا ۶۲۸ امتیاز کسب شده است. تقسیم عدد اول بر عدد دوم، نشان می‌دهد دقیقا ۵۰۰ میلیون تومان برای هر امتیاز هزینه شده است. طبیعی است که در لیگ چهاردهم با در نظر گرفتن نرخ تورم، این رقم هم می‌تواند افزایش پیدا کند، هرچند موضوع بعضی پرداخت‌های پنهانی و غیرشفاف را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

میلیون، کلید میلیارد!

امتیازات رد و بدل شده در لیگ برتر اما می‌توانند حتی ارزشی فراتر از این حرف‌ها داشته باشند. در حقیقت این امتیازات برای دو گروه از تیم‌ها اهمیت بیشتری دارند؛ یکی آن دسته از باشگاه‌هایی که در کورس قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی قرار دارند و دیگری باشگاه‌هایی که خطر سقوط را حس می‌کنند و در حقیقت هدفشان از حضور در لیگ برتر، بقا در این دسته است. در حال حاضر حدس و گمان‌های مختلفی در مورد ارزش باشگاه‌های لیگ برتری وجود دارد. در مورد برند تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال از رقم صد میلیارد تومان سخن گفته می‌شود، در حالی که مثلا تیمی نظیر راه‌آهن با نزدیک به یک‌دهم این رقم می‌تواند آماده واگذاری شود. به‌طور کلی به نظر می‌رسد برای خریدن یک تیم در لیگ برتر، سرمایه‌گذار باید حداقل ۱۲ میلیارد تومان پول کنار بگذارد، در حالی که قیمت باشگاه‌های لیگ یکی چیزی حدود دو میلیارد تومان برآورد می‌شود. به روایت روشن‌تر، گاهی تنها کسب یک امتیاز می‌تواند مانع از سقوط ارزش سهام یک باشگاه به کمتر از یک‌ششم شود. به‌عنوان نمونه در پایان لیگ سیزدهم باشگاهی مثل فجرسپاسی در حالی با کسب ۲۹ امتیاز از لیگ برتر سقوط کرد و بخش مهمی از ارزش مالی خودش را از دست داد که راه‌آهن تنها با دو امتیاز بیشتر لیگ برتری باقی ماند. این دو امتیاز طبق محاسبه اولیه ما یک میلیارد تومان قیمت دارد، اما در عمل برای این باشگاه حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش به همراه داشته است.

مدیریت بهتر، بهره‌وری بیشتر

با توجه به محاسبه انجام شده، به‌طور طبیعی به مدیریت باشگاه‌هایی می‌توان نمره قبولی داد که بیشتر از هزینه انجام شده امتیاز گرفته باشند. به‌عنوان مثال تیمی که ۳۰ میلیارد تومان خرج می‌کند تا تنها ۳۰ امتیاز به دست بیاورد هرگز عملکرد موفقی نداشته است. در نقطه مقابل اما کسب ۴۵ امتیاز با هزینه‌ای ۱۵ میلیارد تومانی می‌تواند قابل دفاع باشد. به نظر می‌رسد یارگیری اصولی و منطقی، پرهیز از تن دادن به هیجانات کاذب بازار و البته کوتاه کردن دست واسطه‌ها می‌تواند نقشی اساسی در کنترل هزینه‌های باشگاه و افزایش بهره‌وری داشته باشد. کافی است به یاد بیاوریم باشگاه مس کرمان در پایان فصل گذشته فقط با ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان «بدهی» راهی دسته پایین‌تر شد، در حالی که پوئن‌های کسب شده توسط این تیم، تنها ۲۲ امتیاز بود!