سقف بودجه شکست خورد

حمید رجبی: به نظر می‌رسد باز هم تلاش‌های فدراسیون فوتبال برای گرفتن حق فوتبال از تلویزیون به جایی نمی‌رسد. هر سال با نزدیک شدن به شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال، مساله حق پخش تلویزیونی مسابقات مطرح می‌شود. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این خصوص بارها با صداوسیما جنگ لفظی هم داشته‌اند که در نهایت همیشه موضوع به نفع تلویزیون به پایان رسیده و حق فوتبالی‌ها در این بخش ضایع شده است. در شرایطی که فوتبال حرفه‌ای در دنیا بخش اعظمی از درآمد خود را از طریق حق پخش و اسپانسرینگ تامین می‌کند تیم‌های ایرانی هنوز درگیرتفهیم این موضوع به صداوسیما هستند. در دیگر نقاط جهان نحوه درآمد به اینگونه است که بیش از ۶۰ درصد هزینه تیم‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود و مابقی این هزینه هم از طریق اسپانسر، نقل‌وانتقال و سایر مواردمثل بلیت فروشی. حالا تصور این موضوع که تیم‌های ایرانی از داشتن بیش از نیمی از سهم طبیعی شان محروم مانده‌اند دورنمای کمرنگی از فاجعه‌ای که آنها را تهدید می‌کند به دست می‌دهد، اما باشگاه‌ها به غیر از دغدغه گرفتن حق پخش درگیر موضوع سقف بودجه و قراردادها نیز هستند.

ازهمان سال اولی که در زمان ریاست عزیزمحمدی بر سازمان لیگ سقف۳۵۰ میلیون تومان برای قراردادهای بازیکنان فوتبال گذاشته شد در این خصوص مقاومت‌هایی به وجود آمد. بعداز آن هرسال و هرگاه صحبت از سقف قرارداد و کنترل و برخورد با مبالغ نجومی در فوتبال ما می شود تردیدها در مورد عملی شدن آن اوج می‌گیرد.

ایراد مبتکر سقف قرارداد به سقف بودجه

عزیزمحمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال مبتکر سقف قرارداد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تلویحا از ناتوانی فدراسیون برای افزایش رقم حق پخش واجرای قانون سقف بودجه می‌گوید:

«امسال و درلیگ چهاردهم، به‌دلیل فشار افکار عمومی و برخی نهاد‌های دولتی و تاکید وزارت ورزش و جوانان سقف بودجه‌ای برای باشگاه‌های لیگ برتری در نظر گرفته شد. به این ترتیب که باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند تا سقف ۱۸میلیارد باید هزینه کنند و سایر باشگاه‌ها ۱۵ میلیارد تومان. با این حال تاج رئیس سازمان لیگ در آخرین صحبت‌های خود توضیحاتی در این مورد داده است مبنی بر اینکه سقف برای قرارداد بازیکنان نیست و سقف برای هزینه‌کرد باشگاه‌ها برای بازیکنان است که نباید از ۱۵ میلیارد تومان بیشتر شود.»

عزیز محمدی با بیان اینکه صحبت تاج در مورد سقف قرارداد هنوز هم برای من مبهم است، ادامه داد: «مشخص نیست این ۱۵ میلیارد تومان سقف ؛ هزینه کل فصل یک باشگاه است یا هزینه قرارداد بازیکنان، چراکه طبق قانون از این بودجه ۶۵درصد باید صرف هزینه‌های تیم شود و ۳۵درصد دیگر نیز در جهت تیم‌های پایه؛ هتل؛ حمل‌ونقل و اجاره محل تمرین و استادیوم بشود.» او قویا معتقد است خواسته مسوولان از این قوانین عملی نشده است:

«با اینکه بعد از ثبت قراردادها وزیرورزش و خادم وتاج گفتند قرارداد بالای میلیارد نداریم، ولی آیا این اتفاق افتاده است ؟ مگر قرارداد علی دایی و قلعه‌نویی بالای میلیارد ثبت نشده است؟ این خود نمونه‌ای است برای اینکه امسال نیز سقف قراردادها رعایت نشده است.پس به نظر من در مورد سقف قراردادها شفافیت‌های لازم وجود ندارد و این طرح به نوعی شکست خورده است.» او همچنان از قانون زمان خودش یعنی سقف قرار‌داد بازیکنان دفاع می‌کند: «ما در سال اولی که این قانون را اجرایی کردیم مبلغ ۳۵۰ میلیون را برای سقف گذاشته بودیم توی آیین‌نامه هم قید کردیم اگر هر قراردادی خارج از سقف بود هم بازیکن محروم می‌شود و هم باشگاه.نمونه اینکه سال دوم قلعه‌نویی قرارداد خارج از سقف داشت که به خاطر همین موضوع تا به کمیته اخلاق مراجعه نکرد و برای تعدیل رقم قراردادش قول نداد کارت مربیگری وی صادر نشد.»

رئیس سابق سازمان لیگ با بیان این نکته که اگر در همان مقطع با شدت بیشتری نسبت به رقم قراردادها برخورد شده بود الان رقم‌ها به میلیارد نرسیده بود، ادامه داد: «موضوع سقف قرارداد فقط مختص به ایران نیست و اخیرا فیفا هم برای جلوگیری از خرج‌های بی‌رویه و برای اینکه تیم‌های کوچک و ضعیف از نظر مالی ضرر نکنند در نظر دارد قانون سقف قرارداد را اجرا کند.»

اهرم فشار تلویزیون بسیار قوی‌تر از فوتبال

رئیس اتحادیه باشگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه اگر صداوسیما مبلغ حق پخش تلویزیونی را به‌صورت عادلانه به فوتبال بدهد بسیاری از مشکلات آنها حل می‌شود از ناکافی بودن رقم پیشنهادی تلویزیون برای قرارداد حق پخش گفت: «در زمانی که من مسوولیت سازمان لیگ را بر عهده داشتم قرار بود صداوسیما مبلغ ۶ میلیارد بپردازد، اما با پیگیری‌های ما و با دستور رئیس‌جمهور وقت این مبلغ به ۱۰ میلیارد رسید. این مبلغ سال دوم به ۱۱میلیارد و سال سوم نیز به ۲/۱۳میلیارد رسید. در همان زمان بود که ما با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اختصاص بخشی از بودجه صداوسیما بابت حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های فوتبال شدیم. در این نامه پیشنهاد دادیم مبلغ حق پخش به ۱۶۰ میلیارد افزایش یابد. پیگیری‌های زیادی کردیم که این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود، اما متاسفانه عده‌ای نگذاشتند ما این موضوع را نهایی کنیم. حالا شنیده‌ام این مبلغ چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد است که این مبلغ کمک زیادی به فوتبال نمی‌کند.اگر این پول به‌صورت کافی به باشگاه‌ها منتقل شود فوتبال به درآمدزایی می‌رسد و نمی‌گویند باشگاه‌ها پول بیت‌المال را هدر داده‌اند.» مسوولان فدراسیون فوتبال بارها گفته‌اند اگر با صداوسیما توافق نشود از حضور دوربین‌ها در ورزشگاه معذوریم. عزیز‌محمدی معتقد است فدراسیون زور لازم برای عملی کردن این ادعا را ندارد: «چند باری است که این گزینه مطرح شده است، ولی هر بار به دلایلی ناکام مانده است.

به نظر من در لیگ امسال نیز این اتفاق نمی‌افتد، چرا‌که اهرم‌های فشار زیادی برای از کار انداختن این حربه فدراسیون و سازمان لیگ وجود دارد که مانع انجام چنین کاری می‌شود.»رئیس اتحادیه باشگاه‌ها با تشریح فرمول تقسیم مبلغ حق پخش بین باشگاه‌ها گفت: «طبق قانون ۱۰درصد این مبلغ باید در تیم‌های پایه؛ ۵درصد برای سازمان لیگ و اجرای مسابقات؛۵درصد هیات‌های استان‌ها و ۸۰درصد دیگر باید بین باشگاه‌ها تقسیم شود.»

سقف بودجه شکست خورد