روایت اختصاصی از جام جهانی، اجلاس ICT و اوپک
حال و هوای اجتماعی و اقتصادی برزیل همزمان با مهم‌ترین فستیوال ورزشی نخستین توافق بزرگ جهان برای توسعه ICT رایزنی‌های ایران با شرکت‌های خارجی در حاشیه اوپک گزارش و عکس‌های اختصاصی «دنیای اقتصاد» از برزیل
کارگران هنوز مشغول کارند
رضا خدادادی: انگار کمی زودتر به عروسی رسیده باشید و برگزارکنندگان مراسم هنوز برای حضور عروس و داماد و شروع جشن آماده نباشند. کاروان خبرنگاران ایرانی وقتی به سائوپائولو رسیدند عینا چنین حسی داشتند. مسابقه و مراسم افتتاحیه جام در این شهر برگزار شد اما آنچه از حال و هوای شهر و استادیوم اصلی آن آره نا کورینتیانس بر می‌آید این است که «کارگران هنوز مشغول کارند» و با وجود آنکه ماشین عروس به داخل کوچه پیچیده اما هنوز آخرین جزئیات برای استقبال شایسته از آنها فراهم نشده است. کابل‌های بزرگ پهن هستند، گلکاری‌ها نیمه کاره مانده و فنس‌ها می‌کوشند تا خبرنگاران را از مسیر‌هایی هدایت کنند که چشم‌شان به آشفتگی‌های کار نیفتد.


برزیل بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه این ضیافت بزرگ کرده است اما فراهم کردن ساز و برگ کار تا دقیقه نود و حتی وقت اضافه به طول انجامیده است. جالب است که شهر تا قبل از انجام بازی برزیل هم چندان حال و هوای جام جهانی را نداشت. نه از شور و شوق مردم خبری بود نه از کارناوال‌های فوتبالی. اما با نزدیک شدن به سوت شروع مسابقه با کرواسی انگار خون فوتبال ناگهان در رگ‌های شهر جاری شده باشد، از در و دیوار هیجان و هوادار زردپوش جوشید و همچون جریان جوی آب که به دنبال چاله می‌رود به سمت استادیوم سرازیر شد و این اتفاق به سبک و سیاقی بود که حتی خبرنگاران جام جهانی دیده را هم حیرت زده کرد.
اما این اتفاق روی دیگری هم دارد.کوچه‌هایی دورتر از استادیوم که می‌توان معترضان را در گروه‌های مختلف در آن دید. خرج آنقدر سنگین شده که صاحب خانه را به تنگ آورده است. اعتصاب در مترو شهر، مردم سائو پائولو را از زیرزمین به روی زمین آورده است و ترافیک بیداد می‌کند. نکته‌ای که البته برای تهران ندیده‌ها می‌تواند جالب باشد.



آرزوهای بزرگ کی‌روش
به دلیل همزمانی تمرین تیم ملی فوتبال کشورمان با مراسم افتتاحیه جام بیستم و مسافت زیاد بین محل تمرین تیم ملی با ورزشگاه سائوپائولو، کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت تا بازیکنان تیم ملی در مراسم افتتاحیه حضور نداشته باشند.
اولین کنفرانس مطبوعاتی کارلوس کی‌روش با خبرنگاران ایرانی بعد از تمرین پرنشاط در کمپ مجهز کورینتیانس برگزار شد. تمرینی که فقط دقایقی برای خبرنگاران باز بود.اما در همان نگاه کوتاه هم می‌شد فهمید که ترکیب اصلی او چیست و روی چه بازیکنانی نظر دارد.
نکته کلیدی پرسش و پاسخ او با خبرنگاران آنجا بود که مرد پرتغالی هدف خودش و تیمش از حضور در برزیل را در قالب یک کلمه شسته و رفته اعلام کرد: «می‌خواهیم دیده شویم.»
بله، او می‌خواهد فوتبال ایران دیده شود.در صحنه بزرگ فوتبال با بیش از سه میلیارد نفر بیننده در سراسر جهان. خود او هم درک کرده که بسیاری از رسانه‌ها و حتی حریفان، این گروه را یک گروه سه تیمی می‌دانند و ما را به شمار هم نمی‌آورند و هیچ‌کس شانسی برای ایران قائل نیست. اما کی‌روش در لا به لای صحبت‌هایش درست انگشت روی همین نکته می‌گذارد و آن را امتیازی برای ایران می‌داند. تیم او چراغ خاموش پیش می‌رود و منتظر بازی اول و یک معجزه است. معجزه‌ای که اگر رخ دهد....


برزیلی‌ها از مراسم افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۱۴ استقبال نکردند
مراسم افتتاحیه جام‌جهانی 2014زیرسایه اعتراضات مردم برزیل به مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و در میان استقبال کم آنان آغاز شد.این مراسم درحالی برگزار شد که برخلاف انتظار ورزشگاه 61هزار نفری سائوپائولو با صندلی‌های خالی زیادی مواجه بود.
در این مراسم چهره‌های سیاسی و ورزشی متعددی از برزیل و دیگر کشورها حضور داشتند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از حاضرین در این مراسم بود.جالب اینکه برنامه سخنرانی در این مراسم برخلاف دیگر مراسم‌ پیش‌بینی نشده بود.
اجرای نمایش سنتی کشور برزیل و به اجرا درآمدن سرودجام‌جهانی از برنامه‌های افتتاحیه جام بیستم بود.
به نظر می‌رسد اعتراضات مردم برزیل به میزبانی این کشور، که در فقر به سر می‌برند، از عوامل مهم عدم استقبال از مراسم افتتاحیه باشد.
البته مردم به ورزشگاه رفتند تا مسابقه تیم ملی فوتبال برزیل با کرواسی را تماشا کنند در بین حاضران تعدادی تماشاگر اهل کرواسی نیز دیده می‌شدند.
اما با توجه به اینکه برزیل به کشور فوتبال و قهوه شهرت دارد، انتظار می‌رفت که ورزشگاه مملو از جمعیت باشد؛ اما مراسم افتتاحیه با حضور حدود ۴۰ هزار تماشاگر آغاز شد.





صفحات بازار دیجیتال و خبر را هم بخوانید