عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با اشاره به ضعف‌های جدی برخی از بندهای اساسنامه فدراسیون فوتبال، حضور افراد ذینفع در انتخابات فدراسیون فوتبال را غیرکارشناسی دانست. دکتر محمد احسانی مدرس فدراسیون جهانی فوتبال (fifa) و مدرس طرح آسیا ویژن در ایران با بیان این مطلب به ایسنا گفت: پیش از این برخی ایرادها به اساسنامه مانند حق رای آقای گل و مربی تیم قهرمان لیگ که در نشست اعضای مجمع با کمیته انتقالی مطرح شد، می‌تواند اصولی باشد اما به عقیده من این ایرادی سطحی است.

وی معتقد است: باید ایراد اصلی و اشتباه اصلی را در فوتبال جست‌وجو کرد که همان حق حضور افراد ذینفع ورزشی، اقتصادی، مدیران عامل باشگاه‌ها و.... برای گرفتن مسوولیت‌های اجرایی در ورزش است که این موضوع آینده فوتبال ما را بدتر خواهد کرد.

وی افزود: از نظر منطق و علم، هیات رییسه فدراسیون فوتبال باید به صورت کاملا مستقل عمل کند. اگر فردی عضو هیات رییسه شود که وابستگی مستقیم یا غیرمستقیم با فوتبال داشته باشد، چطور می‌توان آینده باشگاه‌ها را تضمین کرد تا همه تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال دارای حاشیه امنیت باشند؟!

دکتر احسانی گفت: رییس فدراسیون، اعضای هیات رییسه و مسوولان دیگر کمیته‌ها باید با استقلال کامل وارد فدراسیون شوند و باید شرایط احراز و شرح وظایف به صورت کامل مشخص باشد و هر شخصی که وارد می‌شود بداند وظیفه‌اش چیست؟!

استاد سابق دانشگاه منچستر گفت: افراد ذینفع در ورزش و باشگاه‌ها وقتی مسوولیتی را در فدراسیون به دست می‌آورند، به طرف منافع باشگاه خود می روند. اگر در مسابقات لیگ تیمی ببازد و یا مشکلی برایش در مسابقه پیش بیاید و در فدراسیون نماینده‌ای نداشته باشد، وضعیت به چه عنوان خواهد بود؟

وی معرفی یک کاندیدا از سوی ۱۰ نفر را نوعی لابی کردن در ورزش دانست که اساسا اصولی نخواهد بود و این ضعف اساسنامه است: اساسنامه باید شرایط احراز با این شرایط را تغییر می‌داد و مجراها را بازتر می‌کرد تا افرادی که متخصص هستند راحت‌تر بتوانند وارد عمل شوند.

وی باشگاه‌های کشور را فاقد هویت لازم دانست و گفت: وقتی باشگاه هویت نداشته باشد، رای آن باشگاه هم بی‌هویت خواهد بود و در حقیقت رایش دستوری است. رییس باشگاه و رییس هیات به واسطه یک حکم مسوولیت گرفته‌اند، وقتی بالاتر از ۶۰ رای به صورت حکمی داده می‌شود، انتخابات مفهوم اساسی خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: اتحادیه باشگاه‌های فوتبال چند سال است که تشکیل شده است؟ در این مدت چه برنامه‌ریزی برای فوتبال کشور داشته است؟ چند جلسه داشته و دستور جلسات آنها چه بوده است؟ در این مدت برای اساسنامه خود در لیگ‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟ چه خواسته‌هایی از فدراسیون داشته است؟ آیا برنامه‌ریزی استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای فوتبال کشور داشته است؟ تا پاسخ این سوالات مهم برای ما روشن نشود نمی‌توانیم برای آینده راه صحیح و درست را انتخاب کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: این برای اولین بار است که یک انتخابات براساس اساسنامه انجام می‌شود. نوعی درهم‌ریختگی و آشفتگی را در مدیریت می‌بینیم که نشان می‌دهد ما به تمرین و آموزش بیشتر برای برگزاری چنین انتخابات‌هایی نیاز داریم و سوالی که باید در پایان به آن اشاره کنیم این است، مهندس علی‌آبادی رییس کل وزرش است و مسائل کلان و راهبردی ورزش برعهده وی است. وقتی فدراسیون فوتبال در زیر مجموعه کاری ایشان و جزیی از ده‌ها دستور کاری محسوب می‌شود علت کاندیداتوری چیست؟!

دکتر احسانی همچنین در رابطه با استقبال کمرنگ افراد علمی ورزش در انتخابات فدراسیون فوتبال، فراهم نبودن زمینه لازم برای حضور این افراد و اجرای برنامه‌های علمی را مهم‌ترین دلیل ذکر کرد.