خبیری: تصویب اساسنامه آغاز مردم‌سالاری در فوتبال است

سرانجام با تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیات دولت شرایط برای برگزاری انتخابات این فدراسیون مهیا شد. در این بین اعضای کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال با تلاشی شبانه‌روزی مقدمات تحول در فوتبال ایران را فراهم کردند. اکنون پس از به نتیجه نشستن این تلاش‌ها دکتر محمدمهدی خبیری در مورد شرایط جدید فوتبال ایران گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال را بدون هیچ‌گونه تغییری در هیات دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با تصویب شدن این اساسنامه یکی از اصلی‌ترین مشکلات فوتبال حل شد و دولت این موضوع را تایید کرد که فوتبال باید یاد بگیرد آرام آرام بر روی پای خود بایستد. تصویب اساسنامه نقطه عطفی در ورزش کشور است و شرایطی را فراهم می‌کند که سایر فدراسیون‌ها نیز به مرور در این راه قدم بگذارند. من این اقدام را آغاز مردم سالاری در ورزش می‌دانم. اکنون باید شرایطی فراهم شود تا با توجه به زمان اندکی که در اختیار داریم باشگاه‌های ورزشی نیز فرصت خودکفایی را پیدا کنند.

به چه دلیل بیست و سوم مهر به عنوان زمان برگزاری انتخابات تعیین شد؟

ما حداقل ده روز برای اخذ مدارک از کاندیداها و همچنین مدتی برای بررسی صلاحیت‌ها و تاییدیه کاندیداها زمان نیاز داشتیم. البته باید ظرف چهل و پنج روز این اقدامات انجام می‌شد اما با توجه به همزمانی پایان این چهل و پنج روز با ایام ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتیم تاریخ برگزاری انتخابات را بیست و سوم مهر ماه تعیین کنیم.

اعضای کمیته انتقالی از کاندیدای خاصی در انتخابات حمایت می‌کنند؟

ما به هیچ عنوان کوچک‌ترین حق دخالتی نداریم. بلکه اعضای کمیته انتقالی تنها نقش نظارت دارند تا خلافی صورت نگیرد و ما به هیچ وجه از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنیم.

کمیته انتقالی چه برنامه‌هایی تا زمان برگزاری انتخابات دارد؟

ابتدا با توجه به فرصت کافی که در اختیار داریم پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم، سپس با توجه به تدوین شدن آیین نامه انتخابات فرم‌های مربوطه را که آماده کرده‌ایم در اختیار کاندیداها قرار می‌دهیم. این بار مراحل شرکت در انتخابات از دفعات قبل بسیار بهتر است و روندی طی می‌شود که پیش از این در مجامع بین‌المللی تجربه شده است. امیدواریم مشکلات جزیی نیز به صورت مدبرانه برطرف شود. در انتخابات این دوره دیگر هر کسی نمی‌تواند خود را کاندیدا کند. بلکه شرایط و ضوابط خاصی در نظر گرفته شده است که کاندیداها برای تایید صلاحیت باید این حداقل‌ها را داشته باشند. پس از آن نوبت تایید صلاحیت عمومی است، سپس فرد در صورتی که برای ریاست فدراسیون کاندیدا باشد باید حداقل ده نفر و درصورتی که برای عضویت هیات رییسه کاندیدا باشد حداقل پنج نفر وی را پیشنهاد دهند.

با توجه به این ضوابط تصور می‌کنید تا چه اندازه از انتخابات استقبال شود؟

ایده‌آل‌ترین شرایط برای انتخابات شرکت تنها یک نفر است. یعنی کسی که تمامی اعضای مجمع در مورد انتخابش اتفاق نظر داشته باشند. اما تصور می‌کنم در بدترین شرایط تا هفت نفر نیز کاندیدا داشته باشیم. با توجه به ضوابط خاصی که در نظر گرفته شده است یک کاندیدا دیگر نمی‌تواند عضوی از مجمع را برای رای گرفتن تحت فشار قرار دهد و اعضای مجمع نیز نمی‌توانند برای رای دادن به چند نفر قول بدهند. چرا که تعداد فرم‌ها محدود است و هر عضو مجمع می‌تواند تنها یک نفر را پیشنهاد کند.

در مورد برخی از ویژگی‌های احراز صلاحیت کاندیداها توضیح می‌دهید؟

از حداقل‌هایی که باید به آنها اشاره کنم داشتن سن حداقل سی و پنج سال و حداکثر ۶۵ سال است. داشتن تحصیلات کافی، نداشتن سو سابقه و سکونت در ایران از جمله شرایط احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال است. سپس مراجعی که برای بررسی صلاحیت عمومی در نظر گرفته شده‌اند صلاحیت این کاندیداها را تایید می‌کنند.

به عنوان عضو کمیته انتقالی چه پیشنهادی برای کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال دارید؟

توصیه می‌کنم افرادی که توانایی کسب حمایت لازم را ندارند وارد عرصه این انتخابات نشوند. چرا که این انتخابات یک تمرین نیست و قرار است رییس آینده فدراسیون فوتبال در آن مشخص شود.

مهم‌ترین چالش رییس آینده فدراسیون فوتبال ایجاد شرایط حرفه‌ای در باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال کشور است. آیا این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد؟

تمامی این مسائل در نظر گرفته شده است. تا سال ۲۰۰۹ باید تمامی هیات‌ها و باشگاه‌های فوتبال کشور به استقلال برسند و در مجمع فدراسیون فوتبال دارای عضو مستقل باشند. خوشبختانه به زودی یعنی در فاصله زمانی بین اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه گروهی از ژاپنی‌های مجری طرح لیگ حرفه‌ای آسیا از سوی AFC به ایران می‌آیند تا شرایط را برای حرفه‌ای کردن فوتبال باشگاهی در ایران فراهم کنند. با توجه به این وضعیت کار دیگر حتی از دست ما نیز خارج شده است و خواسته یا ناخواسته باید خودمان را با معیارهای حرفه‌ای فوتبال سازگار کنیم و بی‌تردید همکاری با این گروه و اصلاح هر چه سریع‌تر ساختار فوتبال حرفه‌ای کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های رییس آینده فدراسیون فوتبال خواهد بود.

کمیته انتقالی تا چه زمانی به فعالیت ادامه می‌دهد؟

بلافاصله پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و تعیین رییس جدید و اعضای هیات رییسه عمر کمیته انتقالی به پایان می‌رسد.