سازمان زیر توپ زد!

گروه ورزش-۷ روز بعد از اتمام فرجه زمانی فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به حالت اغما فرو رفت. تعلیق فعالیت‌های این فدراسیون در حالی از سوی فیفا تایید شد که چهارشنبه شب گذشته، لحظه‌ای که نشست اضطراری فدراسیون جهانی فوتبال تمام شد، این خبر مسکوت ماند. ظهر پنج‌شنبه ساعاتی بعد از تصمیم فیفا، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به همراه خبرگزاری رویتر از تعلیق فعالیت‌های فدراسیون فوتبال خبر داد. اتفاقی که پیشتر پیش‌بینی می‌شد اما هرگز راهکاری برای رفعش، پیشنهاد نشد. حالا، ۴ روز بعد از این خبر شوک‌آور، اولین ترکش تیم ملی امید را زمین‌گیر کرده. حاصل تلاش رنه سیموئز برزیلی و تیمش، دو هفته پیش از آغاز رقابت‌های دوحه، بر باد رفت. در چنین شرایطی آینده قابل پیش‌بینی است، استقلال و سپاهان حذف شده‌های احتمالی لیگ قهرمانان و... این پازل تنها در صورتی کامل نخواهد شد که فدراسیون فوتبال با حمایت سازمان تربیت‌بدنی جهشی از روی تمام اتفاقات داشته باشد. موضوع تعلیق قابل هضم نیست. مجلس، با رایزنی کمیسیون ورزش و کمیته تربیت‌بدنی تحرکات لازم را صورت خواهد داد. اما در ظاهر، صفر تنها جایی است که باید از آن شروع کرد. بعد از کناره‌گیری محمد دادکان از فدراسیون فوتبال، سازمان تربیت‌بدنی در لابه‌لای تمام مسایل حیاتی، از اصل داستان فاصله گرفت تا آتش جنگ را باری دیگر بین خود و محمد دادکان روشن سازد. موضوع تعلیق در ورای این اختلافات، در پس پرده خفته ماند تا بعدها مثل زخمی سر باز کند. در این مدت تلاشی برای تغییر اساسنامه صورت نگرفت، چه، نشانه‌ای از تشکیل مجمع فدراسیون فوتبال دیده نشد. حالا موضوع آزار دهنده در یک نامه تو خالی خلاصه می‌شود، استعفای محمد دادکان بعد از درگیری‌های اخیر که به فیفا ارسال نشد. فردی می‌گوید: «نامه تیم خاطی را که نمی‌شود برای فیفا ارسال کرد.» پس نتیجه این همه دعوا چه بوده؟ فیفا در ابتدای بیانیه خود می‌آورد: «فدراسیون فوتبال ایران به دلیل آنچه که دخالت دولت در فوتبال» خوانده می‌شود، فعالیت بین‌المللی نخواهد داشت.»

فوتبال، قربانی درگیری‌ها شده. اما باید گفت، جنگ اصلی در راه است...

خوش خیالی!

از زمانی که مهندس علی‌آبادی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی در مقابل اعضای کمیته ورزش مجلس ایستاد، ۱۴ روز می‌گذرد. هر آنچه در آن نشست بر زبان رانده شد، شدت پیگیری‌ها را کاهش داد. پیشتر این کمیته در رایزنی با مجلس، نامه‌ای ویژه را به دفتر رییس‌جمهور ارسال کرده بود. یحیی‌زاده، نایب رییس کمیته ورزش می‌گوید: «تلاشی صورت نمی‌گرفت. در نامه از رییس‌جمهور درخواست داشتیم خود وارد قضیه شود.»

اما ساعت‌ها بعد، رییس سازمان تربیت‌بدنی به‌‌رغم پیش‌بینی‌ها مقابل مسوولان ایستاد و گفت: «فیفا ایران را محروم نخواهد ساخت، مطمئن باشید.» روزهای بعد، اثرات این اظهار نظر در حرف‌های مصطفوی دبیر کل موقت فدراسیون نمود پیدا کرد: «فیفا هرگز این کار را نمی‌کند چون از نظر مالی ضرر خواهد کرد!» ولی بعدازظهر پنج‌شنبه، توفان تعلیق با خود تمام این خوش خیالی‌ها را نابود ساخت. پیشتر، زمانی که یکی از مقامات بلند پایه سازمان در محفلی دوستانه تعلیق فعالیت‌های فدراسیون را قطعی دانسته بود، یحیی‌زاده در واکنشی صریح اعلام کرد: «اگر این اتفاق بیفتد علی‌آبادی باید از سازمان کنار برود.»

جنگ دوم اینجا شکل خواهد گرفت. در بحبوحه تعلیق، مجلس توپخانه خود را وارد میدان خواهد کرد. دادکان از صفحه بازی کنار رفته... امیر خادم، رییس کمیته ورزش می‌گوید: «سازمان همکاری نکرد. خودخواهی و لجبازی این بلا را سر فوتبال آورد. دادکان هم مقصر است ولی باید تا حدودی به او حق داد. وقتی، هنگام بازی آنگولا محمد دادکان کنار بلاتر نشسته و خبر برکناری‌اش را می‌دهند معلوم است بعدها استعفا نمی‌دهد.» خادم اما در پیش‌بینی آینده، صراحت را کنار می‌گذارد: «نمی‌خواهیم سر و صدا به پا کنیم اما این قضیه را به شدت پیگیری می‌کنیم حتی از طریق آقای رییس‌جمهور...» پر واضح، اینکه مجلس سازمان تربیت‌بدنی را مقصر می‌داند. هر چند آرین‌منش (عضو کمیسیون فرهنگی) از تلاش بی‌پایان سازمان و تقصیرات دادکان حرف می‌زند. در این شرایط، علی‌آبادی به عنوان مدیری که روی کار است، مقابل انتقادها قرار می‌گیرد. یحیی‌زاده می‌گوید: «قضیه تعلیق به قدری مهم بود که در حاشیه نشست پارلمان‌های آسیایی آقای حداد عادل تمام اخبار را از من می‌پرسید. می‌گفت شدیدا قضیه را پیگیری کنید.» وی اما توضیح می‌دهد تمام هشدارهای آنها جدی گرفته نشد تا «این بلا سر فوتبال بیاید.»

سازمان، بی‌موضع

سکوت سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال، موضع‌گیری آنها را مشخص، نساخته. محمدرضا آخوندی سخنگوی فدراسیون فوتبال ساعتی بعد از انتشار خبر شوک‌آور، می‌گوید: «موضع خاصی در این زمینه نداریم! جلسه‌ای خواهیم داشت و بعد از آن موضع رسمی خود را اعلام می‌کنیم.» او در پاسخ به این سوال که تلاشی برای تغییر اساسنامه انجام شده، توپ را از زمین خودی دور می‌کند: «بله، کارهایی صورت گرفته. اجازه بدهید مشورتی در این زمینه داشته باشیم سپس به تمام ابهامات پاسخ دهیم.» نکته مهمی که ذهن را مشغول می‌سازد، گوشه‌ای از حرف‌های یحیی‌زاده است. او می‌گوید: «علی‌آبادی در مجلس احتمال پذیرفتن قوانین فیفا از سوی سازمان و فدراسیون را رد ساخته است.

یحیی‌زاده توضیح می‌دهد: «ایشان در آنجا گفتند حتما لازم نیست قوانین را بپذیریم!» به عقب‌تر برگردیم، حدود یک ماه پیش که مصطفوی دبیر کل موقت فدراسیون در گفت‌وگو با شبکه رادیو ورزش، گفت: «فیفا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!» او توضیحات خود را این طور کامل ساخت: «تا آنجا که نظام‌جمهوری اجازه بدهد قوانین فیفا را می‌پذیریم. اگر جایی احساس کنیم آنها قصد دخالت در فوتبال، را دارند، هرگز آن را نخواهیم پذیرفت.»

حالا حرف‌های ‌هاشمی، سرپرست موقت فدراسیون را به یاد بیاورید. او روزی گفته بود: «نظام ما قانون خاص خودش را دارد. منافع کشورمان برای ما مهم‌تر است...».