آمریکا در انتظار کشتی‌گیران ایران

اکبر خان‌محمدی- آخرین باری که تیم‌ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا رفت به سال ۲۰۰۳ بر می‌گردد. آن سال مسابقات جهانی کشتی به میزبانی آمریکا در نیویورک انجام می‌شد که ایران هم در آن مسابقات شرکت کرد. البته کاروان کشتی ایران در شرایط بدی به آمریکا سفر کرد. کشتی‌گیران از تهران به استانبول رفتند تا از سفارت آمریکا ویزا بگیرند، اما مسوولان سفارت آمریکا هماهنگی‌های لازم را انجام ندادند تا کشتی‌گیران ایرانی یک شب را در خیابان‌های ترکیه بخوابند.

سفارت آمریکا بعد از گذشت ۲۴ ساعت از کشتی‌گیران ایران اثر انگشت خواست تا ویزا صادر کند. از طالقانی، رییس سابق فدراسیون گرفته تا خبرنگارانی که راهی این مسابقات شدند اثر انگشت دادند تا ویزا صادر شد. این مساله باعث ناراحتی مسوولان سیاسی و ورزشی ایران شد. ملی‌پوشان ایران معتقد بودند که این حرکت آمریکایی‌ها یک نوع توهین است. با همه این مشکلات تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در این مسابقات شرکت کرد و توانست سوم جهان شود. جالب بود که در این مسابقات آمریکا بعد از ایران روی سکوی چهارم ایستاد.

حالا بعد از گذشت سه سال فدراسیون کشتی آمریکا دوباره از تیم‌ملی کشتی آزاد ایران دعوت کرده تا در تورنمنت «تیم‌به‌تیم» آمریکا شرکت کند. یزدانی‌خرم گفته است: «اگر آمریکایی‌ها انگشت‌نگاری نکنند به آمریکا سفر می‌کنیم. اما اگر بخواهند مثل سه سال پیش با کشتی‌گیران ایران بدرفتاری کنند، به پیشنهاد آمریکا جواب رد می‌دهیم.»

پیشنهاد فدراسیون کشتی آمریکا در شرایط بدی به ایران داده شد. با توجه به مسائل سیاسی دو کشور اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد ایران این پیشنهاد را می‌پذیرد یا نه. منوچهر لطیف، کارشناس کشتی دراین باره می‌گوید: «این پیشنهاد برای کشتی ایران خیلی خوب است. بچه‌ها می‌توانند بعد از مسابقات آسیایی در آمریکا با حریفان قدرتمندی کشتی‌ بگیرند و خودشان را محک بزنند. اما چون مسابقات رسمی نیست و فرمالیته انجام می‌شود، شاید فدراسیون ایران پیشنهاد را قبول نکند».امیر بشیری کسی است که از طرف فدراسیون کشتی آمریکا به ایران دعوت نامه می‌زند. او به نوعی رابط فدراسیون کشتی ایران با آمریکا است. خیلی‌وقت‌ها تماس‌هایی که بین این دو فدراسیون انجام می‌شود، توسط بشیری صورت می‌گرفت. او می‌گوید: «همیشه کشتی ایران را دوست داشتم. درست است که خودم در آمریکا زندگی می‌کنم، اما یک ایرانی هستم و همیشه دوست داشتم تیم‌ملی کشتی ایران به آمریکا بیاید. به همین خاطر دعوت‌نامه فرستادم».

اما این‌جور مسابقات امنیت زیادی ندارد. مخصوصا برای ایران، چون تیم‌ملی کشتی ایران باید تا چند روز دیگر در مسابقات آسیایی شرکت کند.

تورنمنت آمریکا هم در سطح بالایی انجام نمی‌شود و رسمیت ندارد. هیوا یوسفی کارشناسی کشتی می‌گوید: «مسابقات تیم به تیم چون رسمی نیست و اعتبار خاصی ندارد، کیفیت پایینی هم دارد. اما آمریکا چون در وزن‌های سبک و سنگین همیشه تیم خوبی داشته، می‌تواند حریف تدارکاتی خوبی بعد از بازی‌های آسیایی برای ایران باشد. به اعتقاد من ایران باید در این مسابقات خودش را بیشتر محک بزند».

از لحاظ امنیتی شرایط برای سفر تیم‌ملی کشتی ایران به آمریکا مهیا نیست. حتی مسوولان سازمان تربیت‌بدنی هم این روزها درباره این موضوع بحث می‌کنند.

آخوندی، سخنگوی سازمان تربیت‌بدنی درباره پیشنهاد آمریکا به ایران می‌گوید: «پیشنهاد آمریکا به ایران باعث شده تا مسوولان سازمان تربیت‌بدنی چند جلسه ویژه با مسوولان فدراسیون کشتی داشته باشد.

در این جلسات مشخص می‌شود که ایران به آمریکا سفر می‌کند یا نه. باید بعد از بازی‌های آسیایی جواب آمریکا را بدهیم».

سفر کشتی‌گیران ایران به آمریکا اصلا مشخص نیست. چون بعد از بازی‌های دوحه رییس فدراسیون انتخاب می‌شود و او است که تصمیم می‌گیرد تیم‌ملی به نیویورک سفر ‌کند یا نه.