امیررضا خادم: پرسپولیس و استقلال را به پروین و حجازی بدهید

رییس کمیته تربیت‌بدنی و جوانان مجلس، ریشه بی‌ثباتی مدیریت در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را مشخص نبودن تکلیف این دو باشگاه در بدنه دولت دانست.

امیررضا خادم گفت: تا زمانی که تکلیف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص نشود و تا وقتی که از ابتدای فصل، هیات‌مدیره و کادر مدیریت آنها ندانند درآمدشان از کجا است و به چه شکل باید کسب درآمد کنند تا براساس آن برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت را در دستور کار خود قرار دهند، طبیعتا نتیجه کار بهتر از این نمی‌تواند باشد. وی در ادامه گفت: این فراز و فرودهای خیلی عجیب و غریبی که در این تیم‌ها اتفاق می‌افتد، بعضا هزینه‌های غیرمتعارفی را در کنار آن به همراه داشته است.

رییس فراکسیون ورزش مجلس، مشکل دو باشگاه پرسپولس و استقلال را تنها مشکل مالی ندانست و گفت: گاهی هزینه‌هایی هم انجام می‌شود که این‌ها هیچ هماهنگی و همسویی با کلیات ورزش، فوتبال ما و توان جامعه فوتبال و ورزش حرفه‌یی ما ندارد، مانند هزینه‌هایی که برای گرفتن مربیان خارجی یا نقل و انتقال بازیکن و مواردی مثل این اتفاق می‌افتد؛ همه این مسائل هم با این تصور که از یک جای نامعلومی قرار است، تغذیه شوند و در نهایت هم این اتفاق رخ نمی‌دهد،‌ صورت می‌گیرد و هر روز شاهدیم نابسامانی‌ها و بدهی‌های بیشتر و تغییر و تحولات بزرگ‌تری در ارتباط با نحوه مدیرت این باشگاه‌ها هستیم.

به نظر خادم، ابتدا به ساکن به هر شکلی با توجه به قانون مصوبه مجلس، این دو تیم کاملا دولتی بوده و باید مورد حمایت مستقیم هم قرار بگیرند، یعنی همین طور که اینها را در قانون جزء دولت دیده‌ایم، طبیعتا باید در ردیف‌های بودجه‌ای هم از ابتدا برایشان ردیفی دیده می‌شده و مبلغی را به آنها تخصیص می‌دادیم و یا براساس اساسنامه باید به نوعی رفتار می‌شده که آنها بتوانند به درآمدزایی برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: به هر شکل چارچوب رفتاری بودجه‌ای و مدیریت این دو باشگاه باید مشخص می‌شد و تا زمانی که اینها در اختیار دولت هستند، باید چنین اتفاقی به هر شکل رخ دهد.

او ادامه داد: از آن مهم‌تر با توجه به اینکه براساس ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم کلیه ورزش حرفه‌ای ما باید کاملا خودگردان و خودکفا باشد، طبیعتا این دو باشگاه هم از این موضوع مستثنی نبوده و چون ارتباط مستقیم با سازمان تربیت‌بدنی دارند، باید سریع‌تر از سایر تیم‌ها تکلیفشان مشخص شود.

خادم با بیان اینکه انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تکلیف این دو باشگاه برای واگذاری به بخش‌خصوصی مشخص شود، افزود: این کار‌شدنی است و احتمال اتفاق افتادن آن هم وجود دارد و امیدوارم که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به لحاظ دولتی باید مورد حمایت مستقیم دولت قرار گیرند ولی هیچ نوع حمایت مستقیم از اینها نمی‌شود خاطرنشان کرد: ثبات نداشتن مدیریتی هم که در بدنه این دو باشگاه وجود دارد و گاهی شائبه‌های غیرورزشی هم در کنار آن باعث دامن زدن به این موضوع می‌شود، باعث شده که این بی‌ثباتی مدیریت نمود کاملا مشخصی داشته باشد.

خادم با اشاره به ثبات مدیریت باشگاه‌ها به عنوان یکی از شرایط باشگاه‌داری از سوی فیفا، در خصوص نگاه سیاسی و ابزاری به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: بهترین و منطقی‌ترین راه برای حل این مساله این است که این دو باشگاه به خود مردم واگذار شوند و توسط مردم و بخش‌خصوصی اداره شوند. چون افراد متفاوت و متعددی هم در این ارتباط هم آمادگی و هم انگیزه دارند که اداره این ۲ تیم را بر عهده بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به طور مثال افرادی مانند علی پروین یا حجازی یا مدیران ورزشی که در این مدت در همین سیستم آشفته دولتی به هر شکل نتیجه کارشان، نتیجه بدی نبوده و می‌توان به آنها اعتماد کرد، امروز هم جزو متقاضیان بوده و انگیزه‌های مناسب برای اداره این تیم‌ها دارند و می‌توان با آنها به صورت کوتاه‌مدت، میان مدت و دراز مدت قراردادهایی را بست و اگر بازخورد آنها خوب بود، در زمان مشخص این دو تیم را واگذار کرد.

او درباره نقش مجلس برای کمک به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: ما بر کلیات بحث نظام باشگاه‌داری هنوز تاکید داریم و منتظر هستیم که دولت و سازمان تربیت‌بدنی هر‌چه سریع‌تر چارچوب اجرای نظام باشگاه‌داری کشور را تدوین کنند.

رییس کمیته تربیت بدنی مجلس گفت: یک‌سالی است که انتظار چنین مساله‌ای را از طرف سازمان داشته‌ایم و منتظر نتیجه کار هستیم. طبیعتا نگاه ما هم باید فراتر باشد و کل مجموعه ورزش را در بر بگیرد و طبیعتا حل این مسائل را در قالب نظام باشگاه‌داری می‌بینیم و در آنجا باید باشگاه‌های اینچنینی ساماندهی شود.