اقتصاد؛ بعد طلایی ورزش

گروه ورزش- موفقیت ورزشکاران هر کشور در میدان‌های بین‌المللی علاوه بر افزایش غرور ملی، تبلیغات وسیع را برای کشورها در ابعاد بین‌المللی به همراه دارد که اهمیت آن کمتر از غرور ملی‌ایجاد شده در داخل نیست. در کنار ‌این دو دستاورد بزرگ، ورزش و مسابقات ورزشی دستاورد دیگری هم دارد که بیشتر مورد توجه کشورهای پیشرفته است و در واقع، روی دیگر سکه آن هم از نوع طلایی آن را نشان می‌دهد.

امروزه با گسترش شهرنشینی‌، عصر اطلاعات و تغییر تمایلات اجتماعی، شیوه زندگی و رفتارهای اقتصادی مردم نیز معنای خاص خود را پیدا کرده و ورزش به نمادی ویژه و مهم برای معرفی جوامع در ابعاد مختلف تبدیل شده است. روی همین اصل نیز کشورها تخصیص بودجه به ورزش را در کنار مسائل امنیتی، آموزشی و بهداشتی در اولویت قرار می‌دهند.

در جهان امروز، ساختار ورزش کشورها در کنار ساختار اجتماعی و اقتصادی آنها تعریف و از ورزش به عنوان ابزاری برای کمک به توسعه روابط سیاسی نیز استفاده می‌شود.

تقویت سلامتی جسمی‌در جامعه‌، رشد اقتصادی ناشی از تاثیرات آن در روح و جسم نیروی کار و‌ایجاد امنیت اجتماعی در اثر جلوگیری از روی‌آوری جوانان به رفتارهای خلاف، از دیگر ابعاد مهمی‌است که موجب توجه بیشتر دولت‌ها به مقوله ورزش شده است. با‌این حال، تاثیر ورزش بر اقتصاد ابعادی گسترده تر دارد.

با رشد روز افزون بعد اقتصادی ورزش، باشگاه‌های ورزشی در نقاط مختلف جهان به عنوان یک بنگاه ورزشی و اقتصادی تشکیل شده اند و نقش تبلیغی ورزش باعث شده است تا‌این بنگاه‌ها در مدتی بسیار کوتاه آوازه جهانی پیدا کنند.

ورزش حرفه‌ای از نتایج مثبت فعالیت باشگاه‌ها بود که در مرحله نخست فقط در رشته‌های پرطرفدار نمود داشت؛ اما اکنون دامنه آن به سایر رشته‌های ورزشی نیز کشیده شده است و به تناسب توجه کشورها به رشته‌های ورزشی، همه روزه بر تعداد ورزشکاران حرفه‌ای در رشته‌های مختلف افزوده می‌شود که‌این موضوع افزایش انگیزه جوانان را برای توجه بیشتر به ورزش سبب شده است.

با توسعه ورزش حرفه‌ای در جهان، خرید و فروش بازیکن در بین باشگاه‌ها نیز رایج و پرداخت حق انتقال بازیکن به منبع مهم درآمد برای باشگاه‌ها تبدیل شده است که در بعد وسیع‌تر می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع تاثیر گذار بر رشد تولید ناخالص داخلی کشورها نیز یاد کرد.

پرداخت حقوق‌های بسیار بالا برای بازیکنان در رشته‌های مختلف نیز که همه روزه شاهد آن هستیم از موارد رایجی است که بر اهمیت بعد اقتصادی ورزش می‌افزاید.

توسعه واحدهای تولیدکننده ابزار و آلات ورزشی از دیگر مزایای مهم رشد روز افزون توجه عمومی ‌به ورزش است که علاوه بر کمک به توسعه بخش صنعت به ابزاری برای ‌ایجاد اشتغال در کشورها تبدیل شده است و بازار بزرگ جهانی آن نیز‌ آینده روشن سرمایه‌گذاری در‌این بخش را نشان می‌دهد.

استقبال عمومی ‌از ورزش همچنین انگیزه خوبی برای توسعه فعالیت‌های تبلیغاتی واحدهای تولیدی و خدماتی است و آنها با انجام تبلیغات مستقیم در میادین ورزشی یا حمایت مالی از تیم‌ها اقدام به تبلیغ کالا و خدمات خود می‌کنند.

تاسیس باشگاه‌های ورزشی از سوی بنگاه‌های اقتصادی از روش‌های معمول برای استفاده از عامل ورزش برای تبلیغات غیرمستقیم است که در ‌ایران نیز رواج دارد. فروش حق پخش بازی‌ها از تلویزیون نیز از دیگر دستاوردهای اقتصادی ورزش است که در‌این زمینه سطح معاملات گاه از چندین میلیارد دلار نیز عبور می‌کند.

صنعت توریسم از بخش‌های دیگری است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر فعالیت‌های ورزشی قرار دارد. با برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی در شهرها و کشورهای مختلف جمع کثیری از ورزشکاران و همراهان و تعداد زیادی از طرفداران آنها به شهر و کشور محل برگزاری مسابقه، مسافرت می‌کنند.

برگزاری یک رویداد ورزشی بین‌المللی در یک شهر و کشور و تکرار نام محل برگزاری نیز در بعد تبلیغاتی اهمیت ویژه‌ای در معرفی آن منطقه دارد و حضور خبرنگاران داخلی و خارجی نیز بر اهمیت آن می‌افزاید.

بررسی روند انجام مسابقات ورزشی در یک شهر یا کشور همچنین نشانگر تاثیرگذاری عمیق ‌این رویداد بر ساخت و ساز، حمل و نقل و سایر بخش‌های خدماتی و تولیدی است که در بسیاری از ‌این موارد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در‌ این بخش در دراز مدت نیز منافع گسترده برای شهر یا کشور محل برگزاری به همراه دارد.

در سال‌های گذشته اختصاص بورس تحصیلی از سوی دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف برای قهرمانان ورزش امری عادی بود که با افزایش اهمیت ورزش در ابعاد مختلف اکنون‌این موضوع ابعاد جدیدی پیدا کرده و دادن ملیت کشورها به قهرمانان از جمله آنها است.