پشت‌ این شماره‌ها!

کاوه محجوب

همان طور که در تمام دوره‌های جام جهانی شاهد آن بوده‌ایم، رقابت‌های سال ۲۰۱۰ نیز با شگفتی‌ها و نتایج تعجب آور زیادی همراه بوده است. از ناکامی‌فرانسه و‌ایتالیا در راهیابی به دور بعدی گرفته تا اخبار تعجب انگیز متعدد دیگر باعث شده‌اند که شاهد لحظات عجیبی در مرحله گروهی رقابت‌های جام نوزدهم باشیم. نیوزلند مبدل به تیم عزیز‌ این تورنمنت گردید؛ آفریقای جنوبی به رغم غلبه بر فرانسه، با دلی شکسته گردونه‌این رقابت‌ها را ترک کرد. آمریکا کار غیرممکن را ممکن ساخت و بقیه تیم‌ها نیز با به ثمر رساندن گل‌هایی تماشایی جامی‌را رقم زدند که آن را نسبتا غیرقابل پیش‌بینی ساخته است.

در مرحله ابتدایی شاهد آن بودیم که فوتبال در سرتاسر دنیا چه پیشرفت‌هایی داشته و چطور تیم‌های صاحبنام اروپایی در کنار تیم‌های برزیل و آرژانتین دیگر تنها تیم‌هایی نیستند که حرف اول و آخررا در زمین‌های چمن رویایی می‌زنند.در چهل و هشت دیداری که در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ برگزار شد، چهل و سه دیدار نبردهای میان‌قاره‌ای بود. در پنج دیدار، تیم‌های اروپایی مقابل یکدیگر قرار گرفتند و در کمال تعجب تیم‌های آمریکای جنوبی نمایش خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشتند و نکته عجیب‌اینجا بود که تیم‌های اروپایی نیز کار آسانی را مقابل حریفان آسیا و اقیانوسیه‌شان پیش رو نداشتند.

آمریکای جنوبی: پادشاه قلعه‌ها با میانگین ۲۷/۲ امتیاز در هر دیدار

تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی در پانزده دیدار خود در مرحله گروهی، ۳۵ امتیاز کسب کردند که‌ این آماری خیره‌کننده است. تیم‌های برزیل، آرژانتین‌، پاراگوئه و اروگوئه رقابت‌های مرحله گروهی را در صدر گروه‌هایشان به پایان بردند و قابل توجه ‌اینجا بود که شیلی هم با شش امتیاز‌، تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به اسپانیا، به عنوان تیم دوم گروهش به مرحله بعد راه یافت. این عملکرد از سوی تیم‌های آمریکای جنوبی کاملا تحسین برانگیز و قابل توجه بود

اروپا: غول‌های سرافکنده با میانگین ۳۸/۱ امتیاز در هر دیدار

آیا آماده پذیرش ‌این واقعیت هستید؟ تیم‌های اروپایی حاضر در مرحله گروهی ۴۰ امتیاز از ۲۹ دیدار برگزار شده کسب کردند.هلند تنها تیم اروپایی بود که توانست در هر سه دیدار خود به پیروزی رسیده و هر ۹ امتیاز ممکن را کسب کند. البته پرتغال نیز نمایش خوبی را به اجرا گذاشت. از سوی دیگر تیم‌های اسپانیا،‌ ایتالیا، آلمان‌، انگلیس و فرانسه که از آنها به عنوان ابرقدرت‌های قاره سبز یاد می‌شود، روی هم ۱۹ امتیاز از ۱۵ دیدار خود کسب کردند. تیم‌هایی که در رنکینگ فیفا در رده‌های دوم، پنجم، ششم ، هشتم و نهم قرار دارند؛ شاید لازم باشد که در سیستم رنکینگ فیفا بازبینی شود!

آسیا بیدار می‌شود: میانگین ۱۳/۱ امتیاز در هر دیدار

شاید بتوان تیم نیوزلندرا یکی از سورپرایزهای ‌این رقابت‌ها دانست. نمایش خوب آنها مقابل آتزوری بود که بازیکنان ‌ایتالیا را دلسرد کرد و ‌این را باید یکی از فاکتورهای حذف زود هنگام تیم لیپی دانست. کره جنوبی و ژاپن هم نمایش‌های خیره‌کننده‌ای را به اجرا گذاشته و به دور بعد راه یافتند. استرالیا نیز در دو دیدار از سه بازی خود، بسیار خوب ظاهر شد. تنها تیم ضعیف آسیا کره شمالی بود که نمایشی ضعیف را به اجرا گذاشت.

تیم‌های آسیا و اقیانوسیه‌ای حاضر در جام جهانی سورپرایز جام نوزدهم بودند و می‌بایست منتظر آغاز دوره جدیدی برای تیم‌های‌ این قاره کهن باشیم.

آمریکای شمالی و مرکزی: برآورده کردن توقعات با میانگین ۱۱/۱ امتیاز در هر دیدار

سه تیم منطقه آمریکای شمالی و مرکزی حاضر در رقابت‌های جام جهانی، از نه دیدار خود ده امتیاز کسب کردند. آمریکا، انگلیس را سورپرایز کرد و با گل دقیقه ۹۱ که وارد دروازه الجزایر ساخت، هر سه امتیاز آن دیدار را مال خود کرد و رقابت‌ها را در صدر گروهش به پایان برد.البته مکزیک نتوانست در حد و اندازه‌هایی که انتظار می‌رفت، ظاهر شود، ولی در نهایت با کسب ۴ امتیاز به دور بعدی رقابت‌ها راه یافت و هندوراس مقابل سوئیس به تساوی رسید و هیستفلد و شاگردانش را مجبور به ترک آفریقای جنوبی نمود. طبق برنامه بازی‌ها، هیچ یک از تیم‌های منطقه آمریکای شمالی مقابل تیم‌های آسیایی به میدان نرفتند.

آفریقایی‌ها؛ ناکامان بزرگ جام: با میانگین ۸/۰ امتیاز در هر دیدار

آفریقایی‌ها از جنبه دیگری، شگفتی‌ساز ظاهر شدند، آنها واقعا ضعیف بودند. شش تیم به نمایندگی از قاره میزبان در مرحله گروهی حاضربودند و روی هم رفته توانستند ۱۴ امتیاز در ۱۸ دیدار خود کسب کنند.چ

غنا تنها تیم آفریقایی بود که توانست به مرحله یک هشتم پایانی راه یابد و سایر تیم‌های آفریقایی در‌این امر ناکام ماندند. نیجریه، کامرون و الجزایر، رقابت‌های گروهی را در قعر جدول‌های گروهشان به پایان بردند. اگر غنا هم در مرحله یک هشتم پایانی مغلوب آمریکا شود،‌ این تورنمنت را می‌توان یکی از ناامید کننده‌ترین تورنمنت‌ها برای تیم‌های آفریقایی دانست.

آمار و ارقام جالب توجه:

۰ تیم‌های هندوراس و الجزایر نتوانستند در دیدارهای خود در مرحله گروهی به گلی دست بیابند.

۰ تیم‌های اروگوئه و پرتغال رقابت‌های مرحله گروهی را بدون آنکه گلی را در درون دروازه‌هایشان ببینند، به پایان بردند. باید به آنها تبریک گفت.

۱ سوئیسی‌ها عاشق شماره یک هستند: یک برد، یک تساوی، یک شکست، یک گل خورده و یک گل زده...آماری است که در مرحله گروهی مقابل نام سوئیس ثبت شد

۲ آمریکایی‌ها در رقابت‌های مرحله گروهی به دو گل دست یافتند که از سوی داوران پذیرفته نشد!

۷ بهترین خط حمله مرحله گروهی جام متعلق به تیم آرژانتین و پرتغال بود. هریک از ‌این دو تیم توانستند ۷ گل در مرحله گروهی به ثمر برسانند. تفاوت‌ اینجا بود که پرتغالی‌ها تمام ‌این گل‌ها را در یک دیدار به ثمر رساندند.

۱۲ بدترین خط دفاع تیم‌های حاضر در مرحله گروهی، متعلق به کره‌شمالی بود. باید برای‌این تیم تاسف خورد. آنها تورنمنت را با ارائه بازی قابل‌قبولی مقابل برزیل آغاز کردند. ولی پس از آن ده گل دیگر دریافت کردند تا جام را با سر افکندگی به پایان ببرند.

۱۰۱ در چهل و هشت دیداری که در مرحله گروهی برگزار شد، ۱۰۱ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد. بدین ترتیب میانگین گلزنی در هر دیدار، ۱/۲ گل بود.