آغاز ماموریت بزرگ قطبی

پژمان راهبر

گویی که نام ایران را در دل خود پناه کرده بود. آخرین قرعه مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ بود که ۲۵۸ روز تا آغاز آن باقی‌مانده است. افشین قطبی که به همراه اصغر حاجیلو قرعه‌کشی را تعقیب می‌کرد در لحظه اعلام نام ایران لبخند مرموزی زد.

حریفان ایران در دور اول، عراق(مدافع عنوان قهرمانی)، کره شمالی و امارات خواهند بود، سه تیمی که هر یک می‌توانند خطری بالقوه برای ایران باشند. نکته مهم این است که ایران در صورت صعود در مرحله یک چهارم نهایی به احتمال زیاد به یکی از دو تیم استرالیا و کره‌جنوبی و به احتمال کمتر بحرین برخورد خواهد کرد.

گروه C این مسابقات هم با این سه تیم و هندوستان آرایش یافته که طبعا‌ گروه ساده‌ای نیست. این در حالی است عربستان و ژاپن پرعنوان‌ترین تیم‌های جام ملت‌ها در گروه b قرار گرفته‌اند. دو تیمی که با توجه به قدرت همگروه‌شان سوریه و اردن باید آنها از همین حالا صعود کرده به حساب آورد.

گروه a هم گروه متوسط اما پیچیده‌ای است که با ۴ تیم در کلاس یکسان تشکیل شده است:‌قطر، کویت، چین، ازبکستان که هر یک می‌توانند در حد خود خطرناک یا ضعیف نمایش بدهند.

تیم ملی ایران فاتح سه دوره جام ملت‌های آسیا(۶۸، ۷۲، ۱۹۷۶) است. ایران در هشت دوره اخیر این مسابقات هم غالبا‌ در بین ۴ تیم حضور داشته است. اما در سال‌های ۱۹۹۲(با مربیگری علی پروین)، ۲۰۰۰(با مربیگری جلال طالبی) و ۲۰۰۷ (با مربیگری امیرقلعه‌نویی) از دور مسابقات حذف شده است که حذف ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ هیروشیما ضعیف‌ترین نتیجه تیم ملی در ۵ دهه گذشته محسوب می‌شود.

افشین قطبی در شرایطی خود را آماده مسابقات خواهد کرد که دو تیم عراق و کره شمالی به دلایل کاملا واضح می‌توانند برای ایران دردسر درست کنند. عراق با ستارگان شاغلش در ایران شامل؛ عمادرضا، جاسم کرار و حوارملامحمد با کاپیتانی یونس محمود پای به مسابقات می‌گذارد و کره شمالی بعد از تجربه جام جهانی تیمی به مراتب قوی‌تر از گذشته خواهد بود. ضمن اینکه ممکن است جام جهانی زمینه حضور بازیکنان این تیم در لیگ‌های اروپایی را فراهم بیاورد که در این صورت آنها با اعتماد به نفس بیشتری وارد این رقابت‌ها خواهند شد.

در حال حاضر قطبی مشکل بزرگ دیگری هم دارد و آن انتظار بسیار زیادی است که از وی و تیمش وجود دارد. درحال حاضر در ایران هر نتیجه‌ای کمتر از فینال شکستی برای وی محسوب شده و شانس وی را برای ادامه کار در این پست به صفر خواهد رساند. بنابراین چاره‌ای جز جدیت، برنامه‌ریزی و جنگ برای پیروزی وجود ندارد.

در واقع اگر قطبی قصد دارد ناباوری‌ها درباره میزان توانایی خود در مربیگری را به منتقدانش اثبات کند، چاره‌ای جز موفقیت با تیم ملی ندارد. او در جام ملت‌ها باید نیمکتی با تجربه، یکدست و حریص داشته باشد و خود نیز هوشیارترین فرد تیمی باشد که باز هم با آرزوهای بزرگ وارد این مسابقات خواهد شد. مسابقاتی که اگر با موفقیت به پایان برسد اتفاقی تازه را در فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد.

ما به امید موفقیتیم و مشتاق لحظه‌ای که کاپیتان تیم ملی ایران جام را روی دست بگیرد. لحظه‌ای که نوارها و پولک‌های سفید و قرمز و سبز از پشت او به آسمان شلیک شوند. لحظه‌ای که سال‌ها است آن را در رویا تصور کرده‌ایم.

برنامه کامل دیدارهای تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال کشورمان دیدار افتتاحیه پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را روز ۲۱ دیماه برابر عراق مدافع عنوان قهرمانی برگزار خواهد کرد. براساس برنامه ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در مرحله گروهی مسابقات فوتبال جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا نخستین بازی خود را مقابل عراق، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات برگزار می کنند، سپس برابر کره شمالی به میدان می روند و در آخر مقابل امارات صف آرایی خواهند کرد.

گروه‌A

قطر، کویت، چین و ازبکستان

روز اول:

* قطر - ازبکستان

* کویت - چین

روز دوم:

* ازبکستان - کویت

* چین - قطر

روز سوم:

* قطر - کویت

* چین - ازبکستان

گروه B

عربستان، ژاپن، اردن و سوریه

روز اول:

* عربستان - سوریه

* ژاپن - اردن

روز دوم:

* سوریه - ژاپن

* اردن - عربستان

روز سوم:

* عربستان - ژاپن

* اردن - سوریه

گروه‌C

کره جنوبی، هند، استرالیا و بحرین

روز اول:

* کره جنوبی - بحرین

* هند - استرالیا

روز دوم:

* بحرین - هند

* استرالیا - کره جنوبی

روز سوم:

* کره جنوبی - هند

* استرالیا - بحرین

گروه‌D

عراق، کره شمالی، امارات و ایران

روز اول:

* عراق - ایران (۲۱ دی‌ماه)

* کره شمالی - امارات

روز دوم:

* ایران - کره شمالی (۲۵ د‌ی‌ماه)

* امارات - عراق

روز سوم:

* عراق - کره شمالی

* امارات - ایران (۲۹ دی‌ماه).

حریفان همیشه بازنده

تیم ملی ایران در حالی با تیم‌های عراق، کره‌شمالی و امارات همگروه شده است که سابقه خوبی از رویارویی با این تیم‌ها در ادوار گذشته جام ملت‌های آسیا دارد. ایران از ۱۰ بار رویارویی با این تیم‌ها ۸ برد، یک تساوی و فقط یک باخت داشته است.

ایران از ۴ مصاف با عراق فقط یک بار باخته و سه بار نیز پیروز شده است. در جام ملت‌های ۱۹۷۲ با نتیجه ۳- صفر، در جام ۱۹۷۶ با نتیجه ۲- صفر و در جام ۲۰۰۰ با نتیجه ۱- صفر. ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ نیر ۲-۱ مغلوب عراق شد.

سه بازی با کره شمالی و ۳ برد! در جام ملت‌های ۱۹۸۰ یک بار در مرحله گروهی برد ۳-۲ و یک بار نیز در بازی رده بندی برد ۳- صفر. در جام ملت‌های ۱۹۹۲ نیز ایران ۲- صفر کره شمالی را برد.

امارات نیز ۳ بار در جام ملت‌های آسیا با ایران روبه‌رو شده است: در جام ملت‌های ۱۹۸۴ برد ۳ - صفر و در جام ۱۹۸۸ برد ۱- صفر و در جام ۱۹۹۲ نیز ایران مقابل این حریف با تساوی صفر- صفر متوقف شد.