بارسا جاودانه شد

شنبه شب استادیوم ابوظبى میزبان فینال جام باشگاه‌هاى جهان بود. در این بازى حساس بارسلونا با تمام ستارگانش مقابل قهرمان فصل گذشته آمریکاى جنوبى صف آرایى کرد. استودیانتس که پس از پیروزى مقابل پوهانگ کره جنوبى به بازى پایانى رسیده بود خیلى زود نشان داد که حریف دست و پا بسته‌ای براى آبى و انارى‌ها نیست. استودیانتس در همان دقایق ابتدایى نشان داد که تیم استخوان‌دارى است و مى‌تواند براى بهترین تیم قاره سبز مشکل ساز شود.

در دقیقه ۳۷ بازى، تیم آرژانتینى توانست در میان ناباورى همگان گل اول بازى را به ثمر برساند. پس از گل، بارسلونا توپ و میدان را در اختیار گرفت اما دوندگى بى‌امان بازیکنان استودیانتس و بازى فشرده آن‌ها به ستارگان بارسلونا اجازه نداد تا در نیمه اول گل خورده را جبران کنند.

در نیمه دوم بارسلونا بازى را تهاجمى‌تر آغاز کرد و توانست در همان دقایق ابتدایى توسط ابراهیموویچ یک موقعیت خوب گلزنى به دست بیاورد، اما خروج خوب دروازه‌بان استودیانتس این فرصت را از مهاجم گران‌قمیمت آبى و انارى‌ها گرفت. در ادامه بازى، باز هم شاهد حملات بارسلونا و دفاع منطقى و حساب شده استودیانتس بودیم.

این روند باعث شد تا بارسلونا تا دقایق پایانى بازى در حسرت گلزنى باقى بماند، اما در نهایت آبى و انارى‌ها توانستند مزد بازى برتر خود را بگیرند و توسط پیکه گل مساوى را به ثمر برسانند. پیکه در دقیقه ۸۸ توانست به داد تیمش برسد و بازى را به وقت اضافه بکشاند.

در وقت اضافه نیز بارسلونا تیم برتر میدان بود، اما در نیمه اول وقت اضافه گلى رد و بدل نشد. نیمه دوم وقت اضافه نیز بارسلونا بازى را هجومى آغاز کرد و ۴ دقیقه بعد از سوت داور توانست مزد برترى خود را بگیرد. لیونل مسى در دقیقه ۱۹ اضافه یکبار دیگر ارزش‌هاى خود را به اثبات رساند و توانست باز هم یک گل ارزشمند را براى تیمش به ثمر برساند.

با گل لیونل مسى، جام باشگاه‌هاى جهان نیز به کلکسیون افتخارات بارسلونا اضافه شد. پس از لالیگا، لیگ قهرمانان، جام حذفى اسپانیا، سوپرکاپ اروپا و سوپر کاپ اسپانیا، این ششمین جامى بود که آبى و انارى‌ها در سال ۲۰۰۹ میلادى لمس کردند.در دیدار رده بندى نیز پوهانگ کره جنوبى توانست آتلانته مکزیک را در ضربات پنالتى شکست دهد.

در ۶ دوره اخیر جام باشگاه‌های جهان تیم‌های زیر عنوان قهرمانی را به دست آورده‌اند:

سال ۲۰۰۰ کورینتیانس برزیل

سال ۲۰۰۵ سائوپولو برزیل

سال ۲۰۰۶ اینتر ناسیونال برزیل

سال ۲۰۰۷ میلان ایتالیا

سال ۲۰۰۸ منچستر انگلیس

سال ۲۰۰۹ بارسلونا

اشک گواردیولا جاری شد

مربی جوان بارسلونا در پایان دیدار حساس فینال نتوانست اشک‌های خود را کنترل کند و زمانی که سوت پایان این دیدار به صدا در آمد همراه با دستیارش وارد زمین چمن ورزشگاه زاید ابوظبی شد و هنگامی‌که جام قهرمانی باشگاه‌های جهان را در دستانش گرفت، بغضش ترکید و شروع به گریه کرد.

گواردیولا سعی می‌کرد با قراردادن دست‌ها روی صورتش، اشک‌هایش را پنهان کند، ولی دوربین‌های تلویزیونی روی چهره او زوم کرده و صورت اشک آلود او را به نمایش درآوردند.

پس از آن بود که همکاران و بازیکنان بارسا به نزد این مربی جوان رفته و او را در آغوش گرفتند. ولی پپ نمی‌توانست اشکهایش را کنترل کند و همچنان به گریه کردن ادامه می‌داد.

این لحظات یکی از زیباترین لحظات تاریخ فینال رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان بود که در حقیقت پپ گواردیولا را مبدل به قدرتمندترین مربی تاریخ فوتبال دنیا نمود که در طول یکسال توانسته بیشترین جام‌های ممکن را همراه با شاگردانش به ارمغان بیاورد.

دنیلسون، آقای گل جام

دنیلسون مارتینس ناسسیمنتو، ستاره برزیلی باشگاه پوهانگ استیلرز با به ثمر رساندن ۴ گل در سه دیدار به عنوان آقای گلی رقابت‌های این فصل جام باشگاه‌های جهان دست یافت.

او در مراسمی‌که پس از برگزاری دیدار فینال در ابوظبی برگزار شد، جایزه خود را دریافت نمود. دنیلسون در جریان ۳ دیدار تیم کره‌ای، توانست ۴ گل برای تیمش به ثمر برساند و در نهایت تیم پوهانگ استیلرز موفق شد تا با غلبه بر آتلانته مکزیک در ضربات پنالتی عنوان سومی‌این رقابت‌ها را مال خود کند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که در دیدار مرحله نیمه نهایی که میان دو تیم پوهانگ استیلرز و استودیانتس آرژانتین برگزار شد، پس از اخراج سه بازیکن تیم کره‌ای ( که یکی از آنها نیز دروازه بان این تیم بود)، دنیلسون در درون دروازه تیمش قرار گرفت.

او دو گل از ۴ گلش را در دیدار مرحله یک چهارم نهایی وارد دروازه مازمبه، نماینده قاره آفریقا نمود. یک گل دیگر را وارد دروازه استودیانتس کرد و مهمترین و سرنوشت سازترین گلش را نیز در دیدار رده بندی به ثمر رساند.

مسی، برترین بازیکن جام

لیونل مسی به عنوان برنده جایزه توپ طلای رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان برگزیده شد. او جایزه خود را در مراسمی‌که پس از دیدار فینال در شهر ابوظبی برگزار گردید، دریافت کرد.

پس از مسجل شدن قهرمانی بارسا دراین رقابت‌ها در مراسمی‌، لیونل مسی به عنوان برنده توپ طلای این رقابت‌ها برگزیده شد. خوان سباستین ورون، ستاره آرژانتینی استودیانتس توپ نقره را مال خود کرد و چابی ارناندس، دیگر ستاره باشگاه کاتالان عنوان سومی‌ را مال خود کرد.

مسی در حقیقت زننده گل سرنوشت ساز و تعیین کننده دیدار فینال در وقت‌های اضافه بود. این ستاره آرژانتینی رقابتهای این فصل را با به ثمر رساندن دو گل به پایان برد. مسی اولین گلش را در دیدار نیمه نهایی به ثمر رساند و دومین گل او نیز حکم به قهرمانی بارسا داد.

بدین ترتیب مسی در پنج رقابت از شش رقابتی که بارسا در فصل جاری در آن شرکت کرده بود، به گل رسیده و تنها در یک رقابت نتوانسته به گل برسد که بدین ترتیب پدرو‌، به تنهایی در صدر گلزنان بارسا قرار گرفت، چرا که توانسته در هر ۶ رقابتی که بارسا قهرمانی را به خود اختصاص داد، گلزنی کند.

جایزه نقره برترین بازیکن این رقابت‌ها به خوان سباستین ورون رسید که در ۳۴ سالگی ستاره بی‌چون و چرای تیمش در این رقابت‌ها بود.اکنون ورون را جادوگر یا پدر معنوی تیم استودیانتس می‌دانند.

جایزه برنز نیز نصیب چابی شد. بازیکن خط میانی بارسلونا که در رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ نیز به عنوان برترین بازیکن این رقابت‌ها برگزیده شد، به نظر می‌رسد که او نیز مانند مسی از دریافت جوایز خسته نمی‌شود.