استقلال و پرسپولیس شرایط حضور در فرابورس را هم ندارند

سعید اکبری

استقلال و پرسپولیس برای خصوصی‌سازی راه پر پیچ و خمی در پیش دارند. در اردیبهشت ماه گذشته بعد از مصوبه رییس‌جمهور برای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی سازمان تربیت بدنی اعلام کرد، به زودی این طرح اجرا خواهد شد. حتی علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی در ورای بحث‌های تخصصی قول داد واگذاری یک هفته‌ای صورت گیرد. اما هفته‌ها و ماه‌ها پی هم می‌آیند و خبری از خصوصی‌سازی در این دو باشگاه بزرگ تهرانی نیست.

فرابورس !

استقلال و پرسپولیس به دلیل زیان‌دهی فراوان هیچ‌گاه نمی‌توانند از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شوند، بلکه تنها از طریق فرابورس می‌توانند این پروسه را طی کنند. به‌رغم ادعاهای سازمان تربیت بدنی مبنی بر حضور سریع دو باشگاه بزرگ تهرانی به فرابورس و واگذاری آن‌ها، قائمی رییس سابق هیات مدیره شرکت بورس می‌گوید در شرایط فعلی این کار غیرممکن است: «در حال امکان‌سنجی هستیم. هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.» او در این‌باره توضیح می‌دهد: «متاسفانه درآمدها و هزینه‌های استقلال و پرسپولیس همخوانی ندارد. این دو باشگاه حق پخش تلویزیونی نمی‌گیرند. معمولا پول تبلیغات به خودشان تعلق نمی‌گیرد و درآمدزایی در حد پایینی است. به همین دلیل در شرایط فعلی امکان حضور این دو باشگاه در فرابورس وجود ندارد.»

درآمدزایی کجاست؟

تنها راهکار فعلی برای هموارتر شدن این مسیر انجام بررسی لازم جهت درآمد زایی استقلال و پرسپولیس است. این موضوعی است که همواره بحث‌های سازمان تربیت بدنی و رییس فرابورس را تحت تاثیر قرار داده است. کمیته فوتبال مجلس هم در این زمینه ایده‌هایی را مطرح کرده و به شدت پیگیر موضوع است. مقداد نجف‌نژاد، رییس این کمیته می‌گوید: «در این زمینه چندین و چند جلسه با سازمان تربیت بدنی، فدراسیون و تمام مسوولان تربیت بدنی کشور داشته‌ایم. آخرین جلسه هم با فدراسیون برگزار شد که تمام مسوولان رده بالای آن حضور داشتند. به اعتقاد همه ابتدا باید تکلیف این دو باشگاه روشن شود. یعنی ما برخی از مشکلات مالی را رفع کنیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که فردا پس فردا استقلال و پرسپولیس مانند ابومسلم، استقلال اهواز یا شموشک نشوند.» مانع اصلی زیان دهی این دو باشگاه بزرگ است. در عین حال راهی برای درآمدزایی وجود ندارد.

بدهی‌ها را بپردازید

بحث اصلی پیش از حضور در فرابورس پیدا کردن راه‌هایی است که از آن طریق استقلال و پرسپولیس بتوانند درآمد لازم را داشته باشند. به گفته قائمی در واقع این تنها عاملی است که می‌تواند تضمین‌کننده حضور این دو باشگاه در فرابوس باشد. «تا زمانی که راهی برای این مشکل پیدا نشود حضور در فرابورس و بخش خصوصی دور از دسترس است. سازمان به شدت پیگیر مسائل است و راه‌هایی را پیشنهاد داده‌اند. درآمد عمده باشگاه‌ها می‌تواند از طریق فروش بازیکن، جذب اسپانسر و حق پخش باشد. یک‌سری درآمدهای جنبی و خدمات آموزشی هم در کنار این‌ها وجود دارد. چون فروش بازیکن خیلی درآمد ندارد بحث اصلی روی اسپانسر و حق پخش است. سازمان باید کاری کند که تمام درآمدهای ناشی از این دو موضوع به جیب باشگاه برگردد وگرنه دیگر هیچ امیدی برای حضور استقلال و پرسپولیس در بورس نخواهد بود.»