ایـران هفتمین لیگ پرقدرت آسیا شد

لیگ فوتبال ایران به عنوان سی ‌و هفتمین لیگ پر قدرت دنیا معرفی شد.

فدراسیون جهانی تاریخ وآمار فوتبال فهرست ۱۰۰ لیگ برتر جهان را اعلام کرد که در این فهرست لیگ برتر فوتبال ایران با ۲۰۲ و نیم امتیاز در رده ۳۷ بهترین لیگ‌های دنیا قرار گرفت. این در حالی است که لیگ کشورهایی نظیر امارات، دانمارک، آمریکا، بلغارستان، اسلوونی، مقدونیه واسترالیا پس از لیگ ایران قرار گرفته‌اند.

لیگ فوتبال ژاپن با کسب ۲۹۴ امتیاز و قرار گرفتن در رده ۱۲ برترین لیگ‌های دنیا، بهترین لیگ در میان کشورهای آسیایی است. پس از آن عربستان (۱۶ جهان)، ازبکستان (۲۲ جهان)، مالزی (۳۰ جهان)، کره جنوبی (۳۳ جهان) و سوریه (۳۵ جهان) در رده‌های بعدی رده‌بندی آسیایی قرار گرفته‌اند. لیگ ایران نیز در رده هفتم آسیا است.

رده‌بندی ۱۰ لیگ برتر جهان براساس اعلام فدراسیون جهانی تاریخ و آمار:

۱ - انگلیس ۶۱۶ امتیاز ۲- برزیل ۶۰۲ امتیاز ۳- آرژانتین ۵۱۵ امتیاز ۴- آلمان ۴۹۳ امتیاز ۵- اسپانیا ۴۸۸ امتیاز ۶- ایتالیا ۴۰۸ امتیاز ۷- فرانسه ۳۹۶ امتیاز ۸- شیلی ۳۲۸ امتیاز ۹- اوکراین ۳۲۴ امتیاز ۱۰- پاراگوئه ۳۱۲ امتیاز.

فدراسیون جهانی تاریخ و آمار هر ساله در ماه جولای رده‌بندی برترین لیگ‌های جهان را اعلام می‌کند. این رده‌بندی براساس قدرت، نظم و ساماندهی لیگ‌های ملی از سال ۱۹۹۱ تا به حال امتیازبندی شده است.

آذر ۸۹ روز سرنوشت فوتبال باشگاهی ایران

از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلاحات احراز شرایط فدراسیون‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ‌٢٠١١ را اعلام کرد. تغییرات انجام شده به منظور بالا بردن کیفیت فوتبال در آسیا انجام می‌گیرد.

در سال ‌٢٠١١، فدراسیون‌هایی که مایلند در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنند باید به‌طور متوسط حداقل ‌٥‌هزار تماشاگر در هر بازی داشته باشند. این در حالی است که در استاندارد امسال حداقل ‌٢‌هزار تماشاگر در نظر گرفته شده بود.

در دسته برتر هر لیگ باید حداقل ‌١٠ تیم (در حال حاضر ‌٨ تیم نیاز است) حضور داشته باشند و باید ‌٢٧ مسابقه در طول ‌٨ ماه انجام دهند. در شرایط فعلی تعداد مسابقات ‌٢١ بازی در سال بدون محدودیت در مدت دوره بازی‌هاست. تعداد استادیوم‌های کلاس A با ظرفیت حداقل ‌٥٠٠٠ تماشاگر که می‌توانند میزبان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشند، باید حداقل دو استادیوم باشد (در حال حاضر یک استادیوم درخواست شده). حداقل ‌١٨ بازیکن (اکنون ‌١٦ بازیکن است) باید با هر تیم دسته برتر قرارداد حرفه ای داشته باشند. فدراسیون‌های علاقه‌مند لازم است تا روز ‌٣١ آگوست - ‌٩ شهریور- مدارک لازم را به کنفدراسیون فوتبال آسیا تحویل دهند. بررسی مدارک، بازدیدها و ارزیابی‌ها از سپتامبر - شهریور ‌٢٠٠٩ تا نوامبر- آذر ‌٢٠١٠ انجام خواهد شد. کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی درباره فدراسیون‌ها و کشورهای شرکت‌کننده و باشگاه‌های حاضر را در نوامبر ‌٢٠١٠ خواهد گرفت.

در شرایطی کنفدراسیون فوتبال آسیا آذر ‌٨٩ درباره تعداد تیم‌های کشورهای مختلف برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تصمیم‌گیری می‌کند که در دو دوره نخست چهار تیم ایرانی توانستند جواز حضور در این مسابقات را به دست بیاورند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با شکل کنونی فوتبال باشگاهی ایران، شرایط کسب مجدد این چهار سهمیه فراهم نیست و تا زمان حضور نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا در ایران، تیم‌های باشگاهی ایران باید نسبت به رفع نواقص و جلب نظرات کنفدراسیون فوتبال آسیا، گام‌های اساسی‌ بردارند.