انگلیس و آمریکا دیدند توانایی حضور در المپیک را داریم مانع ما شدند!

گروه ورزش-رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری برنامه‌های سال ۸۷ این فدراسیون و نتایج تیم ملی در مسابقات آسیایی ژاپن را تشریح کرد. در نشست خبری «امیررضا واعظ آشتیانی» که صبح دیروز در دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد، وی با اشاره به موفقیت‌های این فدراسیون در سه سال گذشته اظهار کرد: این موفقیت‌ها با برنامه‌ریزی شروع شده بود و به نام هیچ فرد خاصی نمی‌توان گذاشت، بلکه در گرو هماهنگی و تعامل تمام ارگان‌ها دخیل بود. از ورزشکار این رشته گرفته تا مسوولان بلندپایه ورزشی کشور.

وی افزود: امروزه جامعه دوچرخه‌سواری ایران می‌تواند افتخار کند که در جهان با عنوان یک پدیده شناخته می‌شود. این بزرگ‌ترین افتخار است که جهانیان این رشته ورزشی در ایران را به خوبی می‌شناسند.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری با تاکید بر اینکه هدف این فدراسیون در سالی که گذشت حضور در تمامی رقابت‌های انتخابی المپیک و در نهایت کسب سهمیه ورودی بود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف در تمامی اعزام‌های پیش‌رو شرکت کردیم، اما کشورهای انگلستان و آمریکا مانع رسیدن ما به المپیک شدند.

این کشورها چون دیدند ما توانایی حضور در المپیک را داریم با ندادن ویزا ما را از حق خود محروم کردند، اما این نهایت بی‌انصافی است که برخی در کشور نگرفتن از ویزا از آمریکا و انگلیس را به گردن فدراسیون می‌اندازند. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم، اما نشد.

آشتیانی افزود: طی دو نامه جداگانه اعتراض رسمی خود را به رییس فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در مورد عدم صدور روادید از سوی کشورهای آمریکا و انگلیس ارائه کردیم که وی گفت به این مساله رسیدگی می‌کند و در آینده اگر مسابقاتی در این کشورها برگزار شد شخصا ویزای ملی‌پوشان ایران را خواهد گرفت.

آشتیانی با تاکید بر اینکه سازمان تربیت بدنی باید تکلیف خودش را با سازمان نظام وظیفه مشخص کند، خاطرنشان کرد: به خاطر مشکلات خروج از کشور برخی ملی‌پوشان سه بار بلیت پرواز آنها را تغییر دادیم. در نهایت هم برخی اعضای تیم تنها چند ساعت پیش از مسابقات به ژاپن رسیدند که این مساله روی عملکردشان تاثیر گذاشت. ما نباید چوب این‌گونه مشکلات را بخوریم. باید این مساله رفع شود تا ما به خوبی از ملی‌پوشان خود استفاده کنیم.

وی در مورد اینکه چرا ملی‌پوشان در ایران تمرینات کافی را نداشته‌اند، گفت: زمانی که جاده و پیست مناسبی برای تمرین نیست، بچه‌ها کجا تمرین کنند. با اضافه شدن خودروها دیگر جایی برای رکابزنان وجود ندارد. حتی امنیتی نیست که آنها تمرین کنند. سال گذشته در کرمان دو دوچرخه سوار کشورمان حتی با داشتن اسکورت (محافظ) با خودروهای شخصی تصادف کرده و کشته شدند با این اوضاع دوچرخه‌سواران ملی‌پوش ما کجا تمرین کنند.

آشتیانی گفت: روز گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری پیشنهاد این فدراسیون را به تصویب رساند و از این پس تمام شهرهای جدید یا شهرهایی که می‌خواهند توسعه پیدا کنند، باید مسیر دوچرخه سواری مشخص داشته باشند که این نوید خوبی برای توسعه این رشته است.

وی درمورد رفتن «ولفرام لیندنر» از دوچرخه‌سواری ایران افزود: لیندنر تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی با ایران قرارداد داشت، اما بعد از پایان قراردادش با بی‌نظمی‌هایی که به وجود آورده بود به یک‌باره ایران را ترک کرد. او مربی خوبی بود، اما بی‌انضباط و با کار غیر‌حرفه‌ای و غیر‌اخلاقی دوچرخه‌سواری ایران را ترک کرد. ما اختیار کامل نیز به او داده بودیم، اما استفاده نکرد.

وی همچنین از افزایش حقوق دوچرخه‌سواران در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته حقوق ملی‌پوشان از بودجه کمیته ملی المپیک پرداخت می‌شد که تعریف شده بود، اما برنامه‌هایی داریم که این حقوق در سال‌جاری افزایش پیدا کند.