خبیری: از تیم‌ملی چه می‌خواهیم؟

ایسنا- در کمیته انتقالی فوتبال تلاش زیادی برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی انجام دادیم؛ اما موانع موجود اجازه نداد که به اهداف خود دست‌ یابیم. محمد خبیری در این خصوص گفت: در همه جای دنیا برای انتخاب سرمربی یا نفرات کلیدی، بر اساس سیستم و قوانین علمی عمل می‌کنند، به این صورت که اول باید مشخص شود که به طور مثال ما از تیم‌ملی چه می‌خواهیم، آیا تنها قصد شرکت در مسابقات قاره‌ای یا جام‌جهانی را مد‌نظر داریم یا به شکل وسیع‌تر به آن نگاه می‌کنیم؟

وی افزود: یک فدراسیون و یک تیم حرفه‌ای نگاهی چند‌وجهی و استراتژیک به موضوعاتی از این قبیل دارند، اما وقتی نگاه ما با سیستم حرفه‌ای صدق نمی‌کند دنبال استراتژی نانوشته‌ای هستیم که از پایه غلط است. ما وقتی می‌خواهیم ساختمانی را بسازیم همه تدارک لازم را می‌بینیم و از پایه لوازم کار را مهیا می‌کنیم. این درحالی است که در شرایط فعلی ما در ابتدا سقف را می‌سازیم و سپس به دنبال دیگر لوازم می‌گردیم.

خبیری خاطر نشان کرد: سال‌ها است ما با این مساله مشکل داریم و متاسفانه در شرایط فعلی در فوتبال از مسوولان بالا تا ذی‌ربط‌ترین مسوول فقط یک مساله را که همان تیم‌ملی است در نظر می‌گیریم. همه می‌خواهند در این زمینه اعمال نظر کنند. حتی غیر ورزشی‌ها نیز می‌خواهند به هدایت این موضوع بپردازند. این استاد دانشگاه گفت: فوتبال مانند قطاری پرطرفدار است که همه می‌خواهند سوار آن شوند.

بنابراین عده‌ای که این قطار را هدایت می‌کنند در عرصه سختی وارد شده‌اند، هدایت‌کنندگان اصلی به خاطر ازدحام جمعیت، نمی‌توانند آن چه می‌خواهند را به اجرا برسانند، به این ترتیب فوتبال معادله‌ای هزار مجهولی است؛ اما هم‌اکنون برای ما به موضوعی یک مجهولی تبدیل شده است و بیشتر در پی تیم‌ملی فوتبال هستیم تا زوایای دیگر آن. وی می‌گوید: به عقیده من در شرایط فعلی اگر علی دایی یا هر شخص دیگری هدایت تیم‌ملی را بر عهده بگیرد دارای مشکلات زیادی است، البته این به معنای عدم حمایت نیست و ما وظیفه داریم از سرمربی تیم‌ملی و یا هر مسوول دیگری که دارای وظیفه‌ای در این جامعه است حمایت کنیم، اما من می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که هر شخصی حاضر نیست سوار بر هواپیمایی بشود که آن خلبان تاکنون هواپیمایی را بلند نکرده است. شاید آن خلبان در کابین هواپیما زیاد وارد شده باشد، اما تجربه بلند کردن آن را ندارد. خبیری گفت: نه تنها علی دایی بلکه هر شخص دیگری که این مسوولیت را قبول می‌کند از آنجا که سرمربیگری تیم‌ملی افتخار بزرگی است باید مورد حمایت قرار بگیرد. بازیکن یا مربی، تفاوتی ندارد. همه مدیران در شرایط فعلی فهمیده‌اند که مربیگری مهارتی است که باید کسب شود، وگرنه خود موضوع فوتبال را همه می‌فهمند. وی ادامه داد: خود من در طول سال هزاران مقاله در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنم، اما اگر از من بخواهند رییس سازمان تربیت‌بدنی بشوم نمی‌توانم چون فقط در زمینه تئوری ورزش کار کرده‌ام و در زمینه عملی تجربه لازم را ندارم. وی ادامه داد: در رابطه با علی دایی نیز همین مساله صدق می‌کند، وی دارای سطح توانایی بالقوه بسیار زیادی است، نه تنها وی بلکه تمام افرادی مانند او دارای توانایی بالقوه زیادی هستند، اما باید در این زمینه تا میزان زیادی نگاه مدیریتی داشته باشیم و یک دفعه سر یک کار بزرگ نرویم.