مایلی کهن: قرارداد خاویر کلمنته نباید مثل کاپیتولاسیون باشد

فارس- سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال گفت: امیدوارم قرارداد خاویر کلمنته مثل کاپیتولاسیون نباشد.

خاویر کلمنته برخلاف نظرات کارشناسان ایرانی، برای هدایت تیم ملی فوتبال به تهران آمده است.

محمد مایلی‌کهن درباره حضور این مربی اسپانیایی و دیدار برابر سوریه، گفت‌و‌گویی انجام داد که در زیر می‌خوانید: از رانت خبری استفاده نمی‌کنم

یکی از دلایل حضور کمترم در رسانه‌های ورزشی این است که نمی‌خواهم این‌گونه تعبیر شود که قصد استفاده از رانت خبری دارم و می‌خواهم برای نامزدیم در انتخابات مجلس شورای اسلامی تبلیغ کنم.

مشکلات فوتبال بعد از انتخابات بیشتر شد

مشکل فوتبال ما از بی‌نظمی شروع می‌شود و تداوم آن به داخل زمین هم می‌رسد. زمانی که بزرگ‌تر‌ها نظم را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توان از کوچکتر‌ها انتظار رعایت نظم را داشت. فدراسیون تغییر کرد و بعد از برگزاری انتخابات یا انتصابات، صاحب رییس و هیات رییسه شدیم؛ اما انگار مشکلات این رشته بیشتر شده است. با تمام احترامی که برای آقایان قائلم؛ اما هر کدام از اعضای هیات رییسه یک حرف می‌زنند. در بعضی مواقع این حرف‌ها در تناقض است. این مساله بی‌نظمی است.

چرا شفق برای عقد قرارداد به خارج رفت؟

یکی از کمیته‌های خوب فدراسیون، کمیته روابط بین‌الملل است که آدم با دانشی مثل حسن غفاری ریاست آن را برعهده دارد. او کاملا به قوانین بین‌المللی آشنا است و ناظر فیفا هم است؛ اما برای انعقاد قرارداد با یک مربی خارجی به جای او، ناصر شفق به خارج از کشور می‌رود. شفق آدم قابل احترامی است؛ اما معلومات ایشان در فوتبال کم است و آشنایی کاملی با روابط بین‌الملل ندارد. گاهی اوقات، نوع قراردادهای خارجی در فوتبال ما روی قرارداد کاپیتولاسیون را هم سفید کرده است.

در صرف پول باید دقت کرد

در روزهای مبارک دهه فجر هستیم و امام خمینی (رحمه‌‌ا... علیه) همواره به قرارداد کاپیتولاسیون معترض بودند. در مقطع کنونی باید در مورد پول‌هایی که هزینه می‌کنیم، حساس باشیم. در برخی قراردادها، هم پول می‌دهیم و هم حیثیت خود را به خطر می‌اندازیم. ما بچه‌های انقلاب، به برخی مسائل در مقطع کنونی معترض هستیم. زمانی قبل از انقلاب ایراد می‌گرفتیم که چرا با وجود تمام مشکلات موجود از قبیل بهداشت و ... که در کشور وجود دارد، برای ساخت میدانی به نام شهیاد (آزادی) هزینه می‌شود؟ اما ۱۰سال است که برج میلاد را با هزینه گزاف می‌سازیم. آیا امام خمینی (ره) چنین انتظاری داشتند؛ آن هم در شرایطی که در کشور مشکل درمان وجود دارد؟ در برخی بیمارستان‌ها یک مریض برای انجام عمل جراحی ماه‌ها باید انتظار بکشد. اگر این پول‌ها را از جیب خودمان هم می‌خواستیم بدهیم، این‌گونه هزینه‌ می‌کردیم؛ حتی بر فرض که حاتم طایی بودیم؟

حرف مربیان ایرانی تحریف شد

در مقطعی، مربیان سابق تیم ملی را دور هم جمع کردند و هر ۱۰ مربی اعلام کردند: اکنون، نیازی به مربی خارجی نداریم و نمی‌تواند مفید باشد؛ اما بعد از جلسه این‌گونه عنوان شد که مربیان ایرانی با مربی خارجی مخالف هستند. حرف ما این بود که در شرایط کنونی، مربی خارجی نمی‌تواند مثمرثمر باشد؛ حتی امکان دارد مضر هم باشد.

کلمنته ابزار لازم را ندارد

هر مربی در جهان، میانگین عملکردی دارد و براساس آن، او را ارزیابی می‌کنند. میانگین عملکرد کلمنته نشان می‌دهد که مربی خوبی است؛ اما این مربی خوب، زمان لازم را در اختیار دارد؟ می‌تواند بازی تدارکاتی مناسب داشته باشد؟ می‌تواند تیم را خودش انتخاب کند؟ صد فاکتور دیگر هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد.

امیدوارم قرارداد با کلمنته مثل کاپیتولاسیون نباشد

باتوجه به مشکلاتی که داریم، نباید چنین دستمزد گرانی پرداخت می‌شد. امیدوارم قرارداد با خاویر کلمنته مثل کاپیتولاسیون نباشد. اگر فوتبال نظم داشته باشد، همه چیز حل می‌شود. مشکل اساسی فوتبال ایران بی‌نظمی است.

با مربی ایرانی هم پیروز می‌شویم و هم بازنده؛ همان‌طوری‌که با کلمنته هم برد خواهیم داشت و هم باخت. اما با سرمربی ایرانی می‌توانیم بیشتر موفق شویم. فدراسیون بین‌المللی تاریخی و آمار اعلام کرد که برترین مربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، من بودم. این را من نمی‌گویم؛ آمار این فدراسیون است. البته امیدوارم کلمنته همانطور که آقایان گفته‌اند، مربی پروازی نباشد.