شریف: ستاد مبارزه بادوپینگ صلاحیت رسیدگی ندارد

رییس کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال، فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را فاقد مدیریت لازم برای اداره کردن امور مربوط به دوپینگ فوتبال عنوان کرد.

محمدرضا شریف دبیر ستاد منطقه‌ای مبارزه با دوپینگ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: طبق قانون، عالی‌ترین نظارت در بخش مبارزه با دوپینگ باید از سوی سازمان تربیت بدنی هر کشور صورت بگیرد. به این معنا که برابر با قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مرجع کنترل کننده دوپینگ باید متکی بر حمایت و نظارت دولتی آن هم در سطح عالی باشد؛ اما از حیث مدیریتی فدراسیون‌ها عملکرد مستقل داشته باشند. وی افزود: پس با توجه به قوانین موجود ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از آنجا که عملا ساختار فدراسیونی دارد و در قالب فدراسیون پزشکی ورزشی کار می‌کند، نمی‌تواند در حوزه دوپینگ فوتبال فعالیت کند و نظارتی را روی کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال داشته باشد؛ چه برسد به اینکه این کمیته را منحل و کلیه فعالیت‌های آن را در اختیار خود بگیرد.

شریف با اشاره به عملکرد قانونی کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن بخشنامه‌های ۸۹۸ و ۹۴۹ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در صورتی که فعالیت مبارزه با دوپینگ فوتبال از شکل قانونی و فعلی آن خارج شود با قوانین و منافع کلی آن تعارض مطلق دارد.

رییس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال تصریح کرد: از طرفی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران که سال‌ها از تشکیل آن می‌گذرد، هنوز هیچ آیین‌نامه مدونی را دراختیار ندارد. پس نمی‌تواند مسائل مربوط به دوپینگ فوتبال کشور را که از سال ۸۴ با تکیه بر اساسنامه هیات رییسه خود اداره می‌شود، کنترل کند.

دبیرستاد منطقه‌ای مبارزه بادوپینگ رادوکا با بیان اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران توان لازم برای کنترل دوپینگ در فوتبال را ندارد، تاکید کرد: مدت‌ها است که فدراسیون فوتبال فعالیت مبارزه با دوپینگ را آغاز کرده است؛ اما در یک مقطع میانی در سال ۲۰۰۵ کنترل دوپینگ فوتبال به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ واگذار شد؛ در حالی که در آن زمان تنها ۷ نمونه‌گیری و آزمایش دوپینگ از بازیکنان فوتبال اخذ شد؛ ضمن اینکه هیچ دوره آموزشی برای مربیان و بازیکنان این رشته برگزار نشد. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در حال حاضر تعداد نمونه‌گیری انجام شده توسط کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال رقمی معادل ۷۰۰مورد را نشان می‌دهد که به تنهایی با کل نمونه‌گیری‌هایی که توسط افسران کنترل دوپینگ ستاد ملی مبارزه با دوپینگ آن هم در بین تمام رشته و فدراسیون‌های متعدد ورزشی صورت گرفته است، برابری می‌کند و ممکن است بیشتر هم باشد.

شریف به فعالیت‌های کمیته ضددوپینگ فدراسیون فوتبال اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: علاوه بر سرکشی به محل برگزاری و اردوی تیم‌ها و پوشش تمام رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول فوتبال و فوتسال برای کنترل دوپینگ، طی بخشنامه‌ای حضور پزشکان تمام تیم‌ها را در دوره‌های آموزشی خود الزامی کردیم. اولین دوره این کلاس‌های آموزشی را در تاریخ ۱۰ دی‌ماه سال‌جاری برگزار کردیم و از این پس هم پزشکان فقط با در اختیار داشتن گواهی شرکت دراین کلاس‌ها مجاز به همکاری با تیم‌های مختلف فوتبال و فوتسال هستند.

رییس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال در ادامه تاکید کرد: بنابراین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با کارنامه‌ای که از نظر آماری در اختیار دارد و با داشتن ساختاری که دبیر کل آن رییس یک فدراسیون است، به هیچ وجه توانایی مدیریت بر کنترل دوپینگ فوتبال ایران را ندارد.