جاده خاکی زده‌اید آقای صفایی؟

علی عالی

«حتی اگر رییس‌جمهور هم بیاید مشکلی وجود ندارد» این جمله یادگار از زبان رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال است که پس از خبردار شدن از حضور علی آبادی در اولین دوره انتخابات فدراسیون فوتبال به خبرنگاران اعلام داشت. رییسی که به‌عنوان تنها اصلاح‌طلب صاحب قدرت در دولت اصولگرای نهم هم مورد وثوق دوستان بود و هم می‌توانست مانوری تبلیغاتی برای جریان دوم خرداد داشته باشد. هنوز از یاد نبرده‌ایم که تهدید به استعفای صفایی فراهانی در روزهای ابتدایی فعالیت کمیته انتقالی تا چند روز تیتر اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و ورزشی بود و تا چه میزان نام اورا نقل محافل ساخت. موضوعی که در جلسه‌ای غیرعلنی با رییس ورزش ایران و کاندیدای آینده انتخابات حل و فصل شد و هیچگاه هم برای افکار عمومی مشخص نشد که محتوای آن جلسه چه بود.

محمد کردبچه را شاید ورزشی‌ها کمتر بشناسند اما آنها که دستی در اقتصاد دارند بخوبی می‌دانند که چه فرد قهاری در بودجه‌نویسی و حوزه مورد علاقه‌اش، تدوین بودجه‌های سنواتی است و از تکنوکرات‌های قدیمی محسوب می‌شود که در ابتدای دوران دولت نهم و حضور فرهاد رهبر به‌عنوان رییس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی از سازمان کنار گذاشته شده است. اما گذر دوران و خلا بزرگی که در بودجه‌نویسی برای دولت پیش آمد موجب گردید تا نومحافظه‌کاران بار دیگر دست نیاز به سویش دراز کنند و از دانش فنی‌اش بهره‌مند

شوند. اما از آنجا که کردبچه ارتباط خوبی با رسانه‌ها و مخصوصا روزنامه‌های اصلاح‌طلب داشت موجب گردید تا ابتدا به او تذکر و سپس شماره تلفن همراهش را تغییر دادند تا با تاکید بر ممنوعیت مصاحبه با خبرنگاران، وی تنها با اجازه رییس سازمان اقدام به صحبت کند. گویی سرنوشت صفایی‌فراهانی هم اینگونه رقم خورده، او به میدان مدیریت اصولگرایان وارد شده و در تبلیغاتی‌ترین نقطه ایستاده والبته کسی جرات محدود کردنش را ندارد، اما جالب اینجا است که صفایی با بی احترامی با اصحاب رسانه برخورد می‌کند و خبرنگارانی را که از روزنامه‌های مختلف تماس می‌گیرند ناکام می‌گذارد و بدتر از آن بدون هیچ مقدمه‌ای ناگهان ارتباط را قطع می‌کند و موضوع را پایان یافته می‌داند، کاری که قبل از این شاهدش نبودیم.

از طرفی نامه‌ای که از سوی فیفا آمده ونسبت به حضور رییس سازمان ورزش ایران هشدار داده هنوز سر به مهر مانده و میان کیومرث هاشمی و محسن صفایی فراهانی مسکوت نگاه داشته شده است. از سوی دیگر رییس کمیته انتقالی می‌خواهد هرچه زودتر انتخابات برگزار شود تا وجهه‌اش بیش از این خدشه دار نشود چرا که او حاضر نیست اعتبار خود را بخاطر شخص دیگری در فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا از دست بدهد. موضوع مهم اینجا است که روابط عمومی فیفا در پاسخ به یکی از خبرگزاری‌ها می‌نویسد: «قرار بود انتخابات در تاریخ ۱۵ اکتبر برگزار شود؛ اما بدون هیچ توضیحی و به طور ناگهانی، متوجه شدیم که این انتخابات با تاخیر برگزار می‌شود.» و همین نشان می‌دهد شفاف‌سازی لازم نه تنها برای مردم نشده بلکه موضوع حتی برای فیفا هم روشن نگشته و همه چیز در مکنونات قلبی صفایی با دوستان کمیته انتقالی مانده است. صفایی می‌ترسد این‌بار هم انتخابات عقب بیفتد و تعلیق دامان فوتبال ایران را بگیرد و اینگونه اعتباری که سال‌ها برایش زحمت کشیده بخاطر انتخاباتی از دست برود و برای همین به «هر طریقی» می‌خواهد این مشکل را از سرش باز کند. اظهارنظرهایش در خصوص انتخابات، انتخاب سرمربی خارجی و حتی قطع تلفن خبرنگاران بصورت بسیار زننده ناامیدمان می‌کند. او هیچگاه این‌گونه نبود.

اینکه صفایی همچون کردبچه با دولت نهم همکاری می‌کند جای سوال نیست، اینکه صفایی مشاورت‌های لازم برای حضور علی آبادی در انتخابات را مهیا می‌کند محل مناقشه نیست، اینکه صفایی به هر دری می‌زند تا انتخابات را به هر‌ترتیبی برگزار کند چندان مهم نیست، اما اینکه او از اطلاع‌رسانی فرار کند و غیرشفافانه با مسائل برخورد کند هیچگاه در قاموس او و همفکرانش قرار نداشته است. فوتبال ایران مثال مستقیمی از منافع ملی است و ملت حق دارد تا نسبت به اتفاقات آن آگاه باشد، همان‌گونه که اطلاع‌رسانی درباره سیاست خارجی، سیاست‌های داخلی، موانع توسعه، برنامه‌ریزی دولت، حرکت بر اساس سند چشم‌انداز و عدول دولت از برنامه چهارم در راس مصاحبه‌های همفکران «آقای رییس» قرار دارد. لطفا از منافع ملی دفاع کنید حتی اگر‌اشتباهی رخ داده است.