در روئینگ شانس المپیکی شدن داریم

حمید رجبی

رییس فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب دیروز در نشست مطبوعاتی به بیان عملکرد قایقرانان در مسابقات قهرمانی آسیا و برنامه‌های المپیکی این فدراسیون پرداخت. احمد دنیا مالی که در نشست خبری با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: اگر رشته‌های مختلف این فدراسیون از همدیگر جدا شوند و مستقل عمل کنند روند نتیجه‌گیری این رشته‌ها بسیار روبه‌رشد خواهد شد.

وی گفت: یکی از مشکلات جدی ما این است که در آسیا با چهار یا پنج فدراسیون روبه‌رو هستیم. به طور مثال رشته دراگون بت، دارای فدراسیون جهانی مستقل است و در آسیا نیز فعالیت می‌کند اما در ایران این رشته با قایقرانی یکی است.

رشته‌های اسکی روی آب، کانو و کایاک و رویینگ از دیگر رشته‌هایی هستند که باید جدا شوند. این رشته‌ها باید مثل دیگر نقاط جهان از یکدیگر جدا باشند.

ما اگر بخواهیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم، باید وارد چنین مرحله‌ای شویم.

وی افزود: ما فعلا به دنبال قهرمانی آسیا هستیم، اما با پتانسیلی که در این راه داریم به دنبال اهداف جهانی هستیم.

دنیامالی ادامه داد: ما یک طرح سه‌ساله عملکرد زیربنایی در رشته‌های مختلف داریم و در آن طرح کار را به صورت علمی و به دور از حاشیه و بزرگنمایی دنبال می‌کنیم.

در این مسیر گلوگاه‌ها و مشکلات از جمله نبود تجهیزات را شناسایی و در جهت برطرف کردن آنها برآمدیم.

او گفت: ما با راه‌اندازی رشته‌های دراگون بت و روئینگ، شمار ورزشکاران قایقرانی را به ۱۰هزار نفر رساندیم. هرچند که هنوز با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم ولی براساس برنامه ۵ساله فدراسیون باید به ۵۰هزار ورزشکار برسیم.

رییس فدراسیون قایقرانی درخصوص برنامه‌های کسب سهمیه المپیک گفت: تیم اسلالوم ایران در یک یا دو ماده مردان و زنان در تایلند شانس کسب سهمیه دارد اما کار بسیار سختی است چون تنها قایق اول به المپیک اعزام می‌شود و ما برای آماده‌سازی این تیم یک اردوی ۳۰ تا ۴۰روزه در خارج از کشور خواهیم داشت. در رشته روئینگ نسبت به بقیه شانس بیشتری برای دریافت سهمیه داریم چون در این رشته سه قایق به المپیک راه پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: قایقرانی ایران فقط به صرف سهمیه و اینکه در المپیک حضور داشته باشد برنامه‌ریزی نمی‌کند. نمی‌خواهیم جزء کشورهای آخر باشیم بلکه در نظر داریم عملکرد قابل‌قبولی به دست آوریم.

دنیامالی گفت: کار در رشته اسلالوم نیازمند داشتن پیست استاندارد و لحاظ کردن شرایط ایمنی است که هنوز این شرایط مهیا نشده است.

اما با حمایت سازمان تربیت‌بدنی طرح ساخت یک پیست در قسمت شرقی دریاچه آزادی در دست بررسی است.

رییس فدراسیون قایقرانی در پایان در مورد رشته کانوپولو مردان و جذب یک مربی خارجی برای این قسمت گفت: در این قسمت مربیان سطح اول جهانی کم است و اگر هم وجود داشته باشد دستمزدهای بالایی می‌خواهند. این مربیان به صورت گروهی کار می‌کنند. به طور مثال مربیان هلندی برای حضور ۴ماهه در ایران مبلغ هفتاد هزار یورو را درخواست کرده‌اند که در توان فدراسیون نیست.

ما در کنار مربیان خارجی از مربیان ایرانی نیز به عنوان کمک‌مربی استفاده می‌کنیم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی سطح فنی مربیان داخلی را بالا می‌بریم.