دنیای اقتصاد - تیم ملی در پیونگ یانگ تنها توانست یک مساوی به دست بیاورد تا امید‌هایش برای صعود به جام جهانی کمرنگ و کمرنگ‌تر شود؛ تیم ملی کشورمان در ۱۴ بازی ۳۶ سال گذشته در برابر کره شمالی هیچگاه بازنده نشده و ۱۱ پیروزی و ۳ تساوی را در کارنامه خود ثبت کرده است. یک قدم تا خداحافظی با جام جهانی

امید صعود کمرنگ‌تر شد

تیم ملی در پیونگ یانگ تنها توانست یک امتیاز به دست بیاورد تا امید‌هایش برای صعود به جام جهانی کمرنگ و کمرنگ‌تر شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت ۱۲:۳۰ دیروز در ورزشگاه «یانگ گاکدو» پیونگ یانگ با ترکیبی متفاوت گام به میدان گذاشت و در نیمه اول نمایشی خوب داشت و حتی برتر از تیم میزبان ظاهر شد. در این نیمه تیم ملی با برنامه‌تر از میزبان سرخپوش خود بازی می‌کرد و چند شانس مسلم گلزنی نیز بدست آورد که مهمترین آن ضربه مسعود شجاعی به تیر دروازه کره شمالی بود. او در دقیقه ۵ روی ارسال حسین کعبی از جناح راست با ضربه‌ای فنی تیر دروازه کره را به لرزه درآورد. شجاعی هشت دقیقه بعد پاس پژمان نوری را با ضربه‌ای آرام به دروازه بان حریف سپرد.

شاگردان افشین قطبی در نیمه اول نبض بازی را در دست داشتند و یکبار دیگر تا آستانه گلزنی پیش رفتند. در دقیقه ۴۱ روی پاس عمقی علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا توپی را برای وحید‌هاشمیان فرستاد که او با بی دقتی توپ را به بیرون زد.

اما کره شمالی در نیمه دوم نبض بازی را در دست گرفت و شروعی توفانی داشت. ضربات «چایونگ پی» و «پارک نام چول» در دقیقه ابتدایی نیمه دوم کره شمالی را تا آستانه فروپاشی دروازه ایران پیش برد، اما بی دقتی مهاجم این تیم و البته درخشش مهدی رحمتی مانع از گلزنی تیم میزبان شد. کره شمالی در نیمه دوم بازهم صاحب شانس و موقعیت‌های گلزنی شد، در دقایق ۶۵ و ۷۸ شوت‌های سرکش پارک نام چول راهی به دروازه ایران نیافت و مهدی رحمتی یک تنه مقابل ضربات او ایستاد.

شاگردان قطبی که در نیمه دوم بیشتر دفاع می‌کردند دوبار صاحب موقعیت شدند. یکبار شوت مهرزاد معدنچی در دقیقه ۷۲ که دروازه‌بان کره شمالی آن را به کرنر فرستاد و دیگری حرکت چشم بسته و انفرادی کعبی که با بی دقتی او به تور دروازه کره شمالی نرسید. بازی در دقایق پایانی در کنترل کامل تیم میزبان بود، کره‌ای‌ها بارها تا مرز گلزنی پیش رفتند و به واقع مستحق یک گل بودند، اما در گلزنی ناکام ماندند تا این بازی حساس و نفس گیر با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یابد.

تیم ملی کشورمان با ترکیب سید مهدی رحمتی، حسین کعبی،‌ هادی عقیلی، سید جلال حسینی، محمد نصرتی (محمدرضا خلعتبری - ۸۷)، آندرانیک تیموریان، پژمان نوری، علی کریمی، مسعود شجاعی، مهدی مهدوی کیا و وحید‌هاشمیان (محسن خلیلی -۶۶) (مهرزاد معدنچی - ۷۱) به مصاف کره شمالی رفت.

قضاوت دیدار کره شمالی - ایران برعهده سان بائو جی از چین بود. او در این بازی به مسعود شجاعی،‌ هافبک تیم ملی فوتبال ایران کارت زرد نشان داد.

قطبی و چند سوال

شکل کلی بازی ایران در این دیدار تفاوت چندانی با بازی‌های پیشین به سرمربیگری علی دایی نداشت. در حالی که انتظار می‌رفت روحیه برتری جویی که قطبی مدام از آن صحبت می‌کرد در تیم جاری باشد و ایران بتواند موقعیت‌های بیشتری روی دروازه حریف خلق کند. افشین قطبی در بازگشت به فوتبال ایران نشان داد که بیشتر به آگاهی‌های پیشین خود متکی است، چرا که آرش برهانی را روی سکو نشاند و سمت راست تیم ملی را بار دیگر در اختیار زوج ناکارآمد کعبی-مهدوی کیا قرار داد. نقطه اوج اشتباهات سرمربی تیم ملی هم آن جا بود که در دقیقه ۶۶ وحید‌هاشمیان را بیرون کشید تا بازیکن مورد علاقه اش محسن خلیلی را جایگزین کند، اما خلیلی که هنوز شرایط شرکت در مسابقات سنگین را پیدا نکرده، یک دقیقه بعد مصدوم شد و یکی از تعویض‌های ایران را سوزاند.

به معجزه و حماسه نیازمندیم

با تساوی ایران در پیونگ یانگ‌، شرایط صعود برای ایران دشوارتر شد، اما ایران هنوز برای صعود به عنوان تیم سوم شانس دارد.

۱ - در حال حاضر کره جنوبی با سه بازی باقی مانده از پنج بازی قبلی ۱۱ امتیاز کسب کرده است و در صورت پیروزی در بازی امشب مقابل امارات به جام جهانی صعود خواهد کرد. تیم کره شمالی نیز با ۱۱ امتیاز فعلا تیم دوم گروه است‌. آنها با ۱۱ امتیاز تیم دوم گروه هستند، اما تک بازی باقیمانده آنها در عربستان شانس آنها را حداقلی به نظر می‌رساند.

۲ - عربستان که با ۱۰ امتیاز تیم سوم گروه B است‌، چهارشنبه در یک بازی بسیار حساس با کره جنوبی بازی می‌کند و سپس در ریاض میزبان کره شمالی خواهد بود که پیش بینی اولیه کسب ۴ امتیاز از این دو بازی است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد کره شمالی ۱۱ امتیازی خواهد ماند و ایران در صورت برد در دو بازی باقیمانده ۱۳ امتیازی می‌شود‌. که حتی در صورت برد کره جنوبی در سئول مقابل عربستان ما می‌توانیم با این تیم در امتیاز مساوی قرار بگیریم‌.

۳ - بنابراین نا امید نباشید و به بازی امارات فکر کنید که می‌تواند ما را ۱۰ امتیازی کند. در این صورت ماییم و بازی آخر در کره جنوبی که مطمئنا برای کمک به همسایه شمالی در بازی آخر با تمام قوا بازی می‌کند. ضمنا اگر عربستان کره‌شمالی را ببرد حتی ما با تساوی به عنوان تیم سوم صعود می‌کنیم‌. در شرایط فعلی ما شرایطی مشابه به سال ۱۹۹۸ پیدا کرده‌ایم و به یک صعود معجزه آسا نیازمندیم!

نصیرزاده: داور دوست نداشت ایران ببرد

هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری معتقد است: انتخاب داور چینی از سوی کنفدارسیون فوتبال آسیا برای دیدار با کره شمالی کج سلیقگی بود.

وی گفت:‌ قبل از برگزاری مسابقه ایران و کره شمالی برخی کارشناسان به دلیل رابطه نزدیک چین و کره شمالی انتخاب سامبا اوجی برای قضاوت این دیدار را یک

کج‌سلیقگی از سوی کنفدارسیون آسیا می‌دانستند. ‌این داور نشان داد بی‌میل نیست که کره شمالی برنده این مسابقه باشد. بی‌توجهی او به خطاهایی که روی مهدوی‌کیا، شجاعی و هاشمیان در طول مسابقه انجام شد و عدم اعلام دو کرنر به سود ایران نشانگر این بود که سامبا اوجی بی‌طرفانه قضاوت نمی‌کند.

این کارشناس داوری تاکید کرد: در نیمه اول اگر چه هاشمیان به دلیل تنه شدیدی که به بازیکن حریف زد،‌ از گرفتن یک اخطار فرار کرد، اما در مجموع باید گفت داور به دلیل حسی که به بیننده منتقل می‌شد علاقمند بود خطاهای کوچک را به نفع کره شمالی سوت زده و از اعلام این خطاها برای ایران خودداری کنند.

نصیرزاده تصریح کرد: اگر چه در درون محوطه جریمه دو تیم اتفاق خاصی رخ نداد، اما در مجموع نوع سوت زنی داور چینی متمایل به کره‌ای‌ها بود هر چند او هیچ گاه در تعیین نتیجه مسابقه نقشی نداشت.