خبرگزاری فارس- یک کارشناس ورزشی گفت: آنها که از حضور چند تازه به ورزش آمده از سوی رییس سازمان می‌گویند، انتقادی به از دست دادن سهمیه‌ای که ۲۰ سال برای آن زحمت کشیده بودیم، نکردند؟ غلامحسین شعبانی ‌ اظهار داشت: وقتی بعد از سال‌ها که با کسی مخالف بودی و همیشه منتقد او، هنگامی که می‌بینی کار خوبی انجام داده، چه باید بکنی؟ می‌توانی برای حفظ پرستیژ خود به مخالفت ادامه دهی و دلیل بیاوری تا حتی کار خوب او را هم بد جلوه دهی. این شیوه‌ای است که گاه اهل سیاست به آن دست می‌زنند و می‌خواهند به هر قیمتی شده رقیب را از میدان بیرون کنند. گاه این گروه‌زدگی چنان می‌شود که از باطل خودی به شدت دفاع می‌کنند و به حق جناح مقابل به شدت حمله‌ور می‌شوند.

وی ادامه داد: طبیعی است که اگر چنین روحیه‌ای حاکم شود منافع ملی نیز، قربانی است که در پاسخ منافع باندی و حزبی ذبح می‌شود. این شیوه‌ای است که اگر اعمال شود، نهایت بی‌انصافی است و کاری است دور از اخلاق. راهی هم هست که فارغ از همه آنچه که گفته‌ای و اختلاف‌ نظری که داری، کار خوب کسی را که سال‌ها منتقد او بوده‌ای، تحسین کنی و آن را عیان‌سازی.

مدیرمسوول و سردبیر نشریه دنیای ورزش عنوان کرد: پس از ثبت‌نام نامزدهای پست‌های مختلف کمیته ملی المپیک، مشخص شد که بیش از سی نفر داوطلب شده‌اند تا برای مسوولیت‌های مختلف این کمیته شرکت کنند. عده‌ای که در میان آنها حتی برخی از نمایندگان مجلس هم بودند دست به انتقاد زدند که چرا مهندس علی‌آبادی نامزد شده و بهتر است که انصراف دهند. نمی‌دانم هدف از بیان این سخنان چه بوده و انگیزه اصلی چه محرکی بوده؛ اما تصور می‌کنم برخی از این دوستان نمی‌دانند در انتخابات قبلی چه گذشته و چه اتفاقاتی رخ داده که حالا اینگونه سخن می‌گویند.

وی افزود: در همه دوره‌ها، تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده بسیار محدود بود و فقط چند نفر بیشتر از تعداد لازم ثبت‌نام می‌کردند؛ چرا که از قبل معلوم بود کرسی‌ها میان عده معلومی می‌شود؛ اما این بار ثبت‌نام بیش از سی نفر و نزدیک به نیمی از اعضای مجمع حکایت از آن دارد که منعی وجود نداشته و افراد مختلف احساس کرده‌اند که در یک میدان نسبتا آزاد پای می‌گذارند. ممکن است بگویند بسیاری از این افراد ممکن است روز انتخابات اعلام انصراف کنند، خواهم گفت این کار در دوره‌های قبل هم ممکن بود؛ ولی چرا در آن دوره‌ها چنین شد. ممکن است یک وقت انصراف به دلیل اجبار باشد که پسندیده نیست ولی ممکن است انصراف به دلیل آن باشد که فردی پس از رایزنی‌ها به این نتیجه رسیده که باید انصراف دهد که به‌طور قطع تعدادی از این داوطلبان به این مرحله خواهند رسید. غلامحسین شعبانی در گفت‌و‌گو با فارس خاطرنشان ساخت: در دوره قبل کلیه معاونان سازمان نامزد سمت‌ها شدند که به ترتیب عناوین رییس، دبیرکل، نایب رییس و هیات اجرایی را به دست آوردند؛ اما در این دوره هیچ‌کدام از معاونان چنین نکرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام نکردند. این حق آنها بود که ثبت‌نام کنند؛ ولی برای پرهیز از شبهه، حتی از حق خود هم گذشتند. ممکن است بگویید اگر ثبت‌نام حق آنهاست، پس معاونین دوره قبل هم این حق را داشته و نسبت به آنها انتقادی نیست؛ خواهم گفت چنین است؛ اما کار اخلاقی زمانی است که انسان‌ها از حق خود بگذرند. وی ادامه داد: در دوره قبل سخن از برخی اعمال فشارها بود و برخی روسای فدراسیون‌ها که هنوز هم حاضر هستند، به خوبی می‌دانند چه تماس‌هایی با آنها گرفته و چگونه از برخی خواسته شد کناره‌گیری کنند و به برخی دیگر گفته شد به چه کسانی رأی دهند؛ اما در این دوره هنوز هیچ چیز مشخص نیست. معلوم نیست نامزدهای سازمان چه کسانی هستند. اهالی ورزش بخوبی دوره‌هایی را به یاد می‌آورند که چگونه اعضا جمع می‌شدند یا چه کسانی مقابل در ورودی می‌ایستادند. ائتلاف کردن هیچ اشکالی ندارد؛ اما اشکال آنجایی است که تعامل جای خود را به زور و اجبار بدهد. فقط کافی است سخنان مهندس هاشمی‌طبا را در برنامه‌های سیما می‌شنیدید تا متوجه می‌شدید که چه کسانی چکار کردند.

شعبانی با اشاره به انتقاد مبنی بر حضور علی آبادی در انتخابات، ‌گفت: در دوره‌های قبل نیز چنین بوده و رییس سازمان یا نماینده سازمان نامزد شده است. این نباید، نباید قانونی است؟ در حالی‌که قانون منعی برای داوطلب شدن رییس سازمان قائل نشده، برخی نمایندگان مجلس که جزو قوه مقننه هستند، از ایشان می‌خواهند که نامزد نشوند. آخر چرا باید کسی که قانونگذار است، چنین نکته‌ای را بگوید؟ ممکن است بگویند که این باید مصلحتی یا اخلاقی است که در آن صورت باید به ملاک‌ها و معیارها رجوع کرد؛ چرا که چه بسا برداشت از مصلحت‌ها با معیارهای اخلاقی طرفین متفاوت باشد.

این کارشناس ورزشی درباره حضور کارشناسانی از سوی سازمان ورزش، عنوان کرد: بسیار پسندیده است که این افراد از چهره‌های شناخته شده ورزش باشند؛ اما باز هم باید این را اساسنامه تعیین کند، نه افراد. اگر در اساسنامه بندی وجود داشت که تاکیدی کرد این نمایندگان‌ باید مثلا از قهرمانان ورزش باشند، رییس سازمان می‌تواند کار دیگری انجام دهد؟