اگر المپیک صنعت داشتیم چند مدال می‌گرفتیم؟

سید مصطفی هاشمی‌طبا

همواره بحث تشکیل وزارت ورزش مطرح شده، اما بعد از بررسی‌های مختلف از آن صرف‌نظر کرده‌اند، مگر در سایر وزارتخانه‌ها که به مجلس پاسخگو هستند، چه اتفاقی افتاده است. از مجلس سوم به بعد همواره این بحث مطرح شده است، ولی بعد از جلسات مختلف از آن صرف‌نظر می‌کنند، این بحث کهنه‌ای است. استدلال مجلسیان این است که با تشکیل وزارت ورزش مجلس می‌تواند از وزیر بازخواست کند، اما این نکته وجود دارد که درباره‌ سایر وزارتخانه‌ها که مجلس می‌تواند از وزیر بازخواست کند، چه اتفاقی افتاده است؟

بازخواست مجلس به بهبود شرایط نمی‌انجامد، ساختار کنونی ورزش زیرنظر یک شورا است که شخص رییس‌جمهور آن را اداره کرده و یک سری از مقامات کشور هم عضو شورا هستند و این ساختار می‌تواند موثر باشد؛ اما متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از مقامات که عضو شورا هستند به کار ورزش اهتمام ندارند، در حالی که اگر اعتقاد داشته باشیم که کار ورزش باید سامان بگیرد، این ساختار می‌تواند موثرتر از تشکیل وزارت ورزش باشد. درد ورزش ما مثل درد بقیه مملکت است. اگر در سایر جوانب مثل کشاورزی، صنعت و.... هم یک المپیک برگزار شود و همه صنعت کاران مطرح کشورهای جهان در آن المپیک شرکت کنند آن وقت چند مدال خواهیم گرفت. مشکل کشور ما، عقب ماندگی است و در بحث‌های مدیریتی، علمی و فنی مشکل داریم. وقتی به آن کارهایی که باید بشود کسی توجهی نمی‌کند، تا سال‌ها بعد هم همین داستان تکرار می‌شود و این شعارها هیچ کدام به ثمر نمی‌رسد. بعد از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی رهبر معظم انقلاب به من گفتند که دو مدال طلا شایسته جوانان کشور ما نیست. من از سال ۸۰ تاکنون در سازمان ورزش نبوده‌ام، اما بررسی کنید که واقعا از آن زمان به بعد در ساختار ورزش ایران و ساختار ورزش آموزش و پرورش چه تغییری صورت گرفته است که انتظار داریم ایران پا به پای سایر کشورهای جهان پیشرفت کند.

با کلمه ساختار مثل آچار فرانسه برخورد می‌کنند و چون کلمه‌ا‌ی برای بیان مشکلات نمی‌یابند، مشکل ساختار از نظر بعضی‌ها مشکل نبود باشگاه‌ها به معنی واقعی است. گاهی منظور از مشکل ساختار وابستگی فدراسیون‌ها به سازمان است. از سویی ما برنامه خاصی برای امور تربیتی و ورزشی نوجوانان و جوانان در مدارس نداریم و بعضی منظورشان از مشکل ساختار تفکیک سازمان و کمیته ملی المپیک است. بحث فرهنگ و ورزش در مجموعه‌ دولت‌های ما فقط در حد شعار است. اگر به بودجه فرهنگ و ورزش نگاه کنیم، به راحتی می‌فهمیم که دولت‌ها چقدر برای ورزش ارزش قایل هستند. ورزش در اولویت آخر قرار دارد.

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی

منبع:ایسنا