کریس، خیابانی و آلمان بی‌نوا!

چرا پنالتی نگرفتی؟

از همان ابتدا هم کاملا روشن به نظر می‌رسید که نبرد آلمان و اسپانیا بسیار نزدیک و غیرقابل پیش‌بینی است. این مسابقه که برخی از آن به عنوان فینال زودرس هم یاد می‌کردند، دقیقا همین‌طور از آب درآمد و واقعا در جریان بازی هم نمی‌شد حدس زد کدام تیم بخت بیشتری برای پیروزی دارد؛ گاهی اسپانیا مسلط می‌شد و گاهی آلمان. نیمه اول بازی چندان چنگی به دل نمی‌زد. در آغاز نیمه دوم اسپانیا با گل دنی اولمو از میزبان پیش افتاد. از اینجا به بعد آلمان به‌شدت فشار آورد تا نهایتا در آخرین دقایق توسط فلورین ویرتز به گل مساوی دست پیدا کرد و بازی را به وقت‌های اضافی کشاند. این دو وقت ۱۵ دقیقه‌ای هم با فراز و فرودهای زیادی سپری شد و در حالی که همه بیننده‌ها تصور می‌کردند مسابقه به ضربات پنالتی خواهد کشید، میکل مرینو در دقیقه ۱۱۹ برای ماتادورها گل زد و کار را تمام کرد. فشار آلمان در آخرین ثانیه‌ها برای جبران نتیجه به جایی نرسید و تنها باعث اخراج کارواخال از زمین مسابقه شد؛ مدافع راستی که حالا دیدار نیمه‌نهایی با فرانسه را از دست خواهد داد. اتفاق بحث‌برانگیز این مسابقه اما در دقیقه ۱۰۵ رخ داد؛ زمانی که شوت بازیکن اسپانیا به دست مارک کوکوریا، مدافع اسپانیا خورد، اما داور پنالتی نگرفت و VAR هم رای او را برنگرداند. با توجه به باز بودن دست، این موضوع بسیار عجیب بود و حتی تا همین حالا هم محل بحث و جدل بوده است. با این حال فرضیه غالب آن است که پیش از این شوت و روی ارسال توپ اول، نیکلاس فولکروگ در آفساید قرار داشته که کمک‌داور آن را هم نادیده گرفته. در نهایت کمک‌داور ویدئویی با توجه به اینکه آن آفساید قبل از هند پنالتی بوده، پرونده را بسته و وارد صحنه نشده است. به هر تقدیر حالا میزبان اوت شده و خلاص!

وداع تلخ کریس

در دومین بازی جمعه‌شب اما تیم ملی پرتغال به تساوی بدون گل برابر فرانسه دست یافت و احتمالا با تجربه شیرینی که از مهار سه ضربه پنالتی بازیکنان اسلوونی در مسابقه قبلی توسط دیوگو کاستا داشت، با خیال راحت کار را به این ضربات کشاند، اما این‌بار آن نتیجه تکرار نشد. از مجموع ۱۰ ضربه شلیک‌شده به سمت دروازه‌ها، ۹ ضربه گل شد و فقط یکی به تیر خورد که آن هم مربوط به شوت ژائو فلیکس بود. به این ترتیب در پایان مسابقه‌ای که اصلا در حد و اندازه‌های نام دو تیم نبود، پرتغال از جام خداحافظی کرد. جالب است که از یورو ۲۰۱۲ به بعد هرگز در مسابقات حذفی هیچ دیدار بدون گلی نداشتیم، اما پرتغال ملال‌آور در دو بازی پیاپی برابر اسلوونی و فرانسه این نتیجه را به ثبت رساند! بازنده بزرگ این جام بدون تردید کریستیانو رونالدو بود که در فرمی ناآماده نتوانست به تیمش کمک کند. او برابر اسلوونی پنالتی خراب کرد و مدیون کاستا شد، در مسابقه با فرانسه هم یک موقعیت عالی را از کف داد، اما این‌بار دیگر کسی نبود که جورش را بکشد. به این ترتیب یورو ۲۰۲۴ به نخستین تورنمنت بزرگی تبدیل شد که رونالدو در آن گل نزد و البته که بعید است تورنمنت دیگری برای او در کار باشد. از آن سو، فرانسه هم در حالی به نیمه‌نهایی رسید که بازیکنان این تیم هنوز یک گل هم در جریان بازی نزده‌اند!

و در نهایت جواد، جواد!

از مسائل فنی یورو که بگذریم، تازه می‌رسیم به درد‌دل میلیون‌ها ایرانی که مسابقه حساس اسپانیا و آلمان را از شبکه سوم و با گزارش جواد خیابانی دنبال کردند. سال‌هاست که از این گزارشگر کهنه‌کار تلویزیون انتقاد می‌شود، اما عملکرد او در این بازی حتی از استانداردهای خودش هم فراتر بود. خیابانی در این بازی رکورد اشاره به مطالب نامربوط را شکست، اسم داور را اشتباه گفت، بارها جام‌جهانی ۲۰۱۴ را به سال ۲۰۱۶ برد، سر گل اول اسپانیا حواسش به تصویر نبود و جا ماند و در ادامه به فوتبالیست‌های داخلی تشر زد که بازی کردن را از ستاره‌های آلمان و اسپانیا بیاموزند. خب البته ایده بدی نیست؛ به شرط اینکه خودش هم کمی پای کار گزارشگران نامدار و حرفه‌ای اروپایی بنشیند و تفاوت را ببیند! اوج شاهکارهای خیابانی در این شب، اما جایی بود که او دو دقیقه قبل از سوت پایان داور به اشتباه با تماشاچیان تلویزیونی خداحافظی کرد و رفت، آهنگ پخش شد، آلمان حمله کرد، ایستگاهی گرفت، کارواخال اخراج شد و تازه آقا جواد روی آنتن برگشت: «نه، انگار بازی هنوز تمام نشده!» یادت هست دنبال کارهای بازنشستگی‌ات بودی آقای خیابانی؟ چی شد پس؟!