دنیای تلخ فرهاد

فرهاد مجیدی به عنوان قهرمان بدون شکست ایران راهی تیم درجه دو اماراتی شد، اما حضورش روی نیمکت کلبا به فصل دوم هم نرسید. اتفاقی که برای مربیان موفق سالیان اخیر فوتبال ایران در خارج از کشور، یک غم مشترک بوده است.

تزلزل آقای قهرمان

کلبا در شبی که مهدی قائدی موفق به گلزنی شد، ۲بریک به البطائح باخت تا با دو بازی بیشتر، تنها دو پله با منطقه سقوط فاصله داشته باشد. تیمی که سال گذشته به نسبت بضاعتش نتایج خوبی کسب کرد و انتظار می‌رفت امسال به رتبه‌ای بهتر از هشتمی فصل قبل برسد، در عمل وارد بحران شده و آمار تنها دو برد در یازده بازی اخیر این موضوع را ثابت می‌کند. میانگین امتیازگیری اتحاد کلبا در فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ امارات، ۱.۲۶ به ازای هر بازی بود که این معدل در فصل جاری به ۰.۸۶ امتیاز رسیده است. مجیدی در امارات بیکار شد اما حقیقت اینجاست که او به عنوان مربی‌ای که استقلال را پس از یک دهه به قهرمانی مقتدرانه رسانده، باید گام‌های بزرگ‌تری را در ادامه مسیر حرفه‌ای خود بردارد. هرچند باید اعتراف کرد که صرف مربیگری در کشورهای خارجی آن‌هم در دوره‌ای که خبری از ایرانی‌ها در خارج از کشور نیست، می‌تواند نوعی موفقیت محسوب شود، اما مساله اینجاست که موفقیت در لیگ وطنی و سپس ناکامی در خارج از کشور نشان می‌دهد که سقف فوتبال ایران تا چه اندازه کوتاه شده است. این گزاره تنها شامل تاکتیسین‌های ایرانی نمی‌شود و نگاهی به قدم بعدی مربیان موفق سالیان اخیر که عمدتا خارجی هم بودند، نشان می‌دهد که این معضل کاملا بین‌المللی است!

خارجی‌های ناکام

برانکو ایوانکوویچ احتمالا موفق‌ترین سرمربی خارجی سالیان اخیر فوتبال ایران بوده و این ادعا از کسب جام‌های فراوان و نسلی که برای پرسپولیس رو به زوال ساخت، پیروی می‌کند. شاید برخی سبک یا حتی دستاوردهای برانکو را دوست نداشته باشند، اما نمی‌توان سلطه او بر فوتبال داخلی ما را نادیده گرفت. همان‌طور که کارلوس کی‌روش در سال‌های ابتدایی حضور در تیم ملی علاوه بر موفقیت در نتیجه‌گیری، یک اتوریته گم شده را به فوتبال ایران تزریق کرد. اما سرنوشت هر دو نفر پس از حضور در ایران چه بود؟ برانکو که راهی الاهلی امارات شد و تنها چندماه بعد اخراج شد، سپس با تیم ملی عمان آن نتایج ضعیف را در جام ملت‌های آسیا گرفت. کی روش هم که اوضاعش تعریفی ندارد. ۴ سال قبل با کلی اعتراض از کلمبیا کنار گذاشته شد و سپس مصری‌ها هم نتوانستند حضورش را تحمل کنند تا پس از نتایج ضعیف با تیم ملی در جام جهانی قبل، اکنون خانه‌نشین شده است. این قصه برای گابریل کالدرون، سرمربی اسبق پرسپولیس هم صدق می‌کند که با بی‌عدالتی از تیم صدرنشین جدول کنار گذاشته شد، اما پس از یک تجربه کاملا ناموفق در الخور امارات، احتمالا این روزها به خداحافظی از دنیای مربیگری فکر می‌کند. اینها نشان می‌دهد که اگر یک مربی در ایران موفقیتی به دست آورد، بهتر است همین جا به فعالیتش ادامه بدهد چرا که آینده خوبی خارج از مرزها در انتظارش نخواهد بود!