انگلیس و عربسـتان؛ دو ابر ولخـرج!

رکورد‌شکنی

مطابق انتظار لیگ برتر انگلیس پرخرج‌ترین لیگ تابستان در تمام دنیای فوتبال بوده است. در مجموع امسال ۳۳۵ بازیکن به ترکیب ۲۰ تیم لیگ برتری اضافه شده‌اند که بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو خرج روی دست آنها گذاشته و رکورد تمام ادوار را شکسته است. البته از طرفی یک و نیم میلیارد هم از راه فروش بازیکن به حساب این باشگاه‌ها واریز شده که در مجموع، هزینه خالص لیگ برتر انگلیس را یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون یورو می‌رساند. عددی حیرت‌انگیز که در دنیا هیچ لیگی به آن نزدیک هم نشده به جز عربستان. تیم‌های سعودی امسال ۸۴۶ میلیون یورو برای خرید ۲۳۶ بازیکن هزینه کردند و در مقابل کل عایدی این لیگ از فروش بازیکن ۲۷ میلیون یورو بوده است؛ یعنی نزدیک به ۸۲۰ میلیون هزینه خالص! درست است که لیگ برتر عربستان کمتر از لیگ یک فرانسه (۹۰۰ میلیون یورو) و سری A ایتالیا (۸۶۴ میلیون یورو) هزینه کلی داشته، اما این دو لیگ درصد زیادی از هزینه‌های فوق را با فروش‌هایشان پوشش داده‌اند. در واقع لیگ فرانسه با احتساب درآمدهای فروش، تنها ۳۳ میلیون یورو هزینه خالص داشته و اوضاع ایتالیایی‌ها بهتر هم هست، چرا که در برآورد لیگ آنها برای تابستان امسال، ۱۶۱ میلیون یورو سود به ثبت رسیده است. بوندس‌لیگا، لالیگا، اردویژه هلند و چمپیونشیپ انگلیس هم در رده‌های بعدی پرخرج‌ترین لیگ‌های دنیای فوتبال بوده‌اند.

گران‌ترین‌ها

چلسی پرهزینه‌ترین تیم تابستان ۲۰۲۳ بوده که ۴۶۱ میلیون یورو هزینه کرده است؛ این یعنی کل هزینه خرید بازیکن توسط آبی‌ها در یک سال اخیر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو می‌رسد که حقیقتا دیوانه‌وار است. تیم بعدی اما یک ‌میهمان ناخوانده از خلیج فارس بوده است؛ الهلال عربستان که ۳۵۲ میلیون یورو برای خرید ستاره‌های قاره اروپا هزینه کرده و تیمی واقعا در حد رقابت در معتبرترین لیگ‌های اروپایی بسته است. سومین ولخرج تابستان هم با دلارهای قطری از فرانسه می‌آید. پاری‌سن‌ژرمن پس از رفتن لیونل مسی و نیمار، بازهم بریز و بپاش کرد و در این پنجره بیش از ۳۴۹ میلیون یورو هزینه کرد. تاتنهام با ۲۴۸ میلیون، منچسترسیتی با ۲۴۱ میلیون، آرسنال با ۲۳۴ میلیون و منچستریونایتد نیز با ۲۰۶ میلیون یورو در رده بعدی پرهزینه‌ترین تیم‌های تابستان امسال قرار دارند. در این بین گران‌قیمت‌ترین بازیکن هم دکلان رایس بوده است. خرید جدید آرسنال که ۱۱۶ میلیون یورو هزینه روی دست توپچی‌ها گذاشت و از آنجا که قراردادش ۶۰۰ هزار یورو بیشتر از کایسدو ثبت شده، بالاتر از هافبک اکوادوری چلسی در صدر فهرست قرار دارد. مطابق انتظار در بحث پرهزینه‌ترین‌ها پای انگلیسی‌ها وسط است، چرا که دو نفر بعدی از این کشور است. جود بلینگام که با ۱۰۳ میلیون یورو از دورتموند به رئال مادرید پیوست و هری کین که با ۱۰۰ میلیون تاتنهام را به مقصد بایرن مونیخ ترک کرد. حالا دیگر کار به جایی رسیده که در هر پنجره باید انتظار جابه‌جایی بازیکنان با ارقام چند صد میلیونی را داشت. ولی مثلا همین قیمتی که برای هری کین پرداخت شده، به پول ما چیزی در حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود. پس این‌گونه گردش مالی باشگاه‌های بزرگ دنیا را بسنجید.

دیوانه‌بازی لحظه آخری

همواره در ساعات پایانی نقل و انتقالات، اتفاقات ناگهانی زیادی انجام می‌شود. بامداد روز گذشته هم از این بابت به تاریخ پیوست چون جابه‌جایی‌های مهمی در آن لحظات انجام شدند. از جمله حضور قرضی ژائو کانسلو و ژ‌ائو فلیکس در بارسلونا، توافق قرضی منچستریونایتد و فیورنتینا بر سر سوفیان امرابات و منتفی شدن حضور پالینیا در بایرن مونیخ درحالی که وی تست‌های پزشکی را پشت سر گذاشته و حتی عکس هم گرفته بود از جمله اتفاقات عجیب لحظات پایانی بود.