داستان این کلمات!

راستش این است که دیگر همه خسته شده‌اند. مردم کلافه‌اند، تیم‌ها به ستوه آمده‌اند و خود داوران هم از این شرایط احساس درماندگی می‌کنند. در شرایطی که سیستم کمک‌داور ویدئویی حتی به کشوری مثل عراق هم رسیده، در ایران اصلا نمی‌دانیم کی قرار است مقدمات ورود این فناوری فراهم شود. به تازگی هم خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران گفته که نمی‌شود برای ورود VAR زمان تعیین کرد! این هفته هم بازی‌های مهمی برگزار شد که در برخی از آنها صحنه‌های بحث‌برانگیزی وجود داشت. استقلالی‌ها عقیده دارند در دربی یک هند پنالتی به سود آنها اعلام نشده، پرسپولیسی‌ها هم روی صحنه برخورد یامگا و مهدی عبدی در محوطه جریمه حریف اعتراض دارند، سپاهان هم می‌گوید داور پنالتی این تیم برابر ملوان را نگرفت. کی این بحث‌ها تمام می‌شود؟ فقط خدا می‌داند.

سوابق ریکاردو ساپینتو نشان می‌داد اهل جنجال است. او در فوتبال ایران هم استارتی پرحاشیه داشت و بارها و بارها محروم شد. با این حال بهبود نتایج آبی‌ها و فوتبال تمیزی که این تیم بازی می‌کرد، به تدریج باعث شد مرد پرتغالی آرام بگیرد و حساسیت‌ها هم کمرنگ شود. در این میان اما باخت به پرسپولیس که به روند ۱۰ بازی شکست‌ناپذیری آبی‌ها پایان داد، ساپینتو را به تنظیمات کارخانه برگرداند. او در پایان دربی تهران به پیام حیدری نزدیک شد و به زبان پرتغالی به داور شهرآورد فحاشی کرد. از آنجا که این تصاویر به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، ناظران اظهارات ساپینتو را لب‌خوانی کردند و جزئیات کار را درآوردند. سرمربی استقلال مصاحبه کرد و گفت فحش نداده و کلا انگلیسی حرف زده، اما در تلویزیون جزئیات بیشتری از این موضوع فاش شد. مجری یک برنامه ورزشی در مورد ساپینتو گفت: «یک درصد احتمال بدهید بعضی‌ها فرق زبان انگلیسی و پرتغالی را بدانند. شاید چیزهایی که ساپینتو گفته در فرهنگ خودش عادی است!»

شگفتی بزرگ هفته را ملوان آفرید؛ تیمی که در اصفهان سپاهان را متوقف کرد تا شاید بعد از ۲۱ سال یک بار دیگر پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کند. پس از این بازی و نمایش قابل تحسین نماینده انزلی، خیلی‌ها از اصالت و شرافت این تیم سخن گفتند و جنگجویی آنها را تحسین کردند. آیا این همه پافشاری، به معنای آن است که برخی تیم‌ها شرافتمندانه بازی نمی‌کنند؟ نمی‌دانیم. با این حال اگر در فوتبال ایران هم مثل لیگ‌های معتبر جهان به ازای رتبه تیم‌ها به آنان پاداش پرداخت می‌شد، شائبه کم‌کاری هم کمرنگ می‌شد، چرا که خود تیم‌ها انگیزه کافی برای کسب نتایج بهتر پیدا می‌کردند. ما را باش، چه توقعاتی داریم؛ اینجا به تیم قهرمان هم پاداش نمی‌دهند، چه برسد به تیم‌های دهم و یازدهم! تا این بساط هست، اتهامات راست و دروغ کم‌کاری هم پابرجا باقی خواهد ماند.