وزیری که زیر فشار است

وضعیت مبهم فدراسیون‌ها

در حال حاضر فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری، فدراسیون روستایی و عشایری، ژیمناستیک، وزنه‌برداری، شمشیربازی، آمادگی جسمانی، ‌سوارکاری، بدمینتون، اسکواش، گلف و ورزش‌های همگانی، یازده فدراسیونی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند. این بدعت تازه‌ای نیست و در تمام مدتی که سجادی حضور در وزارت ورزش را تجربه کرده، فدراسیون‌ها با مشکلات گسترده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کردند. عدم هماهنگی میان او و فدراسیون‌ها حتی با انتصاب یک معاون با‌سابقه هم حل نشد که هیچ، اوضاع را بدتر کرد. تا جایی که اختلاف و جدال لفظی علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی با محمد پولادگر، معاون ورزشی نه چندان محبوب این وزارتخانه، هنوز هم سوژه رسانه‌هاست. سجادی نه تنها نتوانست این اختلافات را مدیریت کند که به نوعی خودش را از چنین موضوعاتی کنار کشید. هادی ساعی که یک سال قبل رئیس فدراسیون تکواندو شد، می‌گوید هنوز موفق به دیدن وزیر ورزش نشده و داستان اختلافات این وزارتخانه با فدراسیون بدن‌سازی هنوز هم حل نشده است.

  پاداش‌های نامتوازن

بحث عدم توجه به زیرساخت‌های ورزش همگانی و ترویج آن، یکی از ایرادات بزرگی است که نمایندگان مجلس به سجادی وارد دانسته‌اند، اما اوضاع در ورزش قهرمانی هم چندان رو به راه نیست. بحث برانگیزترین اقدام اخیر، پاداش نجومی به اعضای تیم ملی فوتبال بود که مشخص نشد برای چه زمانی بوده، اصلا به چه کسانی تعلق گرفته و روند اعطای آن چگونه بوده است. به هرحال مجوز واردات خودرو در این شرایط کشور، نمی‌تواند پاداش کوچکی باشد؛ آن‌هم برای تیمی که نتوانست از آسان‌ترین گروه ممکن در جام‌جهانی صعود کند. این ریخت‌و‌پاش‌ها صدای دیگر ورزشکاران را درآورد که وزارت ورزش تبعیض بیش از اندازه‌ای را نسبت به رشته‌های مدال‌آور المپیکی و فوتبال روا می‌دارد. البته وزیر ورزش از مدال‌آوران بانو هم تقدیر و آن را اتفاقی نادر نامید، اما ۴۰ روز از این اتفاق نادر گذشته و هنوز پولی به بانوان ورزشکار پرداخت نشده است!

  فوتبال و حاشیه

برخی اقدامات حاشیه‌ای سجادی باعث شده جایگاه حقوقی او تحت تاثیر قرار بگیرد. ملاقات پرحاشیه با الناز رکابی، سنگ‌نورد تیم ملی که خروجی آن‌هم مشخص نشد یکی از این اقدامات بود که باعث شد دوست و دشمن نسبت به آن موضع بگیرند. حمایت بحث‌برانگیز از کارلوس کی‌روش هم یکی دیگر از این کارها بود که وزیر ورزش بی‌توجه به جایگاهش آن را در بوق و کرنا کرد. سجادی که از مصاحبه قبل از جام جهانی سرمربی پرتغالی با خبرنگار اسکای اسپورت به وجد آمده بود، شخصا مراتب تشکر را به حضور کی‌روش رساند و حتی پس از نتایج غیر قابل دفاع تیم ملی در جام جهانی، در فرودگاه گفت که از حالا باید از کی‌روش و کادرش حمایت شود که در جام ملت‌ها نتیجه بگیریم! سجادی درحالی آشکارا از تمایل برای ماندن سرمربی پرتغالی سخن گفته و می‌گوید که چنین تصمیمی اصلا در حوزه اختیارات او نیست، اما مساله اینجاست که او یا نمی‌داند جایگاهش کجاست، یا چیز کمتری می‌خواهد.