برد ایران مقابل ولز

 ایران که برای زنده نگه داشتن شانس صعود باید در این دیدار به پیروزی می‌رسید، سبک تهاجمی‌اش را ادامه داد؛ اتفاقی که به ندرت در زمان حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی دیده می‌شد. تیرک دروازه اما سهم مهمی در بسته نگه داشتن دروازه ولز داشت و نه سردار آزمون و نه قلی‌زاده نتوانستند از این سد بگذرند. بازی هرچه به سمت دقایق پایانی می‌رفت، این مورد مشتبه می‌شد که شاگردان رابرت پیج به تساوی علاقه بیشتری دارند. هرچند تقسیم امتیازات به نفع ولز هم نبود، اما انگار این تیم زور حمله روی دروازه ایران را نداشت. فاصله زیاد بین خطوط این تیم کار دستش داد تا نقطه عطف این بازی در دقیقه ۸۶ رقم بخورد؛ جایی که خروج ناشیانه وین هنسی، سنگربان ولز و خطای شدید روی مهدی طارمی سبب شد روند بازی به شکلی که ایران می‌خواست رقم بخورد. البته ماریو اسکوبار، داور بازی ابتدا پس از اعلام خطا، سنگربان ولز را با کارت زرد جریمه کرد، اما پس از بازبینی صحنه و مشورت با کمک داور ویدئوی، به دلیل خطرناک بودن خطا رنگ کارت را به قرمز تغییر داد تا تیم قرمز‌پوش میدان ۱۰نفره شود. همین موضوع کافی بود تا خیمه ایران روی دروازه ولز همه‌جانبه شود. اعلام ۹ دقیقه زمان تلف شده هم فرصت خوبی بود تا روی هجومی تیم ملی ادامه‌دار باشد و سرانجام آن اتفاقی که باعث خوشحالی کی‌روش و شاگردانش شد، رخ داد. دفع ناقص جو آلن در دقیقه ۸۹ باعث شد توپ در یک موقعیت بسیار مناسب پشت محوطه جریمه به روزبه چشمی برسد و شوت دقیق و زیبای این بازیکن قفل دروازه ولز را گشود. کمتر کسی فکر می‌کرد چشمی بازیکنی باشد که این‌گونه تاریخ‌سازی می‌کند؛ به خصوص که نمایش او در بازی نخست باعث انتقادات زیادی شد، اما هافبک تیم استقلال که در بازی دیروز هم به جای احمد نوراللهی مصدوم وارد زمین شد، ۲۰ دقیقه پس از حضورش شادی را به کاروان تیم ملی هدیه کرد. اما این پایان کار نبود؛ ولز ۱۰ نفره که برای جبران جلو کشیده بود، اسیر ضد حمله ملی‌پوشان شد و روی حرکت مهدی طارمی، رامین رضاییان در یازدهمین دقیقه تلف شده برای بار دوم دروازه دنی وارد را باز کرد و ایران تا پیش از انجام بازی انگلیس و آمریکا، به رده دوم جدول گروه صعود کند. اکنون پس از گل طارمی به انگلیس در دقیقه ۱۳+۹۰، گل رضاییان دومین گل دیرهنگام تاریخ جام جهانی شد.

درباره احتمالات صعود تیم ملی به مرحله حذفی تا پیش از انجام دیگر بازی گروه B نمی‌توان با شفافیت صحبت کرد، اما پس از کسب برد برابر ولز، اکنون ایران در موقعیت مناسبی برای صعود قرار دارد. البته ولز هم با تک امتیاز هنوز روی کاغذ شانس دارد، اما مساله اینجاست تیمی که برابر ایران به شکل عجیبی به عجز رسیده بود، باید منتظر باشد انگلیس آمریکا را ببرد، سپس خودش انگلیس را با نتیجه‌ای پر گل شکست دهد و امیدوار باشد که دیدار ایران و آمریکا به تساوی برسد. البته که ولز پس از چندین دهه حضور در جام‌جهانی را تجربه کرد و احتمالا همین حضور در مرحله گروهی هم برای آنها دستاورد با اهمیتی محسوب می‌شود، اما نمایش این تیم در بازی نخست برابر آمریکا، نشان می‌داد که آنها به صعود هم می‌اندیشند. چیزی که برابر ایران به دلایل مختلف اتفاق نیفتاد. اما ایران هم با پیروزی برابر آمریکا در هفته سوم دور گروهی، قطعا صعودش به مرحله بعدی را قطعی می‌کند، اما اگر قرار باشد به تساوی در این بازی فکر کند، باید آمریکا برابر انگلیس امتیاز از دست دهد و ولز هم همین‌طور. نکته مهم اینجاست حالا که تیم ملی از بازی تهاجمی نتیجه گرفته و این مورد مشخص شد که ایران می‌تواند روی مهره‌های هجومی‌اش حساب کند، انتظار نمی‌رود که کی‌روش برابر آمریکا همان رویکرد تدافعی همیشگی را اتخاذ کند. به خصوص که تیم ملی در بازی دیروز با وجود اینکه تنها ۳۸ درصد از مالکیت توپ را داشت، ‌۲۱ شوت به سمت دروازه حریف روانه کرد که یک رکورد برای ایران در تاریخ جام‌جهانی محسوب می‌شود. البته همین برتری ۲ گله هم تاکنون سابقه نداشته و پس از یک شروع بد، حالا شاگردان کی‌روش که بابت پیروزی برابر ولز در پوست خود نمی‌گنجیدند، حالا این شانس را دارند تا تورنمنت متفاوتی را رقم بزنند.

پس از برد حساس برابر ولز، توییتر فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار تصاویر شادی بازیکنان ایران با تیتر کوتاهی نوشت: «چه لحظه‌ای برای ایران!» کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به برد شاگردان کی‌روش این طور واکنش نشان داد: «نمایش خیره‌کننده! تیم ملی ایران یک پیروزی خیره‌کننده در آخرین لحظه مقابل ولز ۱۰ نفره به دست آورد تا امیدهای خود را در مرحله حذفی زنده نگه دارد!» این برد باعث شد رویکرد سرمربی پرتغالی تیم ملی هم در کنفرانس خبری بعد از بازی تغییر کند؛ او هم از تماشاگران تشکر کرد، هم از بازی تیم حریف تعریف و هم از بازگشت اعتبار به فوتبال ایران گفت. حالا همه‌چیز معطوف به بازی ساعت ۲۲:۳۰ سه‌شنبه شب برابر آمریکا است تا مشخص شود که آیا تاریخ‌سازی ایران کامل می‌شود یا خیر.

Untitled-1