اقبال آفریقایی

با قطعی شدن این دو دیدار، تیم ملی در راه آماده‌سازی برای جام جهانی ۲۰۲۲ مجموعا ۵ دیدار انجام خواهد داد. الجزایر حریفی بود که در زمان حضور دراگان اسکوچیچ رو‌به‌روی ایران ایستاد و سپس نوبت به اروگوئه و سنگال رسید و حالا هم که نوبت نیکاراگوئه و تونس است. از لحاظ تعداد بازی دوستانه که نسبت به دوره گذشته یعنی جام جهانی روسیه، تیم ملی کاهش ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند. درخصوص کیفیت رقبا هم بحث زیاد است. معمولا بازی‌های دوستانه در این برهه به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که دارای شبیه‌سازی با حریفان مرحله گروهی باشند. از این ۵ مسابقه که برای تیم ملی مهیا شده ۳ مسابقه با تیم‌های آفریقایی تدارک دیده شده و این درحالی است که در گروه ایران هیچ حریف آفریقایی حضور ندارد. تنها حریف شبیه‌ساز برای ایران، نیکاراگوئه است که فوتبالی شبیه به آمریکا دارد. البته که آمریکا در رده شانزدهم رنکینگ فیفا قرار دارد و حریف تدارکاتی بعدی ما در رده صد و چهل و دوم!

یاد جام جهانی ۲۰۱۸

دیدار دوستانه با تونس خیلی هم برای فوتبال‌دوستان بیگانه نیست. تونس ششمین حریف تدارکاتی از ۱۰ دیدار دوستانه پیش از جام جهانی روسیه بود که در خاک خود توانست با گل به خودی میلاد محمدی ایران را شکست دهد. تونسی‌ها که در رده سی‌ام رنکینگ فیفا قرار دارند، مثل ایران هم ششمین دوره حضور در جام جهانی را تجربه می‌کنند و هم رویای صعود از مرحله گروهی برای نخستین‌بار را دارند؛ آن هم در حضور فرانسه، استرالیا و دانمارک. در ترکیب این تیم که چندی پیش در یک دیدار دوستانه برابر برزیل با نتیجه ۵بریک شکست خورد، ۶ لژیونر در ۵ لیگ معتبر اروپایی به چشم می‌خورد. وهبی الخزری، کاپیتان آنها معروف‌ترین بازیکنشان است که ۴ سال قبل برابر ایران به میدان رفت و اکنون در مون‌پلیه بازی می‌کند.

یک سوال از کی روش

اما سوال مهم اینجاست که چه لزومی به انجام بازی تدارکاتی سنگین آن‌هم در فاصله ۴ روز تا دیدار با انگلیس وجود دارد؟ قطعا سرمربی پرتغالی تیم ملی باید برنامه خاصی را مدنظر داشته باشد چراکه دیدار با تونس هرچقدر هم که تدارکاتی باشد به دلیل فوتبال فیزیکی تیم‌های آفریقایی قطعا آبستن فشار زیادی برای ملی‌پوشان خواهد بود. این یعنی تقویم تیم ملی تا پایان دور گروهی به صورت خودخواسته تبدیل شده به انجام ۴بازی سنگین در فاصله ۱۳ روز. آیا چنین چیزی منطقی و خود‌خواسته است آقای کی‌روش؟