تکیه تـاج بر تخت

حالا اما به نظر می‌رسد قلب تاج مثل ساعت کار می‌کند. او با وجود همه مخالفت‌ها و نقد و نظرها، برای حضور در انتخابات روز هشتم شهریور نام‌نویسی کرد و با وجود همه گمانه‌زنی‌ها در مورد رد صلاحیتش توانست به جمع سه نامزد پایانی راه پیدا کند. تاج صبح دیروز در کنار عزیزالله محمدی و میرشاد ماجدی در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرد و با اخذ ۵۰ رای بر کرسی ریاست تکیه زد. ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون در ماه‌های اخیر و نزدیک‌ترین رقیب تاج، تنها به اندازه نصف او رای جمع کرد؛ ۲۵ رای. عزیز‌محمدی هم که از ابتدا شانس زیادی برای پیروزی نداشت، با کسب چهار رای به کار خود‌ پایان داد. به این ترتیب مهدی تاج در دو سال آینده سکان‌دار فدراسیونی خواهد بود که از اسفند ۹۹ با انتخاب شهاب عزیزی خادم تشکیل شد، اما با عزل او سرنوشت متفاوتی پیدا کرد و حالا به کارش را با این مدیر اصفهانی ادامه خواهد داد.

واکنش‌ها

اگرچه مهدی تاج بعد از مسجل شدن پیروزی‌اش مورد تشویق اعضای مجمع قرار گرفت و به‌طور ایستاده به ابراز احساسات آنها پاسخ داد، اما بیرون از مجمع انتخاباتی فضا آن‌قدرها هم برای رئیس ۶۳ ساله مساعد نبود. همزمان با پخش زنده انتخابات از تلویزیون و پیشی گرفتن تاج از رقبا، انتقادها از او در شبکه‌های اجتماعی تند و تندتر می‌شد. بسیاری به این نکته اشاره کردند که فدراسیون فوتبال بعد از زمامداری امثال محسن صفایی فراهانی و محمد دادکان به نقطه‌ای رسیده است که حالا تاج در مقایسه با دو نامزد دیگر «اصلح» به شمار می‌آید! گروه پرشمار دیگری نیز اخبار مربوط به بیماری او در دوران استعفا را بازنشر کردند و پرسیدند سیر درمان تاج چگونه سپری شده است؟ مطابق انتظار، کلیدواژه «مارک ویلموتس» هم بسیار پرتکرار بود؛ سرمربی بلژیکی که از سوی تاج برای هدایت تیم ملی ایران استخدام شد، اما قرارداد بدی با او بستند و به همان هم عمل نکردند تا ویلموتس به استناد تاخیر در دریافت مطالباتش یک‌طرفه قرارداد را فسخ کند و سنگین‌ترین بدهی تاریخ فوتبال ایران تا این لحظه را رقم بزند. به هر جهت اما تاج در چنین فضایی به قدرت بازگشته و سیر کنش و واکنش‌های او در طول چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد توجه چندانی به انتقادات ندارد.

ماموریت سخت

آنچه در موردش حرف زدیم مربوط به گذشته است و آنچه اهمیت بیشتری دارد، مربوط به آینده می‌شود. مهدی تاج اگرچه با توجه به ترکیب مجمع کار سختی برای رسیدن به کرسی ریاست نداشت، اما با توجه به شرایط فوتبال ایران ماموریت بسیار دشواری برای سامان بخشیدن به فضای حاکم بر این رشته ورزشی دارد. در فاصله ۸۰ روز تا آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال، تیم ملی شرایط جالبی ندارد. حالا و با انتخاب تاج، احتمال تغییر کادرفنی این تیم بسیار زیاد شده است، به علاوه بین ملی‌پوشان دودستگی عجیب و کم‌سابقه‌ای وجود دارد که می‌تواند به منافع تیم ملی لطمه بزند. تازه فقط همین هم نیست. تحریم‌های بین‌المللی باعث شده مطالبات ایران در فیفا بلوکه شود، در نتیجه فدراسیون آه در بساط ندارد. لزوم فوری تجهیز به کمک‌داور ویدئویی و گسترش حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم از دیگر ماموریت‌های سخت فدراسیون است. اگر همه اینها را خواندید و کمی فکرتان مشغول شد، قصه تیم ملی امید و روند بسیار دشوارش برای رسیدن به المپیک پاریس را هم به یاد بیاورید که خودش یک حکایت عجیب و غریب است. باید دید مهدی تاج با این همه گرفتاری چه می‌کند و در پایان دو سال ماموریتش چه نمره‌ای می‌گیرد.