فاجعه دوپینگ علیه رضازاده

مهدیه جباری - خبری کوتاه کافی بود تا ورزش ایران را زلزله‌ای قوی بلرزاند. «۹ نفر از ۱۰ وزنه‌بردار حاضر در اردوی تیم ملی دوپینگ کرده‌اند.» این خبر عصر شنبه دهان به دهان میان حاضرین در اردوی تیم ملی چرخید و صبح روز بعد به وسیله «ایسنا» منتشر شد تا پایه‌های ورزش کشور را تکان دهد. داستان از این قرار بود که دو هفته قبل و در جریان رکوردگیری اعضای تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان پیش از اعزام به مسابقات جهانی دومینیکن نماینده‌ای از تشکیلات جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به طور سرزده به سالن آزادی آمد و از هر یازده ورزشکار حاضر در اردو تست دوپینگ گرفت در کمتر از دو هفته از این نمونه‌‌گیری، شنبه گذشته فکسی به فدراسیون وزنه‌برداری ایران رسید که در آن آمده بود نمونه‌های گرفته شده از ۹ وزنه‌بردار ایران مشکوک به دوپینگ بوده است. این خبر همان عصر شنبه و از سوی رییس فدراسیون به اطلاع مربی تیم ملی یعنی ایوانف بلغار رسانده شد. او که از شنیدن خبر شوکه به نظر می‌رسید به حالت قهر تمرین را ترک کرد. این در حالی بود که پیش از این اعلام شده بود عصر دیروز از حسین رضا‌زاده رکوردگیری می‌شود. مهدی عطار اشرفی، سرپرست تیم ملی وزنه‌برداری در این باره می‌گوید: نامه (IWF) به ما رسید، در این نامه آمده بود تیم ایران حق شرکت در مسابقات جهانی دومینیکن را ندارد. پس از این نامه ایوانف هم تمرینات تیم ملی را تعطیل کرد.

بیانیه سازمان

صبح دیروز پیدا کردن مسوولان فدراسیون وزنه‌بردازی و ملی‌پوشان دوپینگی تقریبا غیرممکن بود. از صبح زود جلسه‌ای با حضور رییس سازمان ورزش، ایوانف و رییس فدراسیون وزنه‌برداری در کمیته ملی المپیک تشکیل شد. نشستی که حاصل آن بیانیه شدید‌اللحن سازمان بود، با این مضمون «تا روشن شدن موضوع، تیم ملی به هیچ سفری اعزام نمی‌شود و با اعلام قطعی نتایج آزمایش با متخلفان برخوردی قاطع خواهد شد.» در ماه‌های گذشته انتقاد از عملکرد علی‌مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری به اوج رسیده بود و سازمان حتی پس از دوپینگ ورزشکاران ایرانی در بازی باشگاه‌های آسیا به مرادی هشدار داده بود اگر تنها یک نمونه دیگر از ورزشکاران این رشته مثبت اعلام شود او را کنار خواهند گذاشت.

اما حالا اتفاقی عجیب و تکاندهنده افتاده است. مدال آورترین ورزش کشور در آستانه رقابت‌های جهانی و المپیک آسیایی با دوپینگ دسته‌جمعی ملی‌پوشان مواجه شده است. حادثه‌ای که این قدر بزرگ است تا مرادی خود را از دسترس خبرنگاران خارج کند. فلاحتی‌نژاد دبیر این فدراسیون هم تنها خیلی کوتاه به خبرنگار ایسنا گفت: دوپینگ صحت دارد و به دنبال یافتن دلیل این اتفاق دردناک هستیم.

فقط رضازاده

در اردوی کنونی تیم ملی کشورمان یازده ورزشکار حضور داشته‌اند که روز نمونه‌گیری تنها از ۱۰ نفر آنها نمونه گرفته شده است، «حسین رضازاده، سعید علی‌حسینی، شاهین نصیری‌نیا، محمدحسین برخواه، سجاد بهروزی، رسول تقیان، محسن داوودی، علی دهقانیان، امید نائیج و رضا تیموری» اینها افرادی بودند که آزمایش شده‌اند و تنها یک نفرشان سالم بوده است. از میان این ۱۰ نفر تنها رضازاده بود که پس از اعلام نتایج نمونه‌گیری گوشی همراهش جواب می‌داد، «من از خودم اطمینان کامل دارم. حتی زمانی که آزمایش می‌دادم خیالم راحت بود. همه مردم بدانند قهرمانشان سالم است.» رضازاده همانطور که خودش می‌گوید تنها کسی است که نمونه خونش آلوده نبوده است. این را صبح دیروز یکی از مسوولان تیم ملی اعلام کرد. البته اصغر ابراهیمی وزنه‌بردار وزن ۹۴ کیلوگرم هم به دلیل آسیب‌دیدگی در روز نمونه‌گیری غایب بود و نامش در میان دوپینگی‌ها نیست.

مقصر کیست؟

دوپینگی بدین گستردگی پس از اتفاق سال ۹۴ که منجر به محرومیت دو ساله فدراسیون ایران شد در رشته وزنه‌برداری سابقه نداشت. با مثبت اعلام شدن دوپینگ این ۹ ملی پوش خیلی زود این شایعه قوت گرفت که ورزشکاران اسیر اشتباه کادر فنی تیم ملی شده‌اند. پاکیزه‌جم، مربی تیم ملی هر چند سعی می‌کرد به سوالات جواب ندهد. در گفت‌گو با خبرنگار ما به طور ضمنی اعتراف کرد در این اتفاق ملی‌پوشان تقصیری نداشته‌اند و اشتباه ایوانف در تجویز دارو مکمل باعث این رسوایی شده است. محمدعلی فلاحتی‌نژاد یکی از ملی‌پوشان سابق تیم ملی هم مقصر این رسوایی را ایوانف می‌داند و می‌گوید: «او دیگر آن مربی خوب قبل نبود و دل به کار نمی‌داد. بچه‌ها اسیر اشتباه مربی بلغار شده‌اند. او معمولا مکمل‌های فراوانی را تجویز می‌کرد چیزهایی که نیروی بدنی را بالا ببرند و احتمالا یکی از همین داروها مشکل‌ساز شده‌اند.» تقریبا تمام افرادی که مربی بلغار تیم ملی را که سابقه‌ای موفق هم در این رشته همراه با تیم ملی دارد، می‌شناسد، او به کمک همسرش که پزشک تغذیه و متخصص مکمل‌های غذایی است مواد نیروزای مجاز بیماری را به بازیکنان توصیه می‌کند. این بار هم این احتمال بسیار محتمل است که او در تجویز یکی از مکمل‌ها اشتباه کرده باشد. چون نفرات حاضر در تمرینات آمادگی پایینی داشته‌اند احتمالا او مکملی قدرتی را پیشنهاد کرده است که در لیست داروهای غیرمجاز بوده است.

این فرضیه زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم شب پیش از نمونه‌گیری تنها غایب اردو حسین‌ رضازاده بوده است. یعنی تنها وزنه‌بردار سالم اردو.

محرومیتی که در راه است

دو سال قبل وقتی اعضای تیم کارگری وزنه‌برداری دوپینگ کردند، فدراسیون ایران یک‌سال از مسابقات بین‌المللی محروم شد. آن اتفاق در حالی افتاد که مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری هیچ نقشی در اعزام تیم کارگری به مسابقات نداشتند.

اما این بار و این اتفاق که در آن ۹ ورزشکار ملی‌پوش دوپینگ کرده‌اند با محرومیتی سنگین‌تر از بار قبل روبه‌رو خواهد شد. دکتر علیمرادی دبیر ستاد مبارزه با دوپینگ سازمان ورزش دیروز خبر از محرومیت سنگین برای فدراسیون ایران داده بود. کورش باقری ملی پوش سابق تیم ملی کشورمان هم در این باره گفت: «براساس قوانین (IWF) اگر بیش از سه وزنه‌بردار هر کشور در سال دوپینگ کنند، برای آن فدراسیون جریمه نقدی و یک‌سال تعلیق و برای ورزشکاران دوپینگی دو سال محرومیت در نظر گرفته می‌شود» البته در مواردی این چنینی که همه اعضای یک تیم متهم به دوپینگ باشند جریمه‌ها سنگین‌تر هم می‌شود. محمدعلی فلاحتی‌نژاد در این باره می‌گوید «احتمالا دو سال محرومیت و جریمه‌ای ۱۰۰هزار دلاری را برای ما در نظر می‌گیرند.» حادثه‌ای تلخ که باعث می‌شود بسیاری از ملی‌پوشان ایرانی از سن قهرمانی خارج شوند. ورزشکارانی چون بر خواه، نصیری‌نیا و حتی حسین رضازاده که المپیک چین را از دست می‌دهند چون این تعلیق تنها برای ورزشکاران دوپینگی نیست و شامل همه وزنه‌برداران ایرانی می‌شود.

فلاحتی‌نژاد در ادامه با انتقاد از مسوولان ورزش کشور می‌گوید: «این حاصل یک دندگی مسوولان ورزش، کمیته المپیک و فدراسیون است. ایوانف مقصر اصلی این اتفاق است، اتفاقی که وزنه‌برداری ایران را نابود می‌کند.» تا سه روز دیگر حکم قطعی محرومیت ایران اعلام می‌شود. ورزش ایران یکی از مدال‌آورترین رشته‌هایش را در بازی‌های آسیایی دوحه و المپیک از دست می‌دهد و از آن دردناک‌تر اینکه ورزش ایران مدال‌‌آورترین قهرمانش، حسین رضازاده را بی آنکه مرتکب گناهی شده باشد از دست می‌دهد.