فرار سرخ‌ها از بحران؟

یک- همان‌طور که می‌بینید همه مسابقات این هفته در کمال بدسلیقگی در یک روز برگزار می‌شود. این اتفاقی است که معمولا هیچ‌کجای جهان نمی‌بینیم. پخش شدن مسابقات در روزهای مختلف و ساعات مناسب‌تر باعث افزایش توجه به تیم‌های گوناگون می‌شود. در ایران اما توجهی به این مساله نمی‌شود. اینجا انگار سازمان لیگ فقط به دنبال رفع تکلیف و برگزاری بازی‌ها به هر ترتیب و شکل ممکن است. تازه اینها که خوب است؛ هفته هشتم دربی پایتخت روز شنبه ساعت چهار بعدازظهر برگزار خواهد شد!

دو- پرسپولیس در حالی امروز به مصاف صنعت نفت آبادان می‌رود که قرمزها حال و روز خوشی ندارند. پرسپولیس از سه بازی گذشته تنها دو امتیاز گرفته و بحران را مزمزه می‌کند. آنها خوش‌شانس بوده‌اند که همزمان سپاهان و استقلال هم امتیاز داده‌اند، وگرنه الان فشار هواداران روی یحیی گل‌محمدی بسیار زیاد می‌شد. در هر صورت بازی خانگی امروز برابر نفت آبادان فرصت خوبی است تا پرسپولیس مقابل هوادارانش از این شرایط بد خارج شود. شنیده می‌شود امروز کمال کامیابی‌نیا جانشین رضا اسدی خواهد شد و شاید یحیی با دست کشیدن از سیستم سه دفاع، به همان آرایش چهار دفاعه بازگردد. در آن سو نفت آبادان که در سه بازی اول متحمل سه شکست شده بود، بعد از بهبودی و بازگشت علیرضا منصوریان در دو بازی گذشته چهار امتیاز کسب کرده است.

سه- بازی استقلال با گل‌گهر را هم باید تقابل آبی‌های امروز و دیروز دانست. سرمربی استقلال فرهاد مجیدی است و هدایت گل‌گهر را امیر قلعه‌نویی بر عهده دارد؛ هرچند امیر همچنان دوران محرومیتش را پشت سر می‌گذارد و از روی سکوها باید تیمش را هدایت کند. در ترکیب گل‌گهر تعداد زیادی بازیکن استقلالی داریم؛ آرمین سهرابیان، میلاد زکی‌پور، بهنام برزای، فرشید باقری و... تازه محسن فروزان و مرتضی تبریزی هم هستند که این بازی را از دست داده‌اند. استقلال بعد از سه برد پیاپی در آغاز فصل، در دو مسابقه گذشته موفق به کسب پیروزی نشده و اگر این بازی را هم نبرد، کم‌کم صدای انتقادها بلند خواهد شد. در این تیم بابک مرادی به خاطر تمرد از دستور فرهاد مجیدی در اختیار باشگاه قرار گرفته است.

چهار- سپاهان هم در حالی میهمان فجرسپاسی خواهد بود که تیم تازه صعودکرده شیرازی با وجود مهره‌های نه چندان سرشناس، خیلی سمج و سختکوش نشان داده است. فجر ابتدا یک امتیاز از استقلال گرفت و ترمز این تیم را کشید، بعد هم پیکان را شکست داد تا روشن شود تیم خوبی است. سپاهان اما در سه بازی گذشته فقط یک گل زده و اگر قرار باشد همان روند را در شیراز ادامه بدهد، کار برای این تیم دشوار خواهد شد. سپاهان پارسال تیم بهتری به نظر می‌رسید، اما دست‌کم در سه مسابقه اخیر از آن سطح کیفی فاصله گرفته است.


نقدی بر قیمت‌گذاری بلیت ورزشگاه آزادی

بله؛ 100 هزار تومان گران است!

دنیای اقتصاد: از هفته گذشته به صورت محدود و آزمایشی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران آزاد شده است. در نخستین تجربه، شماری از استقلالی‌ها در ورزشگاه آزادی دیدار این تیم برابر نساجی را تماشا کردند و در تجربه دوم، امروز قرار است پرسپولیسی‌ها در تعداد محدود اجازه داشته باشند بازی این تیم با صنعت نفت آبادان را ببینند. اتفاق مهمی که در این میان رخ داده، اما مربوط می‌شود به قیمت‌گذاری بلیت مسابقه امروز از سوی مدیران پرسپولیس؛ جایی که دست‌اندرکاران این باشگاه تصمیم گرفته‌اند بلیت‌ها را در سه سطح 50، 80 و 100 هزار تومانی به فروش برسانند. به همین دلیل «بلیت 100هزار تومانی» در چند روز اخیر به یک کلیدواژه پرتکرار در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. انتقادات بسیار زیادی از مدیران پرسپولیس صورت گرفته، اما مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس صراحتا می‌گوید 100هزار تومان عدد زیادی نیست. احتمالا او و سایر کسانی که با صدری موافق‌اند، روی قیمت بلیت در ورزشگاه‌های اروپایی انگشت می‌گذارند و صد هزار تومان را که فقط کمی بیش از سه دلار می‌شود، ارزان می‌بینند؛ اما آیا این مقایسه درست است؟

بی‌گمان قیمت بلیت ورزشگاه در اروپا را هم مثل سایر اقلام و خدمات باید با میانگین دستمزد شهروندان عادی سنجید. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که حداقل دستمزد در کشورهای گوناگون اروپا ماهانه بین 700 تا 1500 یورو تعریف شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حداقل دستمزد قانونی در ایران برای سال جاری ماهانه حدود 3میلیون و 650 هزار تومان مصوب شده است. تازه میانگین عملی درآمدها در اروپا بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. گزارشی که فروردین امسال به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا منتشر شد، نشان می‌داد میانگین درآمد ماهانه در کشوری مثل بلژیک 3092 یورو است. این رقم در ایرلند جنوبی 3021 یورو، در فنلاند ۲۹۵۸ یورو، آلمان ۲۸۹۱ یورو، هلند ۲۷۰۰ یورو، فرانسه ۲۴۰۰ یورو، ایتالیا ۲۱۰۰ یورو و اسپانیا ۱۷۰۰ یورو بوده است و حتی در دانمارک به چهار هزار یورو هم می‌رسد. در این صورت خیلی عجیب نیست که یک هوادار فوتبال برای تماشای مسابقه تیم محبوبش به‌طور متوسط بین 20 تا 40 یورو بپردازد و تازه این امکان را داشته باشد که با پیش‌خرید تمامی بلیت‌های فصل، از تخفیف چشمگیر بهره‌مند شود. آیا وضعیت در ایران هم به همین منوال است؟ اصلا ما وقتی در مورد درآمد حرف می‌زنیم، یعنی پذیرفته‌ایم که مبنای اصلی آن یعنی «شغل» وجود دارد؛ آیا آمار بیکاری در ایران و اروپا یکسان است؟

با احتساب همین‌هاست که بلیت 80 یا 100 هزار تومانی برای تماشای یک مسابقه فوتبال گزاف به نظر می‌رسد. حالا دیگر بگذریم از تفاوت سطح امکانات؛ جایی که شما حتی اگر ارزان‌ترین بلیت مسابقه اروپایی را هم بخرید 30ثانیه قبل از بازی می‌توانید روی صندلی تمیز و مشخص خودتان بنشینید و از خدمات متنوع باشگاه، بیرون و درون استادیوم بهره‌مند شوید، اما در ایران شرایط زمین تا آسمان متفاوت است. فوتبال کشور ما در کسب درآمد با مشکلات واقعی و مهمی مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مواجه است، اما قرار نیست انتقام آن کمبودها از تماشاگر بی‌نوا گرفته شود. کاش با این قشر مهربان‌تر باشیم. به هر حال باشگاه پرسپولیس دیروز تحت فشار افکار عمومی، برای این بازی تخفیف 30درصدی در نظر گرفت.