بحران صداقت

   آیا استقلال و فولاد تمارض می‌کنند؟

طبق برنامه اعلام‌شده برای هفته بیست‌وسوم لیگ برتر، قرار بود دیشب استقلال در جم میهمان پارس‌جنوبی باشد و فولاد خوزستان در قائم‌شهر به مصاف نساجی برود. دو تیم میهمان اما در فاصله یکی، دو روز مانده به مسابقه مدعی کشف تعداد زیادی مبتلا به کرونا در اردوی خود شدند. این اعداد حیرت‌انگیز بود و هر ساعت به شمار بیماران افزوده می‌شد. نهایتا فولادی‌ها گفتند ۱۶ کرونایی دارند و استقلالی‌ها هم به عدد ۱۴ مبتلا رضایت دادند! فولاد برای بازی با نساجی دو روز هم در مازندران اردو زد و بارها تهدید کرد به اهواز برمی‌گردد. لااقل تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این مطلب هم معلوم نشد بازی این تیم با نساجی برگزار خواهد شد یا نه. محمد علوی، سرپرست فولاد گفته بود اگر تیمش ناچار به انجام بازی شود، از بازیکنان کرونایی استفاده خواهد کرد و تبعاتش هم با سازمان لیگ است! استقلال اما خیال خودش را راحت کرد و برای بازی با پارس، راهی جم نشد. در عین حال هر دو تیم از سوی رقبا به عدم صداقت متهم می‌شوند. پارس‌جنوبی که رقیب مستقیم استقلال در این بازی است و برای بقا می‌جنگد، طی چند بیانیه راستگویی استقلالی‌ها را به چالش کشید. آنها در مورد نوع و محل تست‌گیری و نیز افراد تحت آزمایش تشکیک کردند و گفتند استقلالی‌ها ۶۰ نفر از همه اعضای باشگاه و حتی تیم‌های پایه خود را برای آزمایش برده‌اند تا بلکه به اندازه حد نصاب، کرونایی پیدا شود! پروتکل می‌گوید اگر ۲۵ درصد اعضای یک تیم مبتلا شوند، مسابقات آن تیم تا اطلاع ثانوی به تعویق خواهد افتاد. حالا استقلال و فولاد متهم شده‌اند به اینکه دنبال استفاده از این بند هستند؛ مخصوصا استقلال که مصدوم زیاد دارد و ترجیح می‌دهد منتظر آمادگی شیخ دیاباته، ارسلان مطهری، فرشید اسماعیلی، سیاوش یزدانی و... باقی بماند. البته بین رفتار دو باشگاه یک تفاوت وجود دارد؛ فولادی‌ها طبق دستورالعمل، به سرعت فهرست کرونایی‌هایشان را برای سازمان لیگ فرستادند، اما استقلال از این دستور سرپیچی کرده است. دیروز حتی کمیسیونی با حضور نمایندگان پزشکی و نقل‌‎وانتقالاتی سازمان لیگ تشکیل شد تا فهرست کرونایی‌های استقلال و فولاد را بررسی کند. گفته می‌شود این کمیسیون برخی موارد ابتلا را به دلیل عدم حضور در فهرست فصل جاری دو تیم رد کرده است. بقیه نفرات مبتلا هم باید دوباره در مراکز مورد اعتماد سازمان لیگ تست بدهند تا ادعای دو باشگاه به اصطلاح «راستی‌آزمایی» شود. سازمان لیگ قبلا تهدید کرده بود که اگر بازیکنی به دروغ ادعا کند مبتلا شده و بعد در آزمایش ثانویه خلاف موضوع ثابت شود، با مجازات و محرومیت سنگین مواجه خواهد شد. در مجموع اگر ثابت شود موارد ابتلا در این دو تیم زیر ۲۵ درصد بوده و آنها از حضور در میدان سر باز زده‌اند، موضوع به کمیته انضباطی ارجاع خواهد شد.

   طغیان رقبا؛ ما هم بازی نمی‌کنیم

فولاد و استقلال در کورس کسب سهمیه، رقبایی مثل سپاهان، شهرخودرو و تراکتور دارند. حالا همین رقبا به شدت روی رفتار این دو تیم حساس شده‌اند و تهدید کرده‌اند که مسابقات آنها نباید عقب بیفتد. حمیداوی، مالک شهرخودرو به صراحت گفته اگر بازی هر کدام از دو تیم استقلال یا فولاد عقب بیفتد، او هم تیمش را به میدان نخواهد فرستاد. حمیداوی گفته در این صورت بهانه می‌گیرد که کل اعضای تیمش کرونا دارند! دیروز سپاهانی‌ها هم مواضع مشابهی داشتند و البته اگرچه تراکتور فعلا سکوت کرده، اما بعید است باشگاه تبریزی هم تعویق مسابقات استقلال و فولاد را تاب بیاورد.

   نوع دوم دروغ؛ کرونایی نداریم!

اگر یک آفت شرایط فعلی «کرونا نمایی» باشد، آفت دوم «سالم نمایی» است. باشگاه‌هایی که این‌مدت درگیر ابتلای بازیکنان خود به ویروس تاجدار بوده‌اند، صراحتا بقیه تیم‌ها را متهم می‌کنند به اینکه موارد کرونایی دارند و اعلام نمی‌کنند. موضوع ساده است؛ فرض کنید در پرسپولیس یا سپاهان جواب تست دو بازیکن کلیدی مثبت از آب در بیاید. قانون می‌گوید چون این دو نفر به حدنصاب ۲۵ درصد نمی‌رسد، باید کنار گذاشته شوند و تیم بدون آنها در زمین حاضر شود. طبیعی است که باشگاه در این صورت ضرر می‌کند. بنابراین هیچ عجیب نیست اگر تیمی برای پنهان کردن مورد کرونایی و استفاده از او «وسوسه» شود. اگر ادعای ابتلا به کرونا را با اخذ آزمایش مجدد می‌توان راستی‌آزمایی کرد، ادعای عدم ابتلا قابل بررسی نیست. تازه این در شرایطی است که همه باشگاه‌ها آزمایش‌های کافی و دقیق را جدی بگیرند، درحالی که می‌دانیم اینطور نیست. همین الان در لیگ برتر یک تیم پنج یا شش بار از اعضای خود تست کرونا گرفته، اما تعداد آزمایش‌های یک تیم دیگر از عدد دو تجاوز نمی‌کند. در این شرایط طبیعتا حضور بازیکنان کرونایی یا ناقلان بی‌علامت می‌تواند یک خطر جدی باشد.

   کاش سازمان لیگ تست می‌گرفت

امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم، به این جمع‌بندی می‌رسیم که کاش سازمان لیگ و فدراسیون پزشکی- ورزشی به جای محول کردن نمونه‌گیری به خود باشگاه‌ها، مستقیما اقدام به انجام آزمایش‌های دوره‌ای و دقیق از تیم‌ها می‌کردند. این کار شاید زحمت و هزینه زیادی داشت، اما خیال همه راحت می‌‎شد که دیگر کسی به دروغ نمی‌تواند کرونا نمایی کند و موارد واقعی ابتلا را پنهان نگه دارد. این اعتراف تلخی است؛ اما همه شواهد موجود و اتفاقات عجیب این چند هفته نشان می‌دهد نمی‌توان به صداقت و امانتداری خیلی از باشگاه‌ها و آدم‌های فعال در فوتبال ایران اعتماد کرد. افسوس.